Regie: Georges Lautner
Met: Jean-Paul Belmondo, Jean Desailly, Cyrielle Clair, Marie-Christine Descouard
FILM
Als filmliefhebber kom je soms in de meest bizarre situaties terecht. Neem nu, Le Professionnel met Jean-Paul Belmondo. Deze actiefilm van Georges Lautner verpulverde in 1981 zo wat alle denkbare records. In Parijs alleen al speelde de film in meer dan 40 zalen en bereikte hij in zijn eerste week de kaap van 300.000 bezoekers. Hallucinerende cijfers. En toch moet je niet in Frankrijk zijn als je de Blu-ray van deze hit wil, want die bestaat daar gewoon niet! Wel vind je hem in Duitsland.
Op het hoesje zitten we dan ook met de verschrikkelijke woorden Der Profi verveeld, maar voor de rest voldoet deze film aan alle eisen die aan een heerlijk Frans niemendalletje worden gesteld. In de jaren 60 was Belmondo nog de poulain van regisseurs als Jean-Luc Godard, toch gooide de beroemdste neus uit de filmgeschiedenis het nadien over een heel andere boeg. Belmondo maakte actiefilms met een komische inslag, zeg maar een Louis De Funès met vuisten. De critici waren niet te spreken over die prenten, maar Belmondo scoorde met Le Solitaire, Le Marginal en Joyeuses Pâques wel gigantische bioscoopsuccessen. Lautner bleek daar als regisseur uiterst geschikt voor te zijn.
Le Professionnel is een vreemde film die ergens het midden houdt tussen een Bud Spencer-knokfilm, een Franse platvloerse boulevardkomedie en een meesterlijke thriller (ook al komt dat hoofdzakelijk door de meesterlijke score van Ennio Morricone die nog beroemder werd dan de film zelf).
Joss Baumont (Jean-Paul Belmondo) wordt door de Franse overheid richting Afrika gestuurd om er president Njala te vermoorden. Op een bepaald ogenblik besluiten de Franse autoriteiten alsnog om toch vriendjes met het Afrikaanse land te worden waardoor Baumont in de nor belandt. Het leven als gevangene is onmenselijk en bikkelhard. Baumont kan gelukkig ontsnappen en keert naar zijn geliefde Parijs terug. Ondertussen raakt ook bekend dat Njala een staatsbezoek aan Frankrijk zal brengen. De politiediensten vrezen dat Baumont op wraak uit is, een angst die niet ongegrond is.
Zoals dat in de meeste Lautner-films het geval is, is het verhaal van Le Professionnel ronduit debiel. Maar dat geeft helemaal niet. Geef toe, zo'n heerlijke Franse klucht met Pierre Richard of in dit geval met Belmondo bekijk je toch niet voor het script? Iedereen die dus verzot is op de latere fratsen van Belmondo zal Le Professionnel geweldig vinden, en daar moet je je niet eens voor schamen (waarom zou je?), want het blijft topentertainment van de bovenste plank! Geweld wordt plotseling grappig, zelfs als een brave vrouw een flinke oorveeg krijgt! Natuurlijk moet een Belmondo-film ook uitblinken door zijn stunts. Die krijg je, de scènes waarin een Fiat een Peugeot door de straten van Parijs ramt, zouden mannen als Vin Diesel alleen maar door de grond doen zakken van schaamte. Ook het vrouwelijk schoon is ruimschoots aanwezig en dat wordt geleverd door Marie-Christine Descouard, een Française van wie we na Joyeuses Pâques en Le Battant met Alain Delon nooit meer iets hebben gehoord.
BEELD EN GELUID
Wie kritisch is zal altijd wel iets vinden natuurlijk, maar voor zo'n oude film is deze transfer uiterst geslaagd. Als je naar een stilstaand beeld kijkt zie je wel wat filmgrain, maar wat heeft dat eigenlijk nog met de liefde voor film te maken? Deze Blu-ray is dan ook een aanrader. Naast de originele Franse geluidsband is er ook nog de mogelijkheid om de film in het Duits te bekijken, ofschoon geen enkel zinnig mens dat zal doen. Wat wel de moeite loont is de briljante soundtrack van Ennio Morricone.
EXTRA'S
Er staat geen bonusmateriaal op dit schijfje.
CONCLUSIE
Le Professionnel is ideaal filmvoer voor Belmondo-liefhebbers. Mooie vrouwen, knotsgekke achtervolgingen, leuk geweld (ja, dat bestaat in film!) en massa's grapjes.