GETAWAY, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2019-04-20
FILM
Sam Peckinpah kan je gerust de Lars von Trier van de jaren 70 noemen. Respect van de critici en dito publiek, maar steeds een dwarsligger en maker van films waarin gratuit geweld niet werd geschuwd, en net niet verheerlijkt werd.
Dubieus, zowel op als naast de set, niet in het minst door zijn schizofrenie maar het leverde wel tal van filmparels op. Het hoogtepunt van zijn succes kwam met de samenwerking met Steve McQueen wat resulteerde in de gewelddadige western
The Wild Bunch, het eerder ingetogen
Junior Bonner en uit datzelfde jaar
The Getaway. De film kreeg in 1994 een remake met Alec Baldwin en de nu wat vergeten Kim Basinger, maar wij houden het deze keer toch bij die goede oude McQueen. McQueen, die in 1980 op 50-jarige leeftijd aan longkanker stierf, was ook al geen gemakkelijke jongen. Een man voor wie het woord arrogant werd uitgevonden, en een persoon die iedereen liet verstaan dat hij de ster was. Een iconisch persoon met een groots charisma, de rol van Carter 'Doc' McCoy als koelbloedige killer was hem dan ook het lijf geschreven.
De film begint met een rustgevend beeld van herten die kuieren in het park van een gevangenis. Het startpunt van aangeschoten wild? Want dat is wat McCoy de komende twee uur te wachten staat. Iedere aanvraag tot vervroegde vrijlating werd tot dusver geweigerd, maar zijn echtgenote Carol (Ali MacGraw) slaagt daar wel in.
De vrijlating krijgt hij echter niet zo maar cadeau. Niet alleen moet Carol het bed in met de lokale sheriff, maar de bajesklant moet ook onder supervisie van de sheriff een bank beroven. Doc krijgt hierbij de hulp van
Frank (Bo Hopkins) en de schietgrage Rudy (Al Lettieri), helaas ontaardt het goed uitgedokterde misdaadplan in een bloedbad waardoor Doc en Carol op de vlucht slaan. Niet alleen voor de politie, maar ook worden ze achternagezeten door Rudi en de opdrachtgevers die de buit willen.
Een premisse die lijkt uit te monden op de zoveelste chase-movie, maar dat is
The Getaway niet, evenwel inclusief achtervolgingen (het is en blijft een McQueen-film) van de traditionele (zeg maar de beste) soort. De sterren van de film zijn zonder veel omwegen Steve McQueen en Peckinpah, hoewel je er Ali Mac Graw in feite ook gerust bij mag rekenen.
Smaken zijn er om van elkaar te verschillen, zo moet je maar eens lezen hoe Dieter de film neersabelde toen hij een paar jaar geleden de dvd besprak, maar ondergetekende vindt de rol die Steve McQueen in
The Getaway neerzet fenomenaal vinden. Politiek incorrect, dat wel. Zo zou het nu niet meer kunnen dat de ster van een film een vrouw genadeloos neermept omdat zij om hulp schreeuwt. Maar goed, McQueen speelt nu eenmaal de rol van zelfverzekerde macho, een vertolking die hem hoogstwaarschijnlijk niks van moeite kostte. Ook Ali Mac Graw is schitterend gecast, de eerste film die ze trouwens deed na haar monstersucces
Love Story van Arthur Hiller. Het waren niet alleen vonken op het witte doek tussen haar en McQueen, want een jaar later trad ze met hem in het huwelijksbootje, om vijf jaar later alweer van hem te scheiden. Ook de bijrollen zijn bijzonder leuk gecast, ofschoon je niet anders kan dan denken dat Peckinpah hun bijna wilde ridiculiseren. Zo is er bijv. de subplot met Rudi die een veearts en zijn vrouw kidnapt om zijn gevluchte kompaan achterna te zitten. Scènes die alsmaar tonen hoe de dokter pijnlijk (bijna lachwekkend) moet toezien hoe zijn vrouw met plezier de koffer induikt met haar kidnapper. Het Stockholmsyndroom anders bekeken...
BEELD EN GELUID
Destijds had collega Dieter sussende woorden voor de beeld- en geluidskwaliteit van de
dvd-release. Over de kwaliteit van de film was hij iets minder lyrisch, maar daar laten we het maar bij. Geuren en kleuren, weet je wel. Maar wat die kleuren betreft, die ogen heerlijk op deze blu-ray. De details zijn prachtig en alles oogt levendig. Peckinpah maakte er trouwens een zeer kleurrijke film van, en dat in tegenstelling tot het lijkzwarte maatpak van McQueen. Uiteraard merk je her en der wel iets wat beter zou kunnen, maar voor zo’n oude titel (47 jaar!) oogt deze blu-ray ronduit prachtig. Ook hoorde onze man wat geruis op de geluidsband van de dvd. Nou, die zijn op deze opgekuiste versie volledig weggespoeld. De film mist door zijn monogeluid wel wat vitaliteit, maar dat heb je nu eenmaal met oudere titels. En dan is er Peckinpah zelf die zo wat alles in
The Getaway lijkt te stoppen wat er maar te stoppen valt, en toch is het één homogeen (cinematografisch perfect) geheel. De eerste twintig minuten lijken bijna een karakterstudie waarin de camera zich bijna uitsluitend focust op McQueen in zijn zwarte maatpak, weliswaar met Mac Graw als aangename stoorzender. Er volgt een gewelddadige heist, er is een slapstickfeel, een ontzettend spannend kat-en-muisspel en in het laatste kwartier laat McQueen je zien waarom hij de hele film lang een riot gun meesleurde. Een echte betekenis hoef je in
The Getaway niet te zoeken. Peckinpah houdt er gewoonweg van om tegendraads te zijn. Bob Dylan in een western casten of een oorlogsfilm maken vanuit het standpunt van de Duitsers (
Cross Of Iron), Peckinpah deed het allemaal.
EXTRA'S
Deze release, die je trouwens mits wat geluk aan een aardig prijsje op de kop kan tikken, bevat heel wat aardig bonusmateriaal. Peckinpah overleed in 1984 en voor de
commentaarband organiseerde Nick Redman een panelgesprek met de Peckinpah-experts Paul Seydor, Garner Simmons en David Weddle. Normaal vinden we
trailers niet meer dan schijfvulling, maar op deze uitgave vind je een trailerreeks van Peckinpah-films (uiteraard op Warner) zoals natuurlijk
The Getaway zelf , maar ook
Ride The High Country, The Wild Bunch,
The Ballad Of Cable Hogue en de Bob Dylan-western
Pat Garrett And Billy The Kid. Een mooi overzicht dat wel op een Sam Peckinpah voor dummies lijkt.
"Virtual" Audio Commentary is een leuke extra, want gedurende tien minuten krijg je via allerlei audio-opnames uit verschillende interviews met Sam Peckinpah, Steve McQueen en Ali McGraw een soort van commentaarband van de eerste tien minuten van de film.
Main Title 1M1: Jerry Fielding, Sam Peckinpah and The Getaway is echt wel een zeer interessante interview-docu over de soundtrack van de film. Voor
The Getaway vroeg Peckinpah aan zijn trouwe componist Jerry Fielding om een score te schrijven. Peckinpah is geen gemakkelijke jongen om met te werken en toen de soundtrack na veel bloed, zweet en tranen eindelijk afgewerkt was, liet Steve McQueen telefonisch weten dat hij niet akkoord was met de keuze van de componist en dat hij Quincy Jones wilde. Het werd een schandaal met de nodige scheldpartijen en in deze docu praten de vrouw en dochter van Fielding, alsook zijn assistente, over dit trieste incident.Ere wie ere toekomt en jaren na zijn dood kan je de originele geweigerde soundtrack van Jerry Fielding op deze blu-ray als audio beluisteren. En er is meer.
The Bank Robbery Sequence toont je tien minuten uit de film (de bankroof dus) met de originele score van Fielding. Niets wereldschokkend, wel leuk om naar te kijken als je niets anders te doen hebt, toch?
CONCLUSIE
The Getaway is heerlijke 70’s-cinema met een onvergetelijke onemanshow van Steve McQueen en een typische Peckinpah-regie (lees veel doden, ook al wordt er af en toe wel eens flink gelachen).
Studio:
Warner
Regie:
Sam Peckinpah
Met:
Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers, Al Lettieri, Slim Pickens
Beeldformaat:
2.35:1 HD
Geluid:
Engels Dolby Digital Plus 1.0
Spaans Dolby Digital Plus 1.0
Frans Dolby Digital Plus 1.0
Duits Dolby Digital Plus 1.0
Italiaans Dolby Digital Plus 1.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Spaans, Frans, Duits, Italiaans, Deens, Noors, Zweeds, Fins
Extra's:
• Commentary by Nick Redman and Authors Paul Seydor, Garner Simmons, and David Weddle
• Main Title 1M1: Jerry Fielding, Sam Peckinpah and The Getaway
• 1972 Reel 1 - "Virtual" Audio Commentary
• The Bank Robbery Sequence with Jerry Fielding Score
• Jerry Fielding Alternate Score
• Trailers