FILM
Perfect Creature neemt ons mee naar een heel eigenaardige alternatieve wereld, waarin vampiers en mensen broederlijk naast elkaar leven. Door hun voortdurende drang naar mensenbloed hebben de vampiers zich opgewerkt tot het éne ware geloof, dat de mensen belijden door op gezette tijden bloed te geven (da's eens wat anders dan een inzameling van het rode kruis). De vampiers, die zich de Broederschap noemen, ontfermen zich in ruil over het welzijn van de mensen. Hun bekommernis is echter niet echt geëngageerd te noemen, want het gros van de bevolking leeft in een Dickensiaanse armoede. Omdat de Broeders de wetenschappelijke vooruitgang virtueel een halt hebben toegeroepen, teisteren verschillende dodelijke griepvirussen de mensheid. De Broeders helpen waar ze kunnen, maar uiteindelijk schijnen ze het pleit te verliezen. Broeder Silus (Dougray Scott), die op het punt staat om toe te treden tot de hoge raad van de Broederschap, moet echter de mensheid behoeden voor een hoop onheil. De Broederschap heeft namelijk in het geheim wél onderzoek gevoerd naar genetische manipulatie, iets wat ze zelf prediken als ketters. En er is iets danig fout gegaan: Silus' broer Edgar (Leo Gregory) is besmet geraakt door een uiterst besmettelijk virus waardoor zijn hersens krimpen, en is op moordtocht en laat een spoor van lijken na. De Broederschap is als de dood voor negatieve publiciteit, en ze vragen Silus om samen met agente Lilly (Saffron Burrows) de alsmaar gekker wordende Edgar te stoppen. Lilly's gevoelens voor de Broederschap zijn maar ambigu, want ze is haar man en dochtertje verloren aan een griepaanval die de Broeders niet konden voorkomen. Edgar in de val lokken staat echter hoog op haar prioriteitenlijst, al moet ze zelf voor lokaas spelen.
Al dadelijk valt het heel aparte
art design van deze film op. Glenn Standrings wereld van
Perfect Creature is een bizarre mengeling van het Oxford uit
The Golden Compass en een Charles Dickens-roman, met streepjes modernisme uit Fritz Langs
Metropolis en Kerry Conran's
Sky Captain And The World Of Tomorrow, en een snufje film noir. De lucht wordt doorkruist door zeppelins, in elke huiskamer staat er een televisie met een rond beeldscherm, en op het politiekantoor vinden we naast moderne politie-apparatuur voorwaar nog een toverlantaarn in plaats van een diaprojector. Aan verbeelding zal het alvast niet liggen, en toch is het scenario een mengeling van
Underworld, maar dan met de mannelijke en vrouwelijke personages omgekeerd, een dodelijk agressief virus dat erg lijkt op dat uit Danny Boyles
28 Days Later, een bar voor vampiers die zo uit een album van Kiekeboe komt, en vampiers die eens voor de verandering aan de goede kant van het spectrum staan, wat duidelijk weer gejat is uit een tv-reeks als Joss Whedons
Angel. We missen nog net
Buffy die het vampiergebroed een houten staak in hun hart komt slaan. Het budget is voornamelijk naar de speciale effecten gevloeid, en alhoewel er hier en daar wel wat visueel moois te beleven valt, ziet bijvoorbeeld het versnelde shot waarin Edgar de muur op klimt er nogal goedkope namaak uit, de close-upopname van de kogels lijkt dan weer gepikt uit
The Matrix, en met zijn versterkte zintuigen lijkt Edgar wel op een kruising tussen
Spiderman en Jack The Ripper. Er wordt in deze film met andere worden flink geplagieerd, maar toch weet Glenn Standrings een aparte, surrealistische flair aan de film mee te geven. De acteerprestaties zijn wisselvallig tot goed, waarbij vooral Dougray Scott zijn personage met charisma vertolkt, en er is zeker chemie aanwezig tussen hem en Saffron Burrows. Het verhaaltempo wordt echter niet altijd even consequent doorgezet, en vooral in de tweede helft van de film zakt dit af en toe in, en het einde is ronduit warrig en afgehaspeld. Voor het zover komt hebben we er echter een entertainend anderhalf uurtje opzitten.
BEELD EN GELUID
De wereld van
Perfect Creature baadt in een donkere sfeer. Het contrast van deze high-definitionrelease is niet al te hoog, en het beeld ziet er voortdurend grainy uit. Het bleke beeld deed me ook qua stijl wat aan
Underworld denken, maar de visuele stijl past wel goed bij de rest van de film. De high definition-transfer laat ook de vele details in de gotische decors goed tot hun recht komen. Ik zou er echter geen geld op durven verwedden dat het laatste compressie-artefactje de deur is uitgewerkt. Qua geluidstrack hebben we op deze blu-ray de keuze tussen Dolby Digital 5.1 en een DTS-HD MA track. Beide tracks profiteren van een optimale spreiding, veel geluidsgeweld en veel ondersteuning van de speciale effecten door de surroundkanalen en de subwoofer.
EXTRA'S
De enige extra van betekenis is een redelijk uitvoerige (75 minuten!) documentaire
The World Of Perfect Creature, nog eens onderverdeerd in verschillende hoofdstukken, waarin het toch wel aparte verhaal, de casting, de personages, het creëren van de wereld, de mensen achter de schermen en een portret van de regisseur worden getoond. Daarnaast vinden we nog vijf cross-promotionele trailers terug. Ten opzichte van de dvd-release zijn nog een fotogalerij, tekstinformatie over de film en een bioscooptrailer gesneuveld
CONCLUSIE
Perfect Creature is een erg smaakvol gebrachte maar ietwat trage vampierthriller die leentjebuur speelt bij tal van andere films uit het genre. Echt als onmisbaar kan ik de film niet bestempelen, maar de aparte Victoriaanse sfeer is toch interessant. De blu-ray vertoont geen technische mankementen.