CONSTANTINE
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2005-07-30
FILM
John Constantine (Keanu Reeves) werd geboren met een speciale gave. Hij is in staat om demonen en boosaardige geesten te identificeren die ronddwalen op aarde. Door de jaren heen heeft hij zich gespecialiseerd in het uitdrijven van geesten bij mensen die bezeten zijn. Wanneer de Spear Of Destiny (de lans waarmee Christus werd doodgestoken aan het kruis, en die volgens de Nazi’s de sleutel was tot de overwinning van het kwaad) per ongeluk in handen valt van een nietsvermoedende Mexicaan, is het hek van de dam. De demonen zoeken zich door middel van verschillende transistoren een toegang tot de aarde. Gewapend met een vlammenwerper en een speciaal schietijzer, waarmee wijwaterkogels afgevuurd worden, bindt Constantine de stijd aan tegen het kwaad.
Constantine werd gebaseerd op de DC Comic Hellblazer, en is de zoveelste stripverfilming die we de afgelopen jaren te verwerken kregen. Het verfilmen van strips is nog nooit zo populair geweest als de laatste vijf jaar, waardoor de kwantiteit van deze bioscoopproducties in vele gevallen de kwaliteit in de weg zit. Ijzersterke films als
X-Men en de
Spider-Mansaga, hebben bewezen dat het wel degelijk op een goede manier kan. Zelfs films als
Blade en
Underworld, waar
Constantine een beetje leentjebuur heeft gespeeld op gebied van vormgeving, lieten zien dat ook uitsluitend actiegerichte stripverfilmingen best te pruimen vielen.
Bij
Constantine is niet Keanu Reeves de hoofdrolspeler, maar zijn het de digitale effecten. De special FX bij deze prent zijn van een zeer hoog niveau, en zijn samen met het knappe kleurenpalet en de shots in vogelperspectief, zowat de enige redenen om de film daadwerkelijk te gaan bekijken. Zeer slap is het verhaal, dat er maar niet in slaagt ergens naartoe te gaan, laat staan spanning op te bouwen. De personages zijn zo hol als het hoofd van een dwergkonijn dat net een hersentransplantatie heeft ondergaan. Het acteerwerk is belabberd als de pest, waarbij enkel Rachel Weisz er met haar indringende emotionele blik tussenuit springt. Reeves heeft dan wel charisma dat ten volle wordt uitgespeeld, wanneer het om gelaatsexpressie draait, stond hij klaarblijkelijk niet op de eerste rij. In de slotscéne, waar Lucifer, gespeeld door Peter Stormare (
Breaking The Waves, Birth, Spun) ten tonele verschijnt krijgen we duidelijk te maken met een doorzichtige vorm van overacting. Zeker wanneer Stormare halstarrig zijn best blijft doen om toch maar zoveel mogelijk op Jack Nicholson te lijken, valt hij terminaal door de mand. Misschien was er geen budget meer voor Nicholson, of misschien heeft de man in kwestie bedankt na het lezen van het warrige script, wie zal het zeggen…het feit is dat
Constantine geen stap beter wordt door een imitator aan het werk te zetten. Grappig is dan weer om Gavin Rossdale, de leadzanger van de rockgroep Bush, in een eerste bioscooprol bezig te zien. Slecht brengt hij het er in elk geval niet vanaf.
Moraal van het verhaal? Stuur uw hersencellen twee uur met vakantie, knijp af en toe de ogen dicht bij de mindere scènes of ga gerust even naar het toilet. Open vooral opnieuw de ogen wanneer de effect-registers opengetrokken worden.
Constantine is eye-candy pur sang. Misschien vergeet de debuterende regisseur Francis Lawrence (die voordien muziekvideos draaide) bij een volgende film zijn scenario niet naar de set mee te nemen.
BEELD EN GELUID
Het beeld van deze release schittert in zijn oorspronkelijke 2.40:1 bioscoopformaat en is anamorfisch. De schaduw- en contrastwaarden zijn uitstekend en het beeld is opmerkelijk scherp. Nergens is ook maar één minuscuul beeldfoutje op te merken. Het kleurenpalet werd digitaal bewerkt om de nodige beeldeffecten te kunnen creëren. Als er een kwalitatief hoogstaand technisch voorbeeld kan gesteld worden dan is het wel bij deze DVD-release van Warner. Het Dolby Digital 5.1 geluid maakt optimaal gebruik van alle geluidskanalen. De center geeft op een mooie en verstaanbare manier de dialogen weer, terwijl de fronts en surrounds de omgevingsgeluiden en de muziek voor hun rekening nemen. Het LFE-kanaal krijgt meerdere ontploffingen te verwerken en mist nergens de nodige impact. De geluidskwaliteit van alle kanalen is loepzuiver. Het enige kleine minpuntje is dat het richtingsgevoel soms beter kan. De kanaalscheiding kon gebaat geweest zijn met een beter dynamiek, een hogere bitrate en zeer zeker door een DTS-geluidstrack. Nog steeds een spijtige zaak dat Warner in Europa geen DTS-geluidstracks voorziet op hun releases.
EXTRA’S
Aan extra’s geen gebrek bij deze double disc special edition. Op de eerste schijf vinden we een
audiocommentaar terug van regisseur Francis Lawrence, producer Akiva Goldsman en de scenaristen Kevin Brodin en Frank Cappello. De commentatoren wisselen mekaar af en hebben het vooral over hoe bepaalde scènes tot stand zijn gekomen. Daarnaast is er nog een
videoclip van de groep A Perfect Circle voorhanden, die een song uit de film voor hun rekening namen. De extra’s op de eerste disc worden afgerond met twee
bioscooptrailers.
Op de tweede schijf staat staat een vijftien minuten durende
making of die vooral uit interviews en enkele blikken achter de schemen bestaat. De featurette
de helse productie werd onderverdeeld in drie delen van elk om en bij de vijf minuten. We krijgen inzicht in de tot standkoming van de openingsscène van de film, de mening van de regisseur op het eindresultaat en de verschillende rekwisieten uit de prent. De featurette
een beeld van de onderwereld werd onderverdeeld in vier delen en handelt uitsluitend over de special effects bij bepaalde scènes. Een redelijk informatieve extra. Bij de
Constantine kosmologie krijgen we gedurende vijf minuten wat uitleg over het hoofdpersonage uit de stripreeks, toegelicht door de auteur. Bij de laatste featurette
vooruitzienheid zien we gedurende een dikke tien minuten vergelijkingen tussen geanimeerde storyboards en het filmische eindresultaat. De laatste twintig minuten op de tweede disc worden volledig besteedt aan
niet eerder vertoonde scènes en een
alternatief einde In totaal zijn er veertien verwijderde scènes met of zonder audiocommentaar van de regisseur te bekijken.
We mogen zeker niet klagen over de kwantiteit en de kwaliteit van de extra’s. Zelfs de tinnen verpakking waar de S.E. zich in bevindt, geeft een oogstrelende meerwaarde aan het totaalpakket.
CONCLUSIE
Constantine is een film die je enkel en alleen dient te bekijken voor de zeer geslaagde digitale effecten en de mooie panoramische vormgeving en shots. Op gebied van scenario, karakterontwikkeling, opbouw, spanning en consistentie is de prent niet veel zaaks. Ook de actiescènes missen de nodige adrenaline en coolheid van vergelijkbare films als
Blade of
Underworld. Enkel een huurbeurt is hier zeker op zijn plaats.