MONSTER'S BALL
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2002-12-24
FILM
De film Monster's Ball opent met de terechtstelling van Lawrence Musgrove (Sean Combs), die om niet nader genoemde reden de elektrische stoel krijgt, en een vrouw Leticia (Halle Berry) en een zoon Tyrell (Coronji Calhoun) nalaat. Eén van de executeurs, gevangenisbewaarder Hank Grotoswski (Billy Bob Thornton), is door zijn vader Buck (Peter Boyle) opgevoed tot een racist van het ergste soort, die er zelfs niet voor terugdeinst om de zwarte buurjongetjes met een geweer van zijn eigendom te verjagen. Hank beschouwt de executie tevens als de vuurproef voor zijn zoon Sonny (Heath Ledger), die net als zijn vader en grootvader geacht wordt dezelfde job uit te gaan oefenen. Sonny heeft echter de neiging om met de gevangenen té amicaal naar Hanks zin om te gaan. Wanneer Sonny kotsend van de scène wegloopt, beschouwt Hank zijn zoon als een mislukkeling. In de daaropvolgende twist jaagt Sonny zichzelf een kogel door de buik. Hank is er zodanig het hart van in, dat hij zijn ontslag indient. Op zoek naar een nieuwe job ontmoet hij op een avond Leticia, die langs de kant van de weg zit te wachten op hulp; haar zoon Tyrell is net door een auto gegrepen en moet dringend naar het hospitaal. Hank biedt een lift aan, maar voor Tyrell komt alle hulp te laat. De twee eenzame zielen, die allebei net hun kind hebben verloren, voelen zich tot elkaar aangetrokken. Hank laat geleidelijk zijn racistische vooroordelen varen, en begint een wel érg seksueel geladen affaire met de vrouw. Hij stort zich ook met volle moed op zijn nieuwe job: het uitbaten van een tankstation. Hun relatie dreigt echter al snel op de klippen te lopen. Niet alleen haalt grootvader Buck zijn neus op voor de keuze van zijn zoon, de waarheid over Hanks aandeel in het overlijden van Leticia's man lijkt een onoverkomelijk stuikelblok. Of niet?
Monster's Ball is een ingetogen drama dat het vooral moet hebben van het uitstekende acteerwerk. Het trage tempo stelt de acteurs net prima in staat om erg veel diepgang aan hun rol te geven. Niet alleen was Halle Berry de eerste zwarte vrouw die een Oscar mee naar huis mocht nemen, de bijdragen aan het geheel van Billy Bob Thornton als zielepoot, Peter Boyle als gevoelloze rassenhater, en ook verrassend genoeg een erg sterke Sean Combs, zijn zeker niet te verwaarlozen. Regisseur Marc Forster heeft vermeden om erg de moraliserende toer op te gaan, maar weet verrassend genoeg tegelijkertijd een aanklacht tegen racisme en de doodstraf te formuleren, en er tegelijkertijd abstracte thema's zoals schuld en vergeving doorheen te visualiseren, en alsof er nog niet genoeg miserie op de wereld was, ook nog eens het zoontje van Leticia op te zadelen met een kanjer van een boulemie - waar widescreen allemaal niet goed voor is. Heel de film draait om de metamorfose in het karakter van Hank: eerst wil die nog zijn zoon met dezelfde harde hand opvoeden als zijn vader ooit heeft gedaan, maar na de zelfmoord van zijn zoon distantieert hij zich meer en meer van diens ideeëngoed, waarbij hij - bijna symbolisch - ergens halverwege de film zijn meer en meer hulpbehoevende vader in een instelling laat opnemen - en wanneer die nota bene merkt dat het verplegend kader uit bijna uitsluitend zwarten bestaat, daarbij de zuurste smoel uit de recente filmgeschiedenis trekt. Sommigen zullen zich deze film vooral herinneren omwille van de wel érg stomende sexscène tussen Halle Berry en Billy Bob Thornton, die op de achterkant van de cover ook nog eens extra aangeprezen wordt, én inderdaad een niet te verwaarlozen part van de screentijd in beslag neemt. Spijtig eigenlijk, want de film heeft heus nog wel wat meer te bieden dan dat. Maar vermits we van onze hoofdredacteur verhoudingsgewijs bijzonder weinig pornofilms toegestopt krijgen ter bespreking (wink wink) toch nog een extra woordje over de functionaliteit van een sexscène zoals deze. Billy Bob Thornton illustreert hiermee bijzonder goed hoe hij eerst vrouwen als een materieel object beschouwt zoals zijn vader het hem heeft geleerd - wanneer hij regelmatig bijna nonchalant naar de hoeren gaat - maar na zijn ontmoeting met Halle Berry via zijn seksualiteit zijn gevoelens leert te uiten - iets waarin Berry blijkbaar een stuk beter bedreven in is. Het redelijk onverwachte einde komt een beetje als een anticlimax, maar is zeker wat het menselijk aspect betreft een mooie afsluiter van het geheel, en steekt hiermee wat af tegen bijvoorbeeld de ontmenselijking door de doodstraf, waarvan de grafische expressie in deze film erg lijkt op die in
The Green Mile, maar dan zonder het laagje cynisme. Halle Berry heeft haar Oscar overigens niet zomaar omwille van haar huidskleur gekregen; met deze film bewijst mevrouw Berry inderdaad dat ze alles heeft om een grote actrice te worden. Ja, ook afgezien van datgene waar U nu aan denkt.
BEELD EN GELUID
De film wordt anamorf in zijn correcte aspect ratio vertoond, wat we altijd een pluspunt vinden. Veel van de beelden hebben echter een redelijk onscherpe achtergrond, wat natuurlijk ook deels te wijten is aan het feit dat Monster's Ball een onafhankelijke productie is die met relatief weinig middelen gemaakt werd. In de beeldband zitten echter heel wat printbeschadigingen, redelijk veel grain, en wat aliasing betreft is het elke keer er een voorkant van een wagen te zien is, prijs. De kleuren zijn somber maar ook dat zal wel de bedoeling zijn. Ook de 5.1-track is nu niet bepaald denderend, en afgezien van de muziek wat te onderstrepen, wordt er echt niet veel ruimtelijk effect gecreëerd. De dialoog is goed verstaanbaar, en de ondertitels zijn perfect geplaatst, maar een prijs voor de beste technische specificaties zal voor Monster's Ball niet weggelegd zijn.
EXTRA'S
Deze disc schijnt wel redelijk wat extra's te bevatten, maar inhoudelijk valt die toch een beetje tegen. Eerste extra is een redelijk overbodige fotogallerij met stills van de film. In de volgende sectie vinden we vier redelijk korte verwijderde scènes terug, waarvan de laatste "retirement home" wat ons betreft in de film had moeten blijven zitten - de grappige toon ervan zal waarschijnlijk niet conform de rest geweest zijn. De acht minuten durende featurette "Behind the music" is een verkapt promofilmpje voor de soundtrack, en de vier minuten durende "Behind the scenes" is niet meer dan een B-roll. In plaats van de gebruikelijke bioscooptrailer vinden we hier een half minuut durend TV-spotje terug; echte trailers zijn er alleen van een paar andere films, namelijk Megiddo, Frailty en The Escapist. Het meest interessante onderdeel van de bonus-sectie is nog een zestal interviewfragmenten, waarin het script van, de acteurs in en de boodschap achter Monster's Ball worden toegelicht door cast en crew. Wat een extra puntje waard is, is dat al het bonusmateriaal Nederlands ondertiteld is.
CONCLUSIE
Een erg artistiek overtuigende film zonder veel actie en knokpartijen, zonder veel tranen en snot, maar mét inhoud. De technische kwaliteit van deze disc is acceptabel maar ook niets méér dan dat.