:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HOBBIT 2, THE - THE DESOLATION OF SMAUG EXTENDED EDITION
HOBBIT 2, THE - THE DESOLATION OF SMAUG EXTENDED EDITION (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-11-09
FILM
Bilbo Baggins (Martin Freeman) en de 13 dwergen onder leiding van Thorin Oakenshield (Richard Armitage) staan aan de rand van Mirkwood, dat ze hopen in recordtempo te kunnen doorkruisen, want ze hebben tot Durin's Day de tijd om de Lonely Mountain te bereiken, waar het laatste licht van de dag de deur zal openbaren. Na een laatste confrontatie met Beorn (Mikael Persbrandt), van wie het aanvankelijk niet duidelijk is of die hen gaat helpen of hen gaat opvreten, trekt het gezelschap het bos in. Mirkwood is niet dadelijk de veiligste plek in Midden-Aarde en in de kortste keren is het gezelschap hopeloos verdwaald. Een kolonne reuzenspinnen staat op het punt om zich te goed te doen aan een sappige portie dwerg, maar dat is evenwel zonder Bilbo en zijn magische ring gerekend. De dwergen kunnen de spinnen ontvluchten, doch ze geraken van de regen in de drop, want door de boselfen van Thranduil (Lee Pace) worden ze aanzien als dieven, en gevangengezet. Bij een aanval van de Orcs maken de dwergen echter gebruik van de verwarring om te vluchten en na een dolle afvaart in tonnen en met behulp van de mens Bard (Luke Evans) redden ze het tot Dale, waar de grootste uitdaging blijkt te zijn om de burgemeester (Stephen Fry) van hun goede bedoelingen te overtuigen. Net op het nippertje vinden de dwergen op tijd de ingang van de grot waar de draak Smaug (Benedict Cumberbatch) ligt uit te rusten in de stapels en stapels goud. De dwergen sturen Bilbo vooruit om de Arkenstone te bemachtigen, waarmee Thorin zichzelf tot koning van de dwergen zou kunnen uitroepen. Smaug wordt echter wakker, en de poppen gaan aan het dansen...
 


De ellenlange introductie van de karakters uit An Unexpected Journey hebben we intussen achter de kiezen en The Desolation Of Smaug vangt aan in medias res. Met een film van meer dan tweeëneenhalf uur overspant Jackson amper vijf hoofdstukken van het al niet te dikke boek en hij neemt vooral in de laatste, weliswaar prachtig in beeld gebrachte, finale confrontatie tussen Smaug en de dwergen een flink loopje met het officiële Tolkien-canon. Na de unnecessary guest appearances van Cate Blanchett, Elijah Wood en Christopher Lee is het nu de beurt aan Orlando Bloom om als Legolas letterlijk niets toe te voegen aan de plot. Er speelt zich een ongelukkige driehoeksverhoudig af tussen hemzelf, een compleet uit de lucht gegrepen personage dat Tauriel heet en verdacht veel lijkt op Evangeline Lilly uit Lost en de dwerg Kili (Aidan Turner). Het enige wat we hier uit leren is dat Orlando Bloom flink dezelfde weg op aan het gaan is waar Elvis Presley en Robbie Williams hem zijn voorgegaan, en als u binnenkort een luide knal hoort, dan kan het best zijn dat zijn massa groter was geworden dan zijn oppervlaktespanning. Dat voorts Gandalf (Ian McKellen) ei zo na een ontmoeting met Sauron overleeft en in de Lord Of The Rings-trilogie blijkbaar uit de lucht komt vallen wat betreft de herkomst van Bilbo's ring is een zaak die de continuïteit meer tegenwerkt dan vooruithelpt. In deze extended cut blijkt bovendien Thrain (Anthony Sher), de vader van Thorin, nog te leven (alhoewel, niet lang meer). Voor elke misser die Jackson in het middenstuk van zijn trilogie maakt (en die verzameling is allesbehalve leeg) is er echter ook een instantie waar hij wél de spijker op de kop slaat. Zo is na het alwéér negeren van Tom Bombadil (een ideetje voor een spin-off, Peter?) de incarnatie van Beorn (Mikael Persbrandt) een welkome terugkeer naar het bronmateriaal. De uitgebreide versie bevat bovendien een felgesmaakte, uit de theatrical cut verdwenen scène waarin Gandalf Beorn zéér voorzichtig aan het verstand tracht te brengen dat hij samen met 13 dwergen op reis is, en dit terwijl Beorn dwergen haat.  Ook de ontsnapping uit Mirkwood per ton is zeer kunstig en vol actie gefilmd. Het hoogtepunt van de film is echter de confrontatie tussen Bilbo en Smaug, die briljant gevoicet wordt door Benedict Cumberbatch. De twee kennen elkaar natuurlijk door en door omdat ze de twee protagonisten uit Sherlock zijn. Cumberbatch legt met behulp van een flink uit de kluiten gewassen stemvervormer een hoop gravitas in de dreigende aanwezigheid van de draak. Stephen Fry is de ideale casting voor de burgemeester van Dale en Jackson herneemt met een vette knipoog zijn cameo als dronkenlap uit The Fellowship Of The Ring.




In tegenstelling tot de extended cut van An Unexpected Journey verbetert deze extended edition het verhaal hier en daar wat beter. In de 25 minuten extra footage zien we onder meer zoals hierboven reeds vermeld meer Beorn en een compleet uit de lucht vallende rentree van Thrór. Ook de doortocht door Mirkwood wordt nog een klein beetje hallucinanter door een toevoeging van een scène waarin de dwergen het water moeten oversteken, waarbij Bombur (Stephen Hunter) in slaap valt. De voornaamste extra schermtijd is echter weggelegd voor Stephen Fry, wat uiteraard nooit een slechte keuze kan zijn. Eerder dan in de theatrical cut komt in deze film beter het aspect uit de verf dat Thorin exact dezelfde fout maakt als zijn voorvaderen: door zo begeesterd de schat na te jagen wekt hij de toorn van Smaug, die zijn aggressie uitwerkt op de mensen van Lake-town. Vooral door dat aspect beter uit te werken is de uitgebreide versie niet alleen langer maar ook beter geworden, wat bij deel 1 niet het geval was. Alhoewel: Jackson heeft zijn Hobbit-trilogie overvol gepropt met niet ter zake doend materiaal. Zo zien we onder meer in deze film ook een cameo van Cate Blanchett als Galadriel, die welgeteld 1 en 3/4 seconde in beeld komt.
 
 

 
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van de extended edition van The Desolation Of Smaug is nauwelijks verschillend van die van de theatrical cut. De film is nog steeds een stuk donkerder dan An Unexpected Journey: de natuurlijke paletten van blauw en groen waarin kleurrijke figuren als Radagast in gedijden, worden ingewisseld voor donkerrood vuur en een zwarte nacht, of bleekgrijs als het gezelschap in de webben van de spinnen van Mirkwood verzeild geraakt. Het beeld bevat echter geen tekortkomingen van betekenis, en de pracht en praal van de dienst production design wordt nog maar eens onderstreept. In tegenstelling tot de theatrical cut lijken de scènes in Smaugs grot iets gedetailleerder te zijn. Eén instantie waarop je kan zien dat de bewegingen feilloos zijn, is in de uitgebreidere scène waarin de dwergen door Mirkwood trekken en ten prooi vallen aan een keurtje aan hallucinaties allerlei. De enige scène die iets minder de hoge standaarden aanhoudt is die waarin de dwergen in de elvenvaten de rivier afdonderen. De DTS-HD MA 7.1-track is wederom een schoolvoorbeeld van een track waarbij elk detail de nodige aandacht krijgt, zowel de meer subtiele stukken zoals de conversatie tussen Gili en Tauriel in de elfengevanenis als de eerder dynamische scènes in de laatste hoofdstukken waarin Smaug in vlammende (!) woede ontsteekt.
 
 


EXTRA'S
Welkom op de ultieme achter-de-schemenbeleving, delen negen en tien, waarin geen poetsvrouw naar het toilet kan gaan of Peter Jackson heeft ze op film. De extra's op de eerste disk beperken zich zoals vanouds tot de audicommentaartrack en de documentaire New Zealand, home of Middle-Earth part 2 (7:11) die voortborduurt op de bijdrage die we op de theatrical cut van An Unexpected Journey (en per vergissing ook op Man Of Steel) terugvonden, en kan nog het best omschreven worden als de Nieuw-Zeelandse variant van Vlaanderen Vakantieland. Uiteraard is dit krek dezelfde als op de theatrical cut, en is daarmee het enige stukje bonusmateriaal dat van die disk werd overgedragen. In de audiocommentaartrack spreken Peter Jackson en zijn rechterhand Philippa Boyens, intussen de meest doorwinterde commentaarsprekers in dvd-land, over het totaalaspect van de productie, maar ze focusen zich grotendeels op de artistieke discussies die moesten gemaakt worden nadat er was besloten om van The Hobbit geen twee maar drie films te maken. De commentaartrack blijft wonderwel verstoken van de traditionele lofbetuigingen en is vooral het pet project van twee doorwinterde Tolkienfans die feitelijk lak hebben aan het commerciële succes van de films, tenzij dan dat ze over de financiële vrijheid beschikken om een film te maken zoals zíj het willen. Net zoals op An Unexpected Journey is het aantal commentaartracks beperkt gebleven tot één, en ook verstaat Sony Pictures wél de kunst om audiocommentaartracks van Nederlandse ondertitels te voorzien en Warner niet.

 


De eerste bonusdisk bevat The Appendices Part 9: Into the Wilderland, een serie featurettes waar u meer dan vijf uur zoet mee bent. In de Opening (3:22) herhaalt Peter Jackson nog eens, voor wie de audiocommentaartrack niet beluisterd heeft, dat de rode draad vooral het uitbreiden van de Hobbit-saga van twee naar drie films zal zijn. In de prakijk ios het overgrote deel van de featurettes gefocust op de diverse setstukken. In A warm welcome (29:23) wordt de cast alvast opgewacht op de set van Lake-town, en ze hebben het over de vele stunts die de film rijk is, met als voornaamste technische uitdaging het uitgekiend gebruik van camerastandpunten om de mensen, elven, dwergen en hobbits in de juiste fysieke proporties ten opzichte van elkaar voor te stellen. Stephen Fry en Ryan Gage spelen de twee corrupte politici van dienst; in Business of the state (15:24) leggen ze uit hoe ze hun personages een soort van surrealistisch, belachelijk trekje trachten te geven. Opmerkelijk is dat Stephen Fry het afgelopen jaar ook nog de Engelse premier speelde in 24 en Ryan Gage de rol van koning Louis XIII in The Musketeers. Ook in het huis van Bard moeten tegelijkertijd mensen, een elvin, orks én dwergen te zien zijn. In Shelter on the Long Lake (20:19) vernemen we dat men daarom twee dezelfde sets op een verschillende schaal heeft gemaakt. De dochters Mary en Peggy van acteur James Nesbitt - Bofur - spelen overigens in deze scènes de rol van de kinderen van Bard. In In the halls of the Elvenking (29:17) zien we het decor van het bosrijk van elvenkoning Thranduil; de featurette bevat ook een tweetal alternatieve takes. Flies and spiders (29:43) toont ons de frenetische (verlengde) scène waarin de dwergen door Mirkwood trekken en er aangevallen worden door de reuzenspinnen. In Queer lodgings (27:02) maken we een trip naar (de set van) het huis van Beorn, waar eens te meer het geloofwaardig maken van verschillen tussen de lichaamslengten van de diverse bewoners van Middle-Earth de grootste opgave is, plus dat er een deel van de scènes met Beorn ook buiten geschoten moesten worden. On the doorstep (18:28) geeft ons inzicht in de bouw van de toegangsdeur naar Erebor, met onder meer de constructie van de grote dwergstandbeelden. De meest indrukwekkende toevoeging aan de cast in deze film is uiteraard Smaug; zijn aanwezigheid werd maar even getoond in de eerste film, de verrassing voor het publiek zo scherp mogelijk op de spits drijven was duidelijk het ordewoord van de dag, en deze film zou dus het moment suprême moeten worden waarop de draak aan het publiek getoond zou worden. De cast zelf wist op het moment van schieten zelf compleet niet hoe de draak er zou gaan uit zien In de documentaire Inside information (26:12) komen we het allemaal te weten; tevens biedt de featurette een hommage aan Martin Freeman die de pivotale scène van de film, waarbij Smaug en Bilbo elkaar in spitsvondigheden proberen te overtroeven, heeft moeten schieten zonder antagonist. Benedict Cumberbatch leverde als voice actor een prachtprestatie af, maar moest daarbij een enorme verantwoordelijkheid torsen; met het al dan niet geloofwaardig zijn van Smaug zou de film immers staan of vallen. Ook bij de glissade van gouden munten heeft men nogal wat CGI-tovenarij moeten aanwenden; de schat is immers kolossaal! Chronologie ziet er echter niet in de featurettes, want hierna volgt Down the swift dark stream... (15:42), een bijdrage over het einde van de hellerit van de dwergen in de tonnen en hun eerste ontmoeting met Bard the Bowman. En daarna wordt de klok wéér verder teruggedraaid: in Barrels out of bond (30:05) zien we in geuren en kleuren de complete dollemansrit in de tonnen, een mengeling van motion capture, digitale effecten en liters, hectoliters water. In A chance meeting (20:37) gaan we dan weer naar de creatie van de proloog, die uit de Appendices van Tolkiens laatste boek werd geplukt. In de scène ontmoeten Gandalf en Thorin elkaar voor het eerst, en Peter Jackson vond deze ontmoeting een perfect opstapje om het moeilijkste stuk van de trilogie - het middelste deel - toch alvast van een spraakmakend begin te voorzien. Hetzelfde probleem stelde zich voor het slot van de film: Jackson moest een einde-dat-geen-einde-is voorzien, en in Erebor rekindled (27:59) zien we hoe Peter Jackson het stuk in het boek waarin Smaug uit Erebor ontsnapt compleet werd herwerkt. ...Into the fire (7:58) toont uiteraard datgene waar iedereen op te wachten zit: een tipje van de sluier die voorlopig nog over The War Of The Five Armies, het slotstuk van de trilogie, ligt. Disk 2 wordt afgesloten met credits (3:26).

 


Bonusdisk 2 bevat The Appendices Part 10: The journey to Erebor, opnieuw vijf uur bezigheidstherapie, ditmaal iets meer thematisch gerangschikt en gegroepeerd in grotere hoeveelheden. De eerste drie documentaires Summoning Smaug: Last of the Fire-drakes (1:16:31) focusen op Bilbo's formidabele tegenstander. We krijgen een overzicht van de ontwikkeling van Smaug, met aandacht voor de CGI-animatie, de voicecasting en het vertolken van de reuzenworm. In The last and first dragon (26:36) wordt eerst de fascinatie van Tolkien voor fantastische wezens tegen het licht gehouden. Conversations with Smaug (24:50) is volledig gewijd aan Benedict Cumberbatch bijdragen, waarmee uiteindelijk een hallucinant effectieve Smaug digitaal op het scherm wordt getoverd. Into the dragon's lair (25:36) is een fijne bijdrage waarin we onder meer zien hoe Martin Freeman de onzichtbare draak van repliek moet dienen, en er wordt ook wat interessants verteld over de verschillen tussen de concepten voor Smaug van Tolkien en Peter Jackson. Het tweede trio documentaires The people and denizens of Middle-Earth (1:11:48) geeft ons een overzicht van de andere wezens uit Middle-Earth die in deze film hun opwachting maken. Beginnen doen we met Beorn: The shape-shifter (25:08) die in deze extended cut behoorlijk langer in beeld komt. We zien onder meer de auditie van Mikael Persbrandt, het aanbrengen van de prosthetics en de digitale transformatie van beer tot mens. The spawn of Ungoliant (16:49) behandelt de spinnen van Mirkwood; verre zusjes van Shelob uit The Return Of The King, maar allen nazaten van het legendarische monster Ungoliant uit Tolkiens genesisverhaal The Silmarillion. De bespreking hierover is ook eerder technisch. Tot slot komen The men of Lake-town (30:17) aan de beurt, en inhoudelijk is daar ook het meest over te vertellen; de speelduren van de deelfeaturettes zijn ongeveer recht evenredig met de toebemeten schermtijd in de film. Lake-town is een organisch gegeven, en de grootste uitdaging lag erin om de stad zodanig van een historiek en een aankleding te voorzien dat ze zo authentiek mogelijk zou overkomen.



De derde set documentaires Realms of the Third Age: From Beorn's house to Lake-town (1:34:07) bevatten dan nóg eens vier bijdragen over de diverse sets die in de film gebruikt worden. Opgedeeld in Beorn's house (26:40), Mirkwood forest (17:00), The Woodland realm (21:05) en Lake-town (29:55) verschuift het zwaartepunt iets meer naar het construeren van de sets zelf. Het laatste trio documentaires heeft men The music of The Hobbit (1:00:54) genoemd. De inmiddels met de franchise vergroeide Howard Shore krijgt hier een uur lang de kans om zijn artistieke keuzes toe te lichten, en het is misschien goed dat de man de twee filmtrilogieën onder zijn hoede heeft gekregen, want hij grijpt vaak terug naar muzikale thema's uit The Lord Of The Rings. Achtereenvolgens heten de delen Overture: Music of the Wilderland (21:36), 1st movement: The world of men (20:25) en 2nd movement: In the halls of Erebor (19:14), en vooral wie over een beetje technische kennis van muziek beschikt zal hier wel zijn gading bij vinden. Tot slot krijgen we nog maar eens een schermpje credits (4:22).




CONCLUSIE

In tegenstelling tot An Unexpected Journey biedt de uitgebreide versie van The Desolation Of Smaug wél meerwaarde tegenover de theatrical cut. Alhoewel niet iedereen zal overtuigd kunnen worden van het nut om The Hobbit in drie te kappen kan na deze versie toch iets beter de keuze van Jackson begrepen worden. Het bonusmateriaal kreunt onder zijn eigen gewicht maar weet te boeien. Het niet Nederlands ondertitelen van de commentaartrack bij een film van deze proportie kost echter een punt.



cover



Studio: Warner

Regie: Peter Jackson
Met: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Sylvester McCoy, James Nesbitt, Ken Stott, Benedict Cumberbatch, Evangeline Lilly, Lee Pace, Luke Evans, Orlando Bloom, Stephen Fry

Film:
9/10

Extra's:
9/10

Geluid:
10/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Fantasy

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2014

Leeftijd:
12

Speelduur:
186 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888198780


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 7.1
Frans DTS-HD MA 7.1
Italiaans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Engels CC, Italiaans CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Audiocommentaartrack
• Documentaire "New Zealand, home of Middle-Earth part 2"
The Appendices Part 9: Into the Wilderland:
• Opening
• Documentaire "A warm welcome"
• Documentaire "Business of the state"
• Documentaire "Shelter on the long lake"
• Documentaire "In the halls of the Elvenking"
• Documentaire "Flies and spiders"
• Documentaire "Queer lodgings"
• Documentaire "On the doorstep"
• Documentaire "Inside information"
• Documentaire "Down the swift dark stream..."
• Documentaire "Barrels out of bond"
• Documentaire "A chance meeting"
• Documentaire "Erebor rekindled"
• Documentaire "...Into the fire"
• Credits
The Appendices Part 10: The journey to Erebor:
• Documentaire "Summoning Smaug: Last of the Fire-drakes"
- The last and first dragon
- Conversations with Smaug
- Into the dragon's lair
• Documentaire "The people and denizens of Middle-Earth"
- Beorn: The shape-shifter
- The spawn of Ungoliant
- The men of Lake-town
• Documentaire "Realms of the Third Age: From Beorn's house to Lake-town"
- Beorn's house
- Mirkwood forest
- The Woodland realm
- Lake-town
• Documentaire "The music of The Hobbit"
- Overture: Music of the Wilderland
- 1st movement: The world of men
- 2nd movement: In the halls of Erebor
• Credits

Andere recente releases van deze maatschappij