SHIPPING NEWS, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2002-12-09
FILM
R.G. Quoyle (Kevin Spacey) is een geboren loser: de enige job waar hij voor geschikt is, is aan de lopende band van een drukkerij kranten op misdrukken te controleren. Zijn leven neemt een radicale wending wanneer de oververhitte Petal (Cate Blanchett) op een avond in zijn wagen stapt, op de vlucht voor haar vriendje. Quoyle valt voor Petals uitbundige seksuele uitstraling, maar eens ze getrouwd zijn, zet Petal haar man horens waar normaal een eland stikjaloers op zou worden. De zorg over hun dochtertje Bunny laat ze volledig aan haar man over. Quoyle laat het allemaal over zich gaan, en zelfs wanneer zijn ouders zelfmoord plegen omdat ze al even grote nietsnutten zijn als hijzelf, reageert hij nauwelijks, afgezien van het feit dat hij vanaf dan twee asurnen op zijn schouw heeft staan. Wanneer Petal eruit wil trekken met haar vriendje, maar ze in een auto-ongeluk omkomen, is Quoyle ten einde raad. Net op dat moment staat de zus van zijn vader, tante Agnis (Judi Dench) op de stoep. Ze stelt voor om samen met Quoyle en Bunny naar Newfoundland te trekken, waar de familie Quoyle oorspronkelijk vandaan komt. Ze trekken in in het nog net niet ingestorte krot, het familiebezit van de Quoyles. Quoyle wordt door Jack Buggit (Scott Glenn), een uitgever, aangeworven als journalist voor de faits-diverscolumn van de lokale krant. De gemeenschap ontvangt hem met open armen, maar het Newfoundlandse dorpje lijkt wel een verbanningsoord voor mensen wiens leven is verwoest. Bijna al Jacks familieleden zijn omgekomen op zee, en hij vreest dat zijn zoon Dennis (Jason Behr) hetzelfde lot beschoren zal zijn. Beaufield Nutbeem (Rhys Ifans) wil graag naar Brazilië emigreren. De mooie weduwe Wavey Prowse (Julianne Moore), op wie Quoyle verliefd wordt, is haar man verloren op zee, en moet haar verstandelijk minderbegaafd zoontje opvoeden. En ook tante Agnes heeft nog een redelijk rottend lijk in de kast liggen. Wanneer Quoyle in het gemeenschappelijk verleden van het dorp begint te graven, wordt het hem langzamerhand duidelijk dat er nog mensen zijn met een veel ergere levensloop dan hijzelf.
Naar films van Lasse Hallström is het altijd vol verwachting uitkijken; na
The Cider House Rules van John Irving en
Chocolat van Joanne Harris heeft hij ditmaal het complexe psychologisch drama
The Shipping News van Annie Proulx verfilmd, een nog een klein beetje zwaarmoediger verhaal dan eerstgenoemde twee. Al van in het begin gaat de film gebukt onder een zware, beklemmende sfeer, en worden we als kijker in het ongelukkige huwelijksleven van Quoyle getrokken. Wanneer je je dan bijna inleeft in de ongeloofwaardige onderdanigheid waarmee die zijn lot ondergaat, wordt de sfeer van kwaad naar erger. Een dubbele zelfmoord, overspel, een dodelijk auto-ongeluk, moord, nog meer overspel en zelfs een incestueuze verkrachting - erg is blijkbaar niet erg genoeg. Om maar te zeggen:
The Shipping News is een enorm sombere en naargeestige film. Toch kan Hallström de zwartgallige sfeer enigszins draaglijk maken door zijn verhaal te vertellen tegen een achtergrond van adembenemende lokaties (Newfoundland, Canada), en door enkele luchtigere nevenplots in te bouwen, waaronder de rol van de naijverige personeelschef van de krantenredactie, Tert Card, subliem vertolkt door Pete Postlethwaite, en de immer geestige Rhys Ifans (U weet wel, die haarbal uit
Notting Hill). Vooral de acteerprestaties maken
The Shipping News de moeite, met de éne uitschieter na de andere: Kevin Spacey als goedhartige voetveeg - overigens een zeer ongewone rol die hij met brio invult - Julianne Moore als de onderkoelde weduwe, Judi Dench als bazige mater familias, en een quasi onherkenbare Cate Blanchett als de
girlfriend from hell. Bij de verfilming van een dergelijke ingewikkelde roman moet je als filmmaker altijd toegevingen doen, en wat Hallström vooral aan deze film heeft bijgebracht is een myriade van subplots, die nog rafeliger worden naarmate het einde van de film nadert, en zonder echte climax feitelijk abrupt eindigt. Toch heeft
The Shipping News de schoonheid van een ruwe diamant: goed uitgewerkte personages die grote sympathie wekken, een ruw stukje natuurschoon waar elke dag een gevecht met de elementen is, en een zeer ingetogen romance tussen Kevin Spacey en Julianne Moore.
BEELD EN GELUID
Wanneer je een film maakt waarin de lokatie zo belangrijk is als in deze, moet je zeker zien dat deze technisch goed ondersteund worden. Wat het geluid betreft is dat alvast goed gelukt; RCV voorziet tegenwoordig veel recente releases van kwalitatief goede DTS-tracks die de vergelijking met Columbia's Superbit-reeks goed doorstaan, maar een stuk prijsvriendelijker zijn. Met deze film is dat gelukkig niet anders: de gierende wind en de zwiepende golven zijn uitermate geschikt om met de surround-effecten enkele mooie huzarenstukjes uit te halen. Het gekraak van het oude Quoyle-huis laat de subwoofer op subtiele manier erg diep gaan, en ook de openingsscène, waarin de jonge Quoyle op een nogal onconventionele manier leert zwemmen, zijn prachtig uitgewerkt. De DTS-track geniet hierdoor uiteraard de voorkeur tegenover de niet zo gerichte 5.1-track. Het beeld is erg scherp, zonder noemenswaardige fouten, somber maar stabiel gekleurd, met af en toe wat aliasing bij de panoramische shots van Newfoundland, maar vergeleken met andere dergelijke eindeloze rotslandschappen-films een zeer laag ruisniveau. De ondertiteling is niet te groot en perfect geplaatst. Het originele aspect ratio van 2.35:1 werd gerespecteerd, waardoor de weidse natuurlandschappen al hun schoonheid behouden.
EXTRA'S
Enige bonusmateriaal op deze single disc-huurversie zijn cross-promotionele trailers voor
Love As A House, She's So Lovely en
Kate & Leopold.
CONCLUSIE
Om deze film ten volle te kunnen appreciëren moet je deze toch meer dan één keer gezien hebben, wat maakt dat het niet zo'n evident hapklaar brokje is; alleszins geen film voor iedereen, maar wél een kunstig stukje cinema.