:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HOLY MOTORS
HOLY MOTORS
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-10-11
FILM
In Holy Motors maakt de toeschouwer kennis met mijnheer Oscar als hij ’s ochtends in een immense witte limo stapt en z’n chauffeur Céline hem naar z’n eerste van negen afspraken brengt. Uit het dossier op de achterbank verneemt hij wat er op het programma staat en een tijdje later stapt hij uit de auto als een Moldavische bedelaarster die in zichzelf praat en die de voorbijgangers een verroest blikje voorhoudt. Het is een beeld dat iedere toerist wel eens ziet als hij door Parijs slentert en als toeschouwer hoef je er niet meer achter te zoeken, want in Holy Motors is het regisseur Leos Carax niet te doen om een uitgewerkt verhaal en het spel van sterke karakters, maar eerder om een reeks fantasieën zonder enig onderling verband die de toeschouwer door hun verrassend, absurd of surrealistisch karakter moeten verleiden. Acteur Denis Lavant kruipt vervolgens in de rol van een clochard die een fotomodel ontvoert op Père Lachaise, een huurmoordenaar die z’n evenbeeld de halsslagader oversnijdt, een goedmenende huisvader die z’n dochter berispt wegens haar asociaal gedrag op een feestje, een oude man die op z’n sterfbed een praatje maakt met het nichtje met wie hij heel lang geleden iets heeft gehad en nog een aantal andere scènes waarvan u zich best niet afvraagt wat ze te betekenen hebben.

 

Holy Motors begint als een film in de film. In de Extra Drive in Holy Motors wordt de naam van Méliès genoemd en verwijst men naar Les Amants du Pont-Neuf, een film van Leos Carax uit 1991, en het zal een onvoorbereide kijker meteen duidelijk zijn dat het niet de bedoeling van de regisseur is om een reguliere film te maken. Carax wil vooral verbazen en choqueren, de kijker op de zenuwen werken en hem op het verkeerde been zetten, en daarin slaagt hij met brio, waarmee hij in de buurt komt van collega-regisseur Ulrich Seidl, zij het dat methode en referentiekader nauwelijks raakpunten hebben, want Seidl zoekt z’n vertellingen in het leven van elke dag en steunt daarbij op plausibele personages, terwijl het in Holy Motors vanaf het begin duidelijk is dat er van enig verband met de realiteit en de werkelijkheid totaal geen sprake is, want zelfs van Mr. Oscars chauffeur Céline kan je je niet voorstellen dat het om een personage gaat dat in het gewone leven zou kunnen bestaan. Zij is nl. een integraal onderdeel van de groteske fantasie van regisseur Leos Carax, grappig en briljant als personage, dat wel, maar even onmogelijk als Mr. Oscar zelf. 

 

De kracht van Holy Motors schuilt in de verrassende beeldtaal van regisseur Leos Carax, in de knotsgekke en tegelijk geniale vertelstijl die hij hanteert. Z’n film is als de rit op een achtbaan, waarbij je je als toeschouwer niet mag afvragen waar het traject naartoe leidt, want het leidt niet verder dan de bij momenten raadselachtige, geheimzinnig en surrealistische krochten van Carax rijke fantasie. Wat Mr. Oscar drijft, waarom z’n chauffeur het allemaal heel normaal en acceptabel vindt, u zal het in Holy Motors niet vernemen, maar dat beseft u wellicht pas op het moment dat u ’s avonds, na een lange dagtaak, de limo’s in de garage met elkaar in discussie hoort gaan over hun aandeel in het werk van die dag en over hun toekomstperspectieven.

 

Denis Lavant speelt de rol van Mr. Oscar. U krijgt hem te zien in minstens negen verschillende vermommingen in steeds andere situaties, maar wie hij eigenlijk is en waarom hij dit soort werk doet, u komt het niet te weten. Holy Motors gaat niet over Mr. Oscar, maar over de typetjes die hij uitbeeldt, over de dromen die hij waarmaakt, de frustraties die hij uitbuit en de angsten die hij complementeert. Lavants acteerprestatie heeft dan ook veel meer weg van een pantomine, van een schaduwspel waarin silhouetten en gebaren belangrijker zijn dan woorden en geluid. In de bijrollen ziet u heel kort Michel Piccoli en op het einde van de film tovert Carax zelfs Kyle Minogue te voorschijn. Zij kruipt in de rol van een air hostess voor een afscheidsscène met een voormalige geliefde op het dak van warenhuis Le Samaritaine, en u gelooft het of niet, maar zij mag zelfs een gevoelig liedje ten gehore brengen! Tja, dat zal ook wel weer een fantasie zijn uit het bizarre universum van Leos Carax.

 
BEELD EN GELUID
Holy Motors is vooral een donkere film, want ongeveer de helft van de actie speelt zich ’s avonds en ’s nachts af. De kleuren zijn eerder gedempt, maar de scherpte blijft altijd overeind en van ongerechtigheden is geen sprake. Het geluid staat in 5.1, maar het is vooral de dreigende muziek met veel strijkers en cello’s die de aandacht trekt.
 
EXTRA’S
In de ruim 45 minuten durende Extra Drive in Holy Motors krijgt u een uitgebreide kijk achter de schermen van de film, met o.a. een lang gesprek met Denis Lavant over zijn veelvoudige rol en heel veel opnamen van de set, de maquillage en de dagelijks draaibezigheden.

 
CONCLUSIE
Holy Motors is een aparte film die niet iedereen zal kunnen appreciëren. De critici waren destijds laaiend over deze niet evidente productie, maar het publiek liet de film grotendeels links liggen. Mocht u voor een keer wat anders willen zien, dan is Holy Motors beslist een goede keuze. U krijgt er een interessante documentaire bovenop.



cover




Studio: Cinéart

Regie: Leos Carax
Met: Denis Lavant, Edith Scob, Eva Mendes, Kylie Minogue, Elise Lhomeau, Jeanne Disson, Michel Piccoli, Leos Carax

Film:
5,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Fantasy

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
16

Speelduur:
115 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5414939327612


Beeldformaat:
1.85:1 PAL

Geluid:
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Drive in Holy Motors

Andere recente releases van deze maatschappij