FROM BEGINNING TO END
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2011-10-09
FILM
In From Beginning To End van de Braziliaanse regisseur Aluizio Abranches maken we kennis met de halfbroertjes Franciso en Thomás. Ze zijn onafscheidelijk als kleuters en later ook als jongetjes van 7 en 12. Dat trekt de aandacht van hun moeder en huisarts Julieta en later – tijdens een familiebezoek ter gelegenheid van kerstmis - van Francisco’s vader Pedro in het Argentijnse Buenos Aires. Hij praat erover met Julieta, want hij is bang dat de vriendschap van de beide kinderen zal uitmonden in een seksuele relatie. Julieta beaamt zijn zorg, maar ze zegt dat een dergelijke gedrag normaal is voor kinderen van die leeftijd en dat ze er beter aan doen om Francisco en Thomás met rust te laten. Vijftien jaar later zijn Pedro en Julieta beiden overleden en besluit Thomás vader om op zichzelf te gaan wonen in Rio de Janeiro. De broers, inmiddels twintigers, blijven alleen achter in hun geboortehuis en wat ze jarenlang onderdrukt hebben, nl. hun fysieke verlangen naar elkaar, hoeven ze niet langer te verbergen.
Eén van de meest controversiële gaygetinte films sinds Cruising van Al Pacino, staat er op de hoes van de dvd en dat slaat uiteraard op de seksuele relatie van de halfbroers die duidelijk incestueuze kwaliteiten heeft, want voor de rest is er weinig controversieels aan deze film die gebaseerd is op een flinterdun en weinig origineel scenario dat de regisseur zelf geschreven heeft. Toegegeven, de eerste 40 minuten van
From Beginning to End zijn wondermooi, want de beide jongetjes spellen de sterren van de hemel en vooral Gabriel Kaufmann (als de jonge Thomás) is bijzonder schattig en nestelt zich meteen in het hart van de toeschouwer dankzij z’n engelachtige verschijning, z’n spontaan en lief acteerwerk en de gehechtheid van z’n personage aan z’n oudere broertje. Maar de tijdsprong van 15 jaar doet het scenario geen goed, want voor de overgang van broederlijke vriendschap naar homoseksualiteit steunt de regisseur uitsluitend op de eerdere twijfels van Julieta en Pedro op het moment dat geen van de jongens de puberteit heeft bereikt en hun gevoelsleven dus nog alle richtingen uit kan. Bovendien is dat allereerste fysieke contact tussen Francisco en Thomás meteen ook het hoogtepunt van de film (na 45 minuten) en valt er nadien nog nauwelijks iets te beleven, tenzij u geboeid wordt door wat onschuldig gestoei en af en toe een naakte torso. Van spannende dramatische verhaallijnen is er geen sprake meer en de film kabbelt de volgende vijftig minuten wat stuurloos en vooral inspiratieloos voort in de richting van de eindtitels. Dat Aluizio Abranches aan
From Beginning To End uiteindelijk een happy breit om de toeschouwer met een goed gevoel naar huis te sturen, het kan de film niet meer redden.
Blijven over de goede acteerprestaties van de jonge Gabriel Kaufmann (Thómas) en de iets oudere Lucas Cotrin (Francesco), het opmerkelijk optreden van Júlia Lemmertz als hun moeder Julieta en Louise Cardoso als het toegewijde kindermeisje Rosa, twee actrices die bij ons totaal onbekend zijn, maar die in Brazilië een succesrijke carrière opgebouwd hebben in films en tv-series. Rafael Cardoso (Thomás als twintiger) is een goede keuze, vooral ook wegens zijn fysieke uitstraling, maar debutant Joäo Gabriel Vasconcellos (Francesco als twintiger) is op alle vlakken een onvergeeflijke miscasting.
BEELD EN GELUID
Rio de Janerio dient als achtergrond voor deze film en het is jammer dat er niet meer gebruik is gemaakt van het fotogenieke karakter van de stad. Het beeld is gelukkig goed van kwaliteit, scherp en met een realistisch kleurenpalet. Stereogeluid volstaat voor een film die steunt op rustige ensceneringen en dialogen. De soundtrack is een mengeling van Zuid-Amerikaanse ritmes en fijnzinnig, jazzachtig pianospel.
EXTRA’S
Een aantal Andere Trailers.
CONCLUSIE
From Beginning To End van de Braziliaanse regisseur Aluizio Abranches steunt op het controversiële thema van twee halfbroers die een seksuele relatie met elkaar aangaan, maar het scenario is vooral in het tweede deel van de film te leeg en nietszeggend om te overtuigen.