DVDInfo.be >>
Bespreking >> EVERYBODY LOVES RAYMOND - SEIZOEN 1
EVERYBODY LOVES RAYMOND - SEIZOEN 1
Bespreking door: Joris - Geplaatst op: 2005-04-13
SERIE
Everybody Loves Raymond is een sitcom die zich afspeelt rond het titelpersonnage Ray Barone (Ray Romano) en zijn familie. De titel hoef je niet al te serieus te nemen, want het is eigenlijk een sarcastische uitspraak van Robert, de broer van Raymond, die jaloers is op zijn succes, zijn gezin en zijn populariteit. De serie kwam voort uit een stand-up optreden van Ray Romano voor The Late Show van David Letterman. Ray schreef samen met Phil Rosenthal een pilootaflevering ter presentatie voor het televisienetwerk. Ook David Letterman en zijn bedrijf Worldwide Pants raakten betrokken bij de productie. De reeks was geen instant hit en moest tijdens het eerste jaar langzaam maar zeker een trouw kijkerspubliek opbouwen. Ondertussen is het één van de meest succesvolle sitcoms, waarvan het negende en laatste seizoen nog lopende is. Het merendeel van de cast won prijzen voor hun werk aan de serie waaronder enkele Emmy Awards. De komische situaties komen voort uit de vaak pijnlijke interactie tussen de verschillende personnages. Het is trouwens leuk om weten dat de meeste van die situaties afkomstig zijn uit de echte gezinsituatie van Ray Romano en Phil Rosenthal.
Laten we even de voornaamste personnages overlopen. Ten eerste is er Ray Romano. Hij heeft redelijk wat succes als sportverslaggever voor een krant in New York en woont samen met z’n vrouw en kinderen in Long Island. Jammer genoeg voor Raymond, wonen zijn ouders en broer aan de overkant van de straat wat voor de nodige irritatie zorgt. Vervolgens is er de vrouw van Raymond, Debra (Patricia Heaton). Zij is een huisvrouw die niet alleen moet zorgen voor een dochter en een tweeling, maar ook voor haar onhandige man Ray en zijn lastige familie. Debra komt uit een warm nest en heeft dan ook moeite om zich aan te passen aan de familie van Ray, die een beperktere culturele achtergrond heeft. Dan komen we bij Robert Barone (Brad Garrett). Hij is de oudere broer van Ray die wegens een scheiding terug bij z’n ouders is gaan wonen. Het is een beer van een vent die vrij verbitterd is over zijn leven en de schuld daarvan grotendeels op Ray afschuift. Ook houdt hij er een heel eigenaardige gewoonte op na: alles wat hij eet, houdt hij eerst tegen z’n kin. Volgende op de lijst zijn Ally (Madylin Sweeten), Michael (Sullivan Sweeten) en Geoffrey Barone (Sawyer Sweeten). Ally is de 4-jarige dochter van Ray en Debra en Michael en Geoffrey vormen hun bijna 2-jarige tweeling. Tot slot zijn er de ouders van Ray, Marie (Doris Roberts) en Frank (Peter Boyle). Marie is manipulatief, moeit zich maar al te graag met anderen en heeft commentaar op alles en nog wat, vooral op Debra. Haar grootste kwaliteit is haar kooktalent. Ze ziet er ook geen graten in om gedurig binnen te vallen bij Ray en Debra. Frank is een sloddervos met een totaal gebrek aan manieren en een aantal verschrikkelijke gewoontes. Zo kan hij het bijvoorbeeld niet laten zijn broek los te doen wanneer hij televisie kijkt. Hij heeft een haat/liefde verhouding met Marie en is eigenlijk de enige die tegen haar durft in te gaan.
AFLEVERINGEN
1. Pilot
De ouders en broer van Ray hebben de nare gewoonte om onaangekondigd binnen te vallen ten huize Raymond. Ze wonen immers aan de overkant van de straat. Debra, de vrouw van Ray, heeft het daar moeilijk mee en vraagt aan Ray om hen zachtjes duidelijk te maken dat ze dat niet zo op prijs stellen. Haar verjaardag komt eraan en ze hoopt die in alle rust te kunnen doorbrengen samen met Ray en de kinderen. Ray probeert de boodschap over te brengen, maar krabbelt uiteindelijk terug. In plaats daarvan zegt hij dat ze er een weekend op uit trekken.
2. I Love You
Ray en Debra gaan uit eten met een pas getrouwd bevriend koppel. Tijdens het eten stellen ze vast dat het koppel er totaal geen moeite mee heeft om publieke affectie te tonen. Bij Debra rijst onmiddellijk de vraag waarom Ray zoiets niet kan. Hij gaat op onderzoek bij z’n ouders en stelt moeder Marie de vraag waarom zij nooit “Ik hou van je” tegen mekaar zeggen. Die vraag zorgt uiteindelijk voor een uitbarsting van liefdesverklaringen onder de gezinsleden en dat is nu ook niet meteen waar Debra op uit was.
3. I Wish I Were Gus
Oom Gus is gestorven. Triestig nieuws zou je denken, maar het blijkt dat oom Gus niet zo geliefd was. Raymond krijgt de moeilijke taak op zich om een grafrede te schrijven terwijl hij eigenlijk helemaal niets positief weet te vertellen over de man. De moeder van Raymond wil helemaal niet naar de begrafenis omdat ze dan haar aartsvijand, haar zus Alda, onder de ogen moet komen. Ray vindt dat maar triestig en dringt erop aan dat het de ideale gelegenheid is voor een verzoening. Met heel die toestand heeft hij de tijd niet meer om de grafrede te schrijven en hij besluit dan maar te improviseren.
4. Standard Deviation
Voor zijn cursus criminele psychologie vraagt Robert aan Ray en Debra om een standaard IQ test af te leggen. Daarmee wakkert hij een heuse concurrentiestrijd aan. Aanvankelijk scoort Debra hoger dan Ray en dat is helemaal niet met z’n zin. Even later zegt Robert echter dat hij de scores had omgedraaid en dat Ray eigenlijk hoger scoorde dan Debra. Ray verkneukelt zich maar al te graag in zijn “overwinning”, maar al snel wordt duidelijk dat Robert eigenlijk een spelletje met hen speelde. Dat verandert de hele zaak natuurlijk.
5. Look Don’t Touch
Nemo, de uitbater van het favoriete Italiaanse restaurantje, heeft een nieuwe serveerster in dienst, Angelina. Ze is geweldig knap en dat wordt uiteraard opgemerkt door Raymond. Hij begaat echter de fout van er iets over te zeggen tegen Debra. Ray vergeet zijn portefeuille bij Nemo. Angelina belt hem op om dat te melden, maar ze krijgt Debra aan de lijn. Ray voelt zich schuldig omwille van de hele situatie en ontkent in alle toonaarden. Debra besluit uiteindelijk eens ter plekke te gaan kijken waarvoor al die poeha nodig is.
6. Frank, the Writer
Frank, de vader van Ray, besluit een aantal zelf geschreven stukjes naar Reader’s Digest te sturen. Wanneer die ook gepubliceerd worden, denkt Frank een nieuwe carrière gevonden te hebben. Frank overtuigt Ray om een aantal voorbeelden in te dienen bij zijn redacteur in de hoop een eigen column in de krant te krijgen met als titel “I Was Just Thinking”. Ray doet dat ook, maar krijgt van zijn redacteur te horen dat de schrijfsels ronduit beschamend zijn. Hij zal die boodschap aan Frank moeten overbrengen en dat valt hem geweldig zwaar.
7. Your Place or Mine?
Na 40 jaar huwelijk is Marie het spuugzat. Ze is het gedrag van Frank kotsbeu en ziet geen andere uitweg dan in te trekken bij Ray en Debra. Frank trekt er zich allemaal niks van aan en besluit het er eens goed van te nemen. Zijn grootste ontdekking tijdens zijn nieuwe vrijgezellenperiode is salsa. Ray en Robert vinden het wel leuk om nog eens bemoederd te worden door Marie. Debra vindt het allemaal maar niks en brengt wat tijd door met Frank in de hoop hem ertoe te brengen zijn excuses aan te bieden.
8. In-Laws
De schoonouders van Ray komen op bezoek. Zij komen uit een wat hogere klasse dan die van Ray en hij smeekt zijn eigen ouders om vriendelijk te zijn ondanks hun verschillende achtergrond. Ray geeft toe dat hij het er soms ook moeilijk mee heeft om oog-in-oog te staan met de ouders van Debra, maar dat hij er in slaagt om te doen alsof. Hij hoopt dat zijn ouders dat ook kunnen en dat ze gezellig uit eten kunnen gaan. Marie en Frank hebben er echter grote moeite mee om dat verzoek van Ray in te willigen.
9. Win, Lose or Draw
Frank behandelt Ray steeds als een klein kind wanneer ze poker spelen en Ray is dat meer dan beu. Hij negeert de raadgevingen van zijn vader met als gevolg dat hij al zijn geld verliest. Debra dringt erop aan dat Ray zich als een volwassen man gedraagt en het geld terug vraagt aan zijn vader. Helaas is Ray daar te koppig voor en hij weigert dat dan ook te doen. Ondertussen wordt duidelijk dat Frank zijn zoon eigenlijk een belangrijke les wil leren, nl. dat hij altijd bij zijn vader terecht kan om de zaken recht te zetten.
10. Turkey or Fish
Thanksgiving komt eraan en het is de gewoonte dat Marie de traditionele kalkoen bereidt voor die gelegenheid. Debra vindt echter dat het tijd is dat zij een nieuwe traditie start en dat het haar beurt is om het feestmaal te bereiden. Ze wil niet concurreren met de kalkoen van Marie en besluit daarom vis klaar te maken. Dat zorgt uiteraard voor de nodige opschudding. Marie voelt zich bedreigd voor Debra en besluit om zelf een kalkoen mee te brengen naar het feest. Ondertussen raakt Ray geshockeerd door het feit dat niemand naar de football-wedstrijd wil kijken wat voor hem ook een vorm van traditie is.
11. Captain Nemo
Ray spendeert zowat al zijn vrije tijd aan een amateur basketbalploegje dat deelneemt aan het Pizza League kampioenschap. Debra wijst hem er op dat de kinderen snel opgroeien en dat hij kostbare tijd met zijn gezin verliest. Door onenigheid in het team wordt Robert aangesteld als kapitein, maar zijn harde optreden wordt hem niet in dank afgenomen. Ray mag hem opvolgen en dat zorgt voor wrijving met Robert, Marie en Frank. Daarom smeekt Ray aan Robert om terug bij het team te komen, maar die heeft al een ander aanbod gekregen.
12. The Ball
Bij een opruimactie ontdekt Ray een door Mickey Mantle gehandtekende baseball. Hij kreeg die bal van z’n vader, maar nu komt hij erachter dat die handtekening eigenlijk nep is. Ray voelt zich gekwetst door het feit dat Frank tegen hem gelogen heeft. Hij besluit om nooit te liegen tegen zijn kinderen, maar dat blijkt niet eenvoudig, wanneer Ally hem een vraag stelt over de kerstman. Robert en Frank verschijnen tegelijkertijd verkleed als kerstman wat voor nog meer verwarring zorgt bij het kleine meisje.
13. Debra’s Sick
Debra wordt overvallen door een griepje en moet noodgedwongen te bed blijven. Dat zorgt voor een paniekaanval bij Raymond, die plots een grote verantwoordelijkheid draagt. Hij staat er immers even alleen voor om voor de kinderen te zorgen. Wanneer blijkt dat twee van de kinderen ook ziek zijn, moet hij halsoverkop naar de dokter. Daar stelt hij op een pijnlijke manier vast hoe onervaren hij eigenlijk is. Daarbij komt nog dat hij een belangrijk gesprek heeft met football-speler Terry Bradshaw. Hij hoopt namelijk een boek over hem te mogen schrijven.
14. Who’s Handsome?
Ray heeft het er moeilijk mee dat iedereen zijn broer Robert aantrekkelijk vindt, terwijl hij het moet stellen met “schattig als een hamster”. Robert ziet er tegen op om naar een afspraakje te gaan omdat hij zich niet op zijn gemak voelt over zijn uiterlijk. Debra stelt hem gerust door te zeggen dat hij een heel aantrekkelijke man is en dat zorgt voor onzekerheid en jaloersheid bij Raymond. Hij probeert erachter te komen wat er mis is met hem en besluit een transformatie te ondergaan met behulp van een arsenaal schoonheidsproducten.
15. The Car
Frank en Marie besluiten hun 20 jaar oude wagen te verkopen. Dat roept bij Ray enig jeugdsentiment op en hij neemt het wrak over. Zo heeft Debra ook haar eigen wagen om boodschappen te gaan doen, maar zij vindt dat maar niks. Ze wil eigenlijk een mini-van. Debra wordt nog bozer wanneer ze ontdekt dat ze met de eerste “voosmobiel” van Ray rondrijdt. Dat roept beelden op die ze niet uit haar hoofd kan zetten. Ze doet nog een poging de auto terug aan de ouders van Ray te verkopen, maar die moeten de rommelhoop niet meer.
16. Diamonds
Ray komt erop uit dat de verlovingsring, die hij aan Debra gaf, eigenlijk een nepsteen bevat. Hij kocht hem destijds voor een prikje bij een louche typetje en kreeg er zelfs een gratis set golfclubs bij. Nu is hij als de dood om het aan Debra te vertellen. Zijn plan is om de ring van haar hand te nemen en de steen te laten vervangen. Debra is radeloos wanneer ze denkt dat haar ring verloren is. Ze vertelt Ray dat ze zelf de steen destijds had laten vervangen door een steen van haar grootmoeder. Die steen was zo’n 15.000 dollar waard.
17. The Game
De kabeltelevisie valt uit en Ray is de wanhoop nabij. Wat is zijn leven immers zonder televisie, zijn enige vorm van ontspanning. Ook Frank ziet het helemaal niet meer zitten. De hele familie belandt bij Ray thuis en ze besluiten een gezelschapspelletje te spelen. Het spel houdt in mekaar dilemma’s voor te leggen waar eerlijk op geantwoord dient te worden. Dat zorgt voor allerlei discussies over eerlijkheid. Ondertussen klagen Ray en Frank bij de kabelmaatschappij, maar ze krijgen een boete. Frank heeft namelijk een illegale kabelsplitter geplaatst.
18. Recovering Pessimist
Raymond lijkt wel een geboren pessimist en Debra wil daar verandering in brengen. Raymond mag immers best trots zijn met zijn nominatie voor sportschrijver van het jaar. Hij wint de trofee en besluit zijn houding aan te passen. Zijn nieuwe vrolijke attitude plaatst hem echter lijnrecht tegenover de rest van zijn gezin. Hij blijkt nu de enige optimist te zijn. Na al die jaren negativitisme voelt Ray zich eindelijk goed in zijn vel en is hij trots op wat hij bereikt heeft, maar helaas krijgt hij de stempel “opschepper” opgedrukt.
19. The Dog
Ray komt thuis met een zwerfhond. Het gaat om een verloren gelopen bulldog die hem doet terugdenken aan de hond die hij omwille van zijn allergie moest opgeven toen hij nog klein was. Zijn broer Robert schept ook een band met het dier en de broers moeten beslissen wie hem mag houden. De eigenaar duikt op en maakt duidelijk dat het om een prijswinnaar gaat, maar omdat hij gecastreerd is, is hij eigenlijk niets meer waard. Ze ziet in dat hij nu veel meer betekend voor de beide broers dan voor haar.
20. Neighbors
De buren hebben het gehad met Marie en Frank. De twee zorgen voor te veel buurtlawaai, Frank heeft geen manieren en Marie is een vreselijke bemoeial. Ze besluiten een bijeenkomst te organiseren bij Raymond om hem aan te sporen met z’n ouders te praten. Wanneer Marie en Frank binnenvallen tijdens de bijeenkomst zijn ze geschokt om te zien dat hun zoon tegen hen samenspant terwijl hij ze eigenlijk probeerde te verdedigen. Ray voelt zich schuldig en stelt zijn houding in vraag tijdens een biechtsessie met een priester.
21. Fascinatin’ Debra
Een populaire radio-psycholoog komt op bezoek om Debra te interviewen voor een boek over het Amerikaanse gezin. Wanneer de dokter kennismaakt met de rest van de familie, verdwijnt Debra echter al snel op de achtergrond. De psycholoog vindt de anderen namelijk veel interessanter dan haar. Debra voelt zich aan de kant gezet en krijgt de idee dat zij niet zo grappig en interessant is als de rest. Op aandrang van Raymond proberen de anderen haar het tegendeel te bewijzen en gaat Debra zelf angstvallig op zoek naar haar vreemde kantjes.
22. Why Are We Here?
De eerste flashback-aflevering is een feit. Ray en Debra denken terug aan de tijd van hun eerste appartement. Debra krijgt te horen dat ze in verwachting is van een tweeling en dus besluit het echtpaar om een huis te kopen. Ray wil ervoor zorgen dat ze niet te dicht bij zijn familie wonen voor dagelijkse bezoekjes, maar ook niet te ver om overnachtingen te vermijden. Ondertussen komt Robert erachter dat zijn vrouw van hem wil scheiden. Frank vindt het perfecte huis voor Ray en Debra recht tegenover zijn eigen huis en dat ziet Debra aanvankelijk wel zitten.
BEELD EN GELUID
De kwaliteit van de beeldtransfer is opmerkelijk goed als je ermee rekening houdt dat het eerste seizoen ondertussen bijna 10 jaar oud is. De transfer krijgt het originele 1.33:1 formaat mee en is doorheen alle afleveringen helder en scherp. Het is niet te vergelijken met hedendaagse films, maar dat valt ook te verwachten. De kleuren zijn degelijk, maar niet overdreven levendig. De print is over het algemeen vrij van beschadigingen, behalve bij de pilootafleveringen waar hier en daar een haartje zichtbaar is. Het Dolby Digital 2.0 geluidspoor met duidelijk verstaanbare dialogen voldoet ruimschoots voor een sitcom als deze, maar maakt geen speciale indruk.
EXTRA’S
Audiocommentaar bij 2 afleveringen
Ray Romano en Phil Rosenthal leveren amusant commentaar bij de pilootaflevering op disc 1 en aflevering 22 op disc 5. Ze hebben het bijvoorbeeld over hoe het was om de serie op gang te trekken, waar de sets vandaan kwamen, het verschil tussen de piloot en andere afleveringen, casting en nog veel meer.
How We Got There (22 min. 53)
Featurette over de stand-up carrière van Ray voor de serie. Er wordt ook uitgelegd hoe de samenwerking tussen hem en schrijver Phil Rosenthal tot stand kwam. Tussendoor zie je beelden van zijn optreden in The Late Show en interviews met bestuursleden van het televisienetwerk.
Casting the Family (11 min. 6)
Featurette die ingaat op de casting. Er zijn interviews met de voornaamste castleden die hun mening over de reeks geven.
On Air (20 min. 50)
Deze featurette concentreert zich op de wat moeizame start van de serie. Het tijdstip van uitzending werd namelijk veranderd en de serie haalde de gewenste kijkcijfers aanvankelijk niet. Verder zijn er ook interviews met leidinggevenden van het televisienetwerk en wordt aangehaald welke problemen Ray had met de titel en de wijzigingen die hij voorstelde.
Late Show met David Letterman (5 min. 38)
Het stukje stand-up comedy dat Ray bracht voor The Late Show waar zijn komisch talent duidelijk naar voor komt.
CONCLUSIE
Het eerste seizoen van Everybody Loves Raymond laat zich prima smaken en is verplichte kost voor sitcom-liefhebbers. Warner levert een mooie box af met een leuke verpakking (à la Alien Quadrilogy) en goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook worden er aardige extra’s meegeleverd wat zorgt voor een aantrekkelijk totaalpakket.
Studio:
Warner
Regie:
Michael Lembeck, Paul Lazarus, Jeffrey M. Meyer, Howard Storm, Alan Kirschenbaum, Rod Daniel
Met:
Ray Romano, Patricia Heaton, Brad Garrett, Doris Roberts, Peter Boyle
Beeldformaat:
1.33:1 PAL
Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0
Frans Dolby Surround 2.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Fins, Engels CC
Extra's:
Disc 1:
• Audiocommentaar pilootaflevering
Disc 5:
• Audiocommentaar bij Why Are We Here?
• How We Got Here
• Casting the Family
• On Air
• Late Show met David Letterman