:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> NET, THE
NET, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2003-01-15
FILM
Systeemanaliste Angela Bennett (Sandra Bullock) wordt zodanig geabsorbeerd door haar werk, dat er nauwelijks nog een sociaal leven voor haar overblijft, afgezien van een occasioneel bezoekje aan haar dementerende moeder (Diane Baker) in een instelling. Vlak vooraleer ze de eerste keer in zes jaar op het punt staat om nog eens vakantie te nemen, vraagt een collega, Dale Hessman (Ray McKinnon) haar expertise bij het opsporen van een computervirus. Wanneer Dale de zaak persoonlijk met Angela wil komen overleggen, verongelukt zijn vliegtuig onder mysterieuze omstandigheden. De enige aanwijzing die hij heeft achtergelaten is een computerdiskette, waarmee men blijkbaar toegang kan krijgen tot gelijk welke site op Internet. Angela vertrekt naar Mexico, en heeft daar een romantische scharrel met een zekere Jack Devlin (Jeremy Northam), die feitelijk uit is op de diskette. Angela ontsnapt op het nippertje aan een moordaanslag, maar de nachtmerrie begint pas wanneer ze uit alle computerbestanden schijnt geschrapt te zijn: haar huis wordt openbaar verkocht, haar job is ingepikt door iemand die beweert dat ze Angela Bennett is, door haar asociale levensstijl kan niemand bevestigen dat ze is wie ze is, en op de koop toe moet ze de identiteit aannemen van een drugshoertje, Ruth Marx om terug in de Verenigde Staten binnen te geraken. Kortom: het jachtseizoen is open, en Angela moet toevlucht nemen bij haar ex-psychiater en ex-lief, Dr. Alan Champion (Dennis Miller), de enige persoon die haar nog schijnt te kennen. De organisatie die achter Angela aanzit luistert naar de naam Praetorians, en heeft verregaande plannen om via een nieuw antivirusprogramma, GateKeeper, de voornaamste sleutelposten van het Internet in handen te krijgen. De beurs in Wall Street laten crashen of het luchtverkeer boven Los Angeles lamleggen zijn maar vingeroefeningen; de organisatie schrikt zelfs niet terug voor moord om haar doel te bereiken.


The Net was in 1995 een bescheiden succesje voor regisseur Irvin Winkler (Life As A House, At First Sight), en is vooral een zeer functioneel middel om Sandra Bullock langs alle kanten goed te kunnen bekijken. Slecht is de film zeker niet, maar in Hollywood denkt men toch dat de gemiddelde filmkijker een complete digibeet is; de film probeert op de gevaren te wijzen van enerzijds de doorgedreven informatiemaatschappij, en anderzijds het daarmee gepaard gaande sociale isolement, maar we denken niet dat we daarin lessen te trekken hebben van visionairen die menen dat een universeel hacking-systeem op een doodgewone floppy kan passen. Wie zich al ergerde aan het "grafische UNIX-systeem" uit Jurassic Park zal zich hier ongetwijfeld op de duur ook een broertje dood gaan ergeren aan niet-bestaande IP-adressen en wel héél geavanceerde virussen die bestanden bijna letterlijk doen wegsmelten op het scherm. Paradoxaal genoeg wordt de film juist beter op de ogenblikken dat alle computer-troep overboord wordt gegooid en Sandra Bullock op de loop moet voor haar belagers, en overal waar ze hulp zoekt aanzien wordt als lijdend aan een doorgedreven vorm van paranoïa. Positief is dan weer dat Irvin Winkler over een zeer zwierige filmstijl beschikt, wat onder meer goed te merken is in de scène waarin onze heldin van dienst een achtervolger probeert af te schudden aan de draaimolen op Santa Monica-beach. In de cast valt voorts de ziekelijke rol van Jeremy Northam op, die enerzijds als huurmoordenaar achter Bullock aanzit, maar daar blijkbaar behoorlijk opgewonden van geraakt (wie niet, tiens?) En Sandra zelf? Die bewijst nogmaals dat haar natuurlijke biotoop nog altijd de betere actiefilm genre Speed is, en niet de melige komedies zoals Miss Congeniality. Wie na het bekijken van deze film het gevoel zou krijgen van constant in de gaten gehouden te worden, kunnen we gerust stellen: film is maar fictie. Of dacht u werkelijk dat er dergelijke sexy computernerds bestonden, misschien?


BEELD EN GELUID
Deze Collector's Edition-release van The Net vervangt de kale versie, die vijf jaar geleden met de allereeste releases van Columbia Tristar op de markt werden gegooid. Zowel beeld als geluid zijn geremasterd, en er is wat bonusmateriaal toegevoegd. De beeldkwaliteit is er redelijk op vooruit gegaan: vooral de kleuren zien er frisser uit, het beeld is een stuk scherper, maar de laatste compressiefoutjes zijn er net niet uitgehaald. Ook is er af en toe nog wat ruis aanwezig, vooral in de (talrijke) donkere scènes. De geluidskwaliteit is verhoogd van 384 Kbps naar 448 Kbps, wat vooral resulteert in een betere gerichtheid in sommige scènes, zoals de galm van de omroepers in het luchthavengebouw, de ambiance bij het reuzenrad, en de scènes op de motorboot. Ook het gebruik van de subwoofer is eerder beperkt. Dit is een vrij goede, maar weinig vernieuwende geluidstrack, waarvoor men zeker niet het onderste uit de kan heeft gehaald.


EXTRA'S
Deze release is vooral verbeterd op het vlak van bonusmateriaal, voor de zoveelste keer dankzij Columbia Tristar allemaal van Nederlandse ondertiteling voorzien, ook op deze UK-release. Voornaamste feature zijn twee commentaartracks. De eerste is ingesproken door regisseur Irwin Winkler en producer Rob Cowan, die een hoop wetenswaardigheden toevoegen, maar nergens echt in de diepte gaan. De tweede commentaartrack werd opgevuld door scenaristen John Brancato en Mike Ferris, die vooral oog hebben voor de punten waar de film afwijkt van hun origineel script. Volgende stop zijn de twee documentaires, elk zo'n 20 minuten durend. De eerste, Inside The Net is een making of-documentaire geproduceerd voor het filmmagazine HBO-First Look, en is eerder promotioneel van aard. In The Net: From Script To Screen wordt dan weer meer de nadruk gelegd op de wisselwerking tussen de casting en de adaptatie van het script. Als uitsmijter krijgen we trailers voor The Net en 28 Days, en enkele bladzijden met filmografieën. Dit alles wordt aan elkaar geplakt in leuke, geanimeerde menu's.


CONCLUSIE
Deze release van The Net is alleszins beter dan de eerder uitgebrachte versie, maar in vergelijking met soortgelijke actiefilms eerder technisch bescheiden. Het verhaal is leuk, maar weinig origineel; laten we zeggen dat we het voordeel van de twijfel toekennen.


cover




Studio: Columbia Tristar

Regie: Irwin Wrinkler
Met: Sandra Bullock, Jeremy Northam, Dennis Miller

Film:
7/10

Extra's:
4/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Thriller

Versie:
U.K.

Jaar:
1995

Leeftijd:
12

Speelduur:
110 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5035822412897


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands, Grieks, Tsjechisch, Hongaars, Pools, Bulgaars, Kroatisch, Sloveens, Hebreeuws, Hindoestaans, Arabisch, Turks
Extra's:
• 2 Making of-documentaires
• 2 Commentaartracks
• Cast & crew-informatie
• Trailer

Andere recente releases van deze maatschappij