STRANGERS, THE
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2008-12-29
FILM
Na een bruiloftsfeest besluiten Kristen McKay (Liv Tyler) en James Hoyt (Scott Speedman) naar het afgelegen vakantiehuis van James zijn ouders te trekken. Daar heeft James een mooie romantische avond voorbereid om hun verloving te vieren. Pittig detail: Kristen heeft James afgewezen, dus de sfeer is knap verpest. Alsof dat nog niet genOeg is komt er om vier in de nacht een blond meisje aankloppen. Ze lijkt zich van huis te hebben vergist. Of toch niet? Want niet veel later komt ze nog eens aankloppen. Kristen is doodsbang, maar ze beseft niet dat dit nog maar het begin is van een gruwelijke nachtmerrie...
"Lock the door. Pretend you're safe..."
The Strangers was één van de meest succesvolle horrorfilms van 2008. Een beetje verrassend, zeker als je de voorgeschiedenis van de film bekijkt. Het op waargebeurde feiten gebaseerde scenario is geschreven door de aanmodderende acteur Bryan Bertino. En 'op waargebeurde feiten' wil zeggen, op een angstaanjagende ervaring die Bertino had toen hij kind was en eveneens op de Manson-moorden. Hij kreeg na veel vijven en zessen het scenario verkocht aan Universal en kreeg de hoge omes zo ver dat hij zelf zijn scenario mocht inblikken. Ondanks het lage budget van om en bij de 9 miljoen dollar, slaagde de debuterende scenarist annex regisseur er toch mooi in om met Liv Tyler en Scott Speedman twee grote namen te strikken. Bryan Bertino maakte 'zijn' film volgens diverse bronnen ergens eind 2006 en alles leek volledig in kannen en kruiken.
Maar plots leek Universal om één of andere duistere reden niet meer in de film te geloven. Was het de enorme kritiek op folterhorror of was het gewoon een vorm van besluiteloosheid, niemand kan het bevestigen. Feit is wel dat
The Strangers gedurende meer dan een jaar op de plank bleef liggen. En toen er dan toch een datum geprikt werd, werd die nog sneller weer uitgesteld. Ondanks de goede reacties van de horrorkenners op de sfeervolle bioscooptrailer, onderging de horrofilm nadien nog diverse reshoots. Na nog enkele verschuivingen geraakte de film eind mei via Rogue Pictures (Universals genrelabel) toch eindelijk in de Amerikaanse bioscopen. Hoewel de critici niet allemaal even wild waren van de prent, slaagde
The Strangers er mooi in om 21 miljoen dollar bij elkaar te sprokkelen. Plots leken Universal/Rogue door de hebben dat ze een topper in handen hadden en al snel kreeg Bertino het groenlicht om de sequel neer te pennen, maar ook een aantrekkelijke kans om twee andere horrorfilms voor de studio te draaien. Met een omzet van 53 miljoen dollar in het volle zomerseizoen, groeide
The Strangers uit tot de meest lucratieve film uit de Rogue-stal.
Vreemd hoe het kan verkeren, eerst het stiefkindje en nadien de wonderboy! Bryan Bertino zal er in elk geval zijn slaap niet meer voor laten. Hij is volop bezig met het scenario van
Alone (2009) en de dvd van
The Strangers brengt ook behoorlijke dollars op. En terecht, want hoewel ook wij weinig tot niets van de film verwachtten, bleek het een intense horrorervaring die ons meermaals kippenvel gaf! Aanvankelijk komt hij qua stijl over als een film in hetzelfde genre als
The Texas Chainsaw Massacre remake (2003) en het verhaal deed ons wat denken aan de remake van
Funny Games (2008) en de Franse horrorfilm
Ils (2006). De uitwerking en de aanpak riepen dan weer vergelijkingen op met het overigens eveneens lekker spannende
Vacancy (2007). Kortom, originaliteit troef en dat was ook onze eerste gedachte, maar de prima inleving van zowel Speedman en Tyler, de tergend trage opbouw en de realistische aanpak scoorden heel wat punten. Voor we het wisten bevonden we ons op het puntje van de stoel en wat een fijne plek om nog eens te zijn!
The Strangers is zo spannend en sfeervol zodat je de maker de enkele onlogische keuzes in de film al snel kunt vergeven. De gemaskerde vreemdelingen krijgen gelukkig geen backstory en Bertino is zo slim om alles zo mysterieus mogelijk te houden. Het uiteindelijke motief is tegelijk simpel en briljant en komt best hard aan in deze donkere tijden. Hoewel de film een beetje in hetzelfde genre thuishoort als sadistische horrorfilms als
The Hills Have Eyes en
Wolf Creek, spat het bloed niet van het scherm. Eveneens een slimme zet van de jonge cineast, want op deze manier komen de weinige momenten van geweld twee keer zo schokkend over.
The Strangers bewijst dat het horrorgenre nog steeds springlevend is en is dan ook ten zeerste aanbevolen voor de liefhebbers!
BEELD EN GELUID
Het anamorfische beeld is over het algemeen scherp, met een goed contrast en een prima schaduwdetail. Het beeld heeft een grauwe look met hier en daar wat korrel, maar dit is een stillistische keuze van de regisseur. De kleuren ogen realistisch, zonder van het scherm af te spatten - wederom om een sombere sfeer op te wekken. Het beeld is vrij van vuil en beschadigingen en digitale compressiefoutjes vormen nergens een probleem. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt vol en dynamisch, met een goed gevoel voor richting en ruimtelijkheid. De muziek komt mooi tot haar recht en klinkt warm. De subwoofer draagt op de juiste momenten eveneens zijn steentje bij. Ruis of storingen zijn niet aan de orde. De aanwezige Engelstalige DTS 5.1-track vormt overigens een mooi verbetering, met een warmer en gedetailleerder geluidsbeeld.
EXTRA'S
Buiten een resem promotionele trailers is er niets te beleven qua bonusmateriaal. Dus géén unrated cut, géén featurettes of weggeknipte scènes zoals aanwezig op de Amerikaans en Britse uitgave.
CONCLUSIE
The Strangers is een verrassend sterke horrorfilm met enkele goede vertolkingen. De prent werd een kassucces, maar dat inspireerde RCV echter niet om een mooie van bonusmateriaal voorziene uitgave op de markt te brengen. In de plaats krijgen we een compleet kale bare-bones dvd. Erg teleurstellend! Gelukkig is het beeld en geluid van een prima kwaliteit.