UNDERWORLD [DIRECTOR'S CUT]
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2006-01-03
FILM
Al vele jaren woedt er een hevige strijd tussen de vampieren en de weerwolven (de Lycans). De mensheid merkt gelukkig weinig tot niets van deze bloedige oorlog. Selene (Kate Beckinsale) leeft met haar vampierclan in een afgelegen landhuis. Ze is een zogenaamde 'Death Dealer' en haar ultieme doel is om de Lycans voor eens en altijd uit te roeien. De vampieren lijken aan de winnende hand. Maar dan komt er plots een mens tussenbeide...
Debuterend regisseur Len Wiseman levert met
Underworld een geslaagde mix af van
Blade, The Crow en
The Matrix. Vanaf de opening wordt je in de stijlvolle gotische decors gezogen en de spectaculaire actiescènes laten je niet meer los tot na de eindcredits. De film bevat, ondanks het naar Hollywood-normen lage productie budget van 22 miljoen $, enkele prima speciale effecten. Hoewel we eerder aanhangers zijn van de ouwe getrouwe latex en lijm dan van de moderne computereffecten, vonden we de Lycans erg knap gedaan.
Je kan hier terecht voor onze bespreking van de
huurversie van Underworld en hier voor de uitgebreide recensie van de
Supremacy Edition.
BEELD EN GELUID (door Werner)
Er is al wat te doen geweest rond het verkeerde beeldformaat bij de bioscoopversie van
Underworld. De Director's Cut bevat gelukkig wél het originele anamorfische 2.35:1-beeldformaat, maar om de verwarring compleet te maken zegt de verpakking toch 1.78:1! De Director's Cut kan hoe dan ook uitpakken met een schitterende, kunstmatig koel aandoende transfer, met haarscherpe details en hoge contrasten die de unieke montage goed doen. Werkelijk het laatste vuiltje is opgekuist, en waar we vreesden redelijk wat artefacts tegen te komen omwille van de aanwezige DTS-track en extra's, zijn we redelijk te spreken over de relatieve afwezigheid ervan. Speaking of which, zowel de DTS-track als de Engelse Dolby Digital 5.1-track worden uitstekend benut, alhoewel de dialogen soms verzuipen in het gratuite schiet-, gooi en ontploffingswerk, om dan nog niets te zeggen over de pompende hardrocknummers die het geheel begeleiden.
EXTRA'S
Dit is na de gewone speciale editie en de 2 disc Supremacy Edition al de derde uitgave van
Underworld die DFW op de consument loslaat. Maar het betreft hier echter gewoon de tweede dvd van de eerder genoemde Supremacy Edition, met dezelfde extra's.
We nemen opnieuw even de tekst van collega Werner over: De director's cut is voorzien van een commentaartrack, maar een redelijk slordige. Regisseur Len Wiseman en acteurs Kate Beckinsale en Scott Speedman geven de kijker wat faits divers mee, maar halverwege de track houdt Speedman het ineens voor bekeken. De track is niet Nederlands ondertiteld en niet altijd even verstaanbaar. De vier minuten outtakes blijken spijtig genoeg bloopers te zijn en geen verwijderde scènes. Meer te spreken zijn we over de vier mini-documentaires die volgens de sectie Featurettes sieren. In The Look Of Underworld (19 min.) wordt vooral aandacht besteed aan hoe men de donkere, gotische sfeer van Underworld heeft willen vertalen naar het scherm, in Designing Underworld (11 min.) komen de props en de kleding aan bod. Liefhebbers van speciale effecten worden in Visual Effects Of Underworld tien minuten lang op hun wenken bediend, wat weinig is gezien het feit dat deze ongeveer de hele film domineren. The Evolution Of Underworld, vijf minuten lang, geeft tenslotte een woordje uitleg over het achtergrondverhaal. De promotionele sectie wordt tenslotte nog gevuld met een niet zo erg interessante videoclip en 2 korte televisiespotjes.
Wat is er dan nieuw aan deze uitgave? Als je de fraai geïllustreerde steelbook verpakking opent, ontdek je niet alleen een nieuwe bonusdisc met maar liefst twee 46 minuten durende documentaires van
The Unexplained (zijnde "Extreme Sacrifice", over gevallen van extreme opoffering en "The Vampyre Myth", over het fenomeen vampier), maar ook een 16 pagina tellend boekje met storyboards in.
CONCLUSIE
Deze derde uitgave van de actie/horrorhit
Underworld is volgende ons de beste uitgave tot nu toe. Allereerst heeft de Director's Cut de beste specificaties (het juiste beeldformaat en de meeste extra's), daarbovenop is de verpakking een lust voor het oog en heeft men een uniek boekje met storyboardschetsen toegevoegd. De niet op de verpakking vermelde bonusdisc liet ons eerlijk gezegd koud, omdat de twee documentaires niet over de film handelen.