HYPNOTIST, THE
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2013-10-15
FILM
Herinnert u zich Lasse Hallström nog? Wellicht wel, maar het is zonder twijfel een pak moeilijker om je nog een goede prent van de Zweed voor de geest te halen? Ooit was deze filmmaker met titels als
My Life As A Dog en
What's Eating Gilbert Grape? één van de wonderkinderen van de cinema, maar zijn laatste films zijn stuk voor stuk voorbeelden van melige (overbodige) cinema. Na de leuke thriller
The Hoax kwam Lasse Hallström met tranentrekkers als
Dear John en
Salmon Fishing In The Yemen op de proppen en nu wil hij blijkbaar bewijzen dat hij ook met het concept van een Scandinavische thriller uit de voeten kan. Waarschijnlijk wordt er in Noord-Europa elke dag een misdaadthriller verfilmd en deze keer is de keuze op de boeken van Lars Kepler gevallen, het pseudoniem van het Zweedse schrijverspaar Alexandra Coelho Ahndoril en Alexander Ahndoril.
In het kielzog van de populaire Scandinavische thrillers is men van plan om acht boeken van Lars Kepler te verfilmen. In 2014 is het de beurt aan
The Paganini Contract, maar
The Hypnotist is de eerste in het rijtje
. Het enige wat je als thrillerfan kan hopen is dat Lasse Hallström de nodige lessen uit zijn eersteling trekt, want het lijkt er sterk op dat de Zweed niet de ideale man is om een spannende crimi te maken. In de boeken van Lars Kepler is rechercheur Joona Linna (Tobias Zilliacus) het hoofdpersonage. Zoals dat vaak het geval is met dergelijke speurneuzen is ook Linna niet bepaald geliefd bij zijn collega's, maar omdat hij geregeld goede resultaten boekt, laten de bazen uit Stockholm hem begaan.
De Zweedse hoofdstad wordt opgeschrikt door een hondsbrutale familiemoord. De enige overlevende van het drama is de tienerjongen Josef. Omdat er nog een oudere dochter rondloopt die in een pleeggezin is geplaatst, vindt Linna het broodnodig om de dader zo snel mogelijk te ontmaskeren, hij vreest immers dat de psychopaat ook op het meisje zal jagen. Het grote probleem is evenwel dat Josef in een diepe coma ligt. Dokteres Danielle Richards (Helena af Sandeberg) oppert het idee om een hypnotiseur in te schakelen. Erik Bark (Mikael Persbrandt) is daarvoor de geschikte man. De hypnotiseur die in politiekringen bekend staat om het feit dat hij als geen ander geheimen kan ontfutselen, gaat akkoord om mee te werken. Een allesbehalve goede beslissing, want een paar dagen later wordt zijn eigen zoontje gekidnapt.
Van een thriller verwacht je spanning en het is net dat wat Lasse Hallström is vergeten. De oplossing van het raadsel wordt zonder de minste climax gevonden waardoor de kijker nooit op het puntje van zijn stoel komt te zitten. Bovendien maakte de Zweed de onvergeeflijke fout om deze crimi in een melodrama om te buigen. Alhoewel Lena Olin een meer dan goede actrice is, is zij als echtgenote van de hypnotiseur door haar melig gemekker zo goed als onuitstaanbaar. Lasse Hallström weet af en toe wel hoe hij de juiste beelden moet uitkiezen, maar hij doet er niks mee. Meer zelfs, de film heeft zo veel dode momenten dat er geregeld verveling opduikt en dat is een ingrediënt dat een nagelbijter kan missen.
The Hypnotist is een zeer middelmatige thriller en als je daar de hoge concurrentie van de Scandinavische misdaadfilms bijrekent, is dat allesbehalve hoopgevend voor de zeven volgende films. We houden je in ieder geval op de hoogte.
BEELD EN GELUID
Meestal hebben we geen reden tot klagen als we over een Lumière-release schrijven, toch is dat bij deze Zweedse productie anders. Waarschijnlijk moet je de fout niet zoeken bij het Gentse distributiehuis, maar is
The Hypnotist gewoon een spotgoedkope productie. Van storingen kunnen we niet echt spreken, toch lijkt de kwaliteit op die van een gedateerde televisiefilm waarvan alle scènes zo goed als kleurloos zijn. Zoiets levert natuurlijk niet meteen een visueel spektakel op. Gelukkig is de geluidsband behoorlijk, ofschoon het om niet meer dan wat Zweedse dialogen gaat.
EXTRA'S
Aan veel extra's had ik eerlijkheidshalve geen behoefte, maar voor de fans (als die al bestaan) is het bonusmateriaal een zeer mager beestje. Een collage van vijf minuten
interviews (waarin overigens niks interessants wordt verteld) is al wat je krijgt.
CONCLUSIE
Lasse Hallström was in betere tijden een gevierd cineast. De Zweed wil blijkbaar op zijn beurt een graantje meepikken van de gigantische succesgolf van Scandinavische misdaadfilms en heeft zich daarom over de verfilming van acht boeken van Lars Kepler ontfermd. De eerste titel is meteen een uitschuiver: saai en inspiratieloos. Waar ligt die dvd over de lotgevallen van Lisbeth Salander nu ook weer?