VICTIM
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2012-10-08
Ook in de filmwereld geldt de gulden regel dat je een boek niet op zijn kaft mag beoordelen. Neem nu bijv.
Victim van Alex Pillai, een film waarvan de cover je doet vermoeden dat het om een ordinaire actiefilm gaat zoals we ze in de videotheek in groten getale kunnen vinden. Schijn bedriegt echter, want de Brit die in de televisiewereld furore maakte met enkele afleveringen uit topreeksen als
Midsomer Murders,
Merlin en
Silent Witness heeft met
Victim een geslaagd misdaaddrama met een flinke dosis maatschappijkritiek afgeleverd. De actieliefhebbers die zich lieten misleiden door de cover zullen ongetwijfeld knarsetanden bij het zien van dit Brits pareltje, terwijl de fans van Mike Leigh en Ken Loach blij zullen zijn met deze aanwinst. Niet dat Pillai het niveau van deze twee legendes kan evenaren, maar net als deze twee cineasten legt ook hij enkele pijnlijke punten uit de samenleving bloot die de kijker met een bittere smaak achterlaten.
We volgen het relaas van enkele jongeren van wie het leven een mislukking is. Zo moest Tyson (Ashley Chin) op jonge leeftijd toekijken hoe zijn moeder voor gokken en drugs koos en ofschoon hijzelf steeds een schavuit is
gebleven, hoopt hij dat zijn jongere zus Nyla (Letitia Wright) een betere toekomst krijgt. Terwijl hij met zijn gevaarlijke maatje Jason (Michael Maris) de straten van Londen onveilig maakt, controleert de jongeman nauwgezet de studies van zijn zusje. Als Nyla zich laat meeslepen door enkele slechte vrienden, treedt haar broer letterlijk en figuurlijk met de harde vuist op. De boeven hanteren de meest krankzinnige brutaliteiten wanneer zij hun slachtoffers belagen. Keiharde kopstoten of iemand bedreigen met een boormachine, het hoort er allemaal bij. Tyson snapt echter dat hij weldra in de gevangenis zal belanden indien hij zijn levensstijl niet aanpast en omdat hij het geluk van zijn zusje belangrijker vindt, besluit de man om de misdaad vaarwel te zeggen, maar net op dat moment slaat alweer een ander noodlot toe. Het weinige geld dat Tyson bezit, wordt gestolen door zijn eigen moeder die op zoek is naar centen om wat drugs te kopen.
Victim is een hondsbrutale film vol grof taalgebruik. De Londenaars in Pillais film zijn stadsbewoners
die de modale toerist niet ziet wanneer hij Buckingham Palace of Oxford Street bezoekt. Het zijn mensen uit de verwaarloosde achterbuurten die jarenlang (en nu nog) werden genegeerd door de Britse politici, de kanslozen van wie de situatie uitzichtloos is en die men het liefst vergeet. Pillai is erin geslaagd om deze wonden van de Britse samenleving op een geslaagde visuele manier bloot te leggen, ofschoon het moraliserende toontje (en vooral het sullige einde) dicht in de buurt komt van
Dangerous Minds met Michelle Pfeiffer, maar soms denk je gelukkig ook aan
La Haine.
Victim maakt een sterke indruk en dat heeft Pillai vooral aan zijn indrukwekkende cast te danken, de jongeren spelen immers op voortreffelijke (en zeer realistische) wijze hun rol. Het scenario is wel niet altijd even logisch, maar dit euvel wordt mooi weggewerkt door de schitterende (en beklijvende) dialogen.
BEELD EN GELUID
Het beeld is niet echt van een hoogstaand niveau, maar uiteraard heeft dit alles te maken met het beperkte budget waarmee Pillai deze film heeft opgenomen. Dus ja, de beelden zijn wazig en de nachtopnames van het bruisende (maar vooral gevaarlijke) Londen zijn niet echt gespaard gebleven van filmgrain. De soundtrack is lichtjes subliem met tal van innoverende dansnummers uit de Britse underground.
EXTRA'S
Jammer genoeg staan er geen extra's op deze dvd.
CONCLUSIE
Op het internet vind je maar weinig goede woorden over deze film, maar dat is vooral te wijten (dat denken we toch) aan de misleidende cover die laat uitschijnen dat je een keiharde actiefilm zal zien. Dat is het niet. Wel is
Victim het kleine broertje van een Ken Loach-klassieker. Fans van alternatieve Britse cinema moeten deze film beslist een kans gunnen.