Regie: Charles Laughton
Met: Robert Mitchum, Shelley Winters, Lillian Gish
Na een tijdje begon The Night Of The Hunter een tweede leven te leiden. Notoire filmkenners (waaronder Martin Scorsese) prezen de film hoog aan, onder andere voor zijn excellente cinematografische waarde. Destijds verguisd, maar nu dus één van de belangrijkste pronkstukken uit het Amerikaanse culturele erfgoed. Het verhaal zelf voelt misschien wat oubollig aan, maar deze cultprent bekijk je in de eerste plaats voor zijn prachtige beelden. Laughton kon immers op Stanley Cortez rekenen die eerder al magistrale dingen deed in The Magnificent Ambersons van Orson Welles. Cortez maakt gretig gebruik van expressionistische visuals waardoor je automatisch denkt aan Duitse grootmeesters zoals F.W. Murnau of Fritz Lang. Een prachtig voorbeeld daarvan is het excellente shot waarin het lijk van een vrouw op de bodem van de rivier ligt.
Er wordt af en toe wel eens een deuntje gezongen dat je eerder zou situeren in een gedateerde musical als Oklahoma!, toch is The Night Of The Hunter in de eerste plaats een morbide vertelling. Robert Mitchum speelt op imponerende wijze de rol van predikant Harry Powell. Op zijn vuisten staan de woorden love en hate getatoeëerd en ook al heeft hij steeds zijn bijbel op zak, blijft Powell de duivel zelve. Als hij op een dag in de gevangenis belandt wegens een autodiefstal, maakt hij in zijn cel kennis met bankovervaller Ben Harper (Peter Graves). De arme Ben wacht de doodstraf. De pechvogel pleegde de roof alleen maar om zijn gezin eten te geven, het trieste verhaal speelt zich immers af tijdens de Grote Depressie. Ben vertelt zijn celgenoot dat hij de buit aan zijn tienjarig zoontje heeft gegeven. Dat klinkt de dominee als muziek in de oren: geld en een wanhopige weduwe. Na zijn vrijlating reist de predikant dan ook naar Bens gezin af. Powell huwt de weduwe (Shelley Winters), maar na een aantal nachten wordt zij op gruwelijke wijze door hem vermoord. De gewelddadige zielenhoeder wil weten waar de kinderen het geld verborgen houden en daarvoor schuwt hij geenszins geweld.
Het is meermaals slikken als je deze film anno 2013 bekijkt. Mitchum is geniaal als het vleesgeworden kwaad, ook al was hij in werkelijkheid maar tweede keus (de makers wilden aanvankelijk Sir Laurence Olivier of Gary Cooper in de hoofdrol). Het slot is weliswaar wat melig, maar dat komt omdat Laughton door de studiobonzen werd verplicht om zijn film met dat soort toontje af te sluiten.
The Night Of The Hunter is nu helemaal gerestaureerd en op Blu-ray uitgebracht door het Britse Arrow-label. Deze klassieker is gewoonweg een film die ieder zichzelf respecterende cinefiel moet hebben gezien (al was het maar voor het fenomenale camerawerk van Cortez).
BEELD EN GELUID