DVDInfo.be >>
Bespreking >> LOIS & CLARK - THE NEW ADVENTURES OF SUPERMAN - SEIZOEN 1
LOIS & CLARK - THE NEW ADVENTURES OF SUPERMAN - SEIZOEN 1
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-01-31
SERIE
Superman is eigenlijk een creatie van Joe Shuster en Jerry Siegel, die het personage bedachten als figuur in de redelijk pulpachtige reeks Action Comics. De Man van Staal zou echter als icoon in de popcultuur vele malen bekender worden dan het stripblad, met tal van incarnaties op het kleine scherm - al dan niet in geanimeerde vorm, het grote scherm en diverse andere media tot gevolg. Evenwel: niet altijd met evenveel égards of überhaupt betaling van auteursrechten; zo publiceerde collega Mattias laatst nog een bespreking van een Turkse rip-off. Het uitgangspunt van de "reguliere" Superman-franchise is nog altijd dat de jonge vondeling Kal-El van de planeet Krypton op Aarde is terechtgekomen, en daar geadopteerd is door de familie Kent. Van zodra de kleine Clark echter op zeer jonge leeftijd liever koeien bleek omver te duwen dan met een rammelaar te spelen, begon in de hoofden van zijn pleegouders toch te dagen dat hun zoontje weliswaar op een normale mens lijkt, maar er geen is. Supersnel, röntgenvisie, beter gehoor dan honden en vooral héél, héél sterk, het zijn maar een paar karakteristieke eigenschappen van deze held zonder beperkingen. Of toch: het stereotiep dat iedere superheld wel iets heeft waar hij niet tegen kan, vindt zijn origine in de Superman-saga. Wanneer onze held in de nabijheid van het element kryptoniet komt, verliest hij volgens de éne bron zijn krachten, volgens de andere wordt hij daardoor kwaadaardig in plaats van goedaardig. Andere elementen die in elke zichzelf respecterende Superman-variant terugkomen zijn: zijn verlangen om als journalist een alledaags leven te kunnen leiden, zijn geheime passie voor zijn collega Lois Lane, en het feit dat de schurkachtige industrieel Lex Luthor zijn vaste nemesis is of wordt.
De meest gekende instantie van deze franchise zijn ongetwijfeld de reeks films waarmee regisseur Richard Donner is begonnen. Verschillende mensen zullen me waarschijnlijk in het diepste voorgeborchte van de hel willen werpen als ik hier stel dat wijlen Christopher Reeve toch niet dé ultieme incarnatie van Superman was. Een boude bewering, nietwaar? Om een geloofwaardige vertolking van de Man van Staal te geven, heeft Reeve namelijk twee ongelofelijke misstappen in zijn carrière begaan waarvoor geen enkele acteur respijt verdient: de twee rattenkeutels Superman III en Superman IV, met overschot twee überslechte films die de reeks compleet hebben gekelderd. In 1993 waagde de Amerikaanse TV-zender ABC echter toch een gokje met een eigentijdse versie van de reeks te brengen, zo'n beetje zoals Christopher Nolan met Batman Begins de tanende Batman-franchise nieuw leven heeft willen inblazen. Opmerkelijk was dat de uitvoerende producente, Deborah Joy Levine, van haar leven geen ekele Superman-strip in haar handen had gehad vooraleer ze aan deze reeks begon.
Het resultaat werden vier seizoenen Lois & Clark: The New Adventures Of Superman, waarin het hele Superman-verhaal vanaf het begin terug uit de doeken werd gedaan. Clark Kent, die in deze reeks zich meer van zijn menselijke kant laat zien, wordt voortdurend voor de morele keuze geplaatst of hij al dan moet ingrijpen voor het welzijn van de mensen, wetende dat zelfs hij niet alle ellende van de wereld op zijn schouders kan nemen zonder er zelf aan onderdoor te gaan. De ernstigere aanpak werkte, en vond nog navolging ook: de reeks Smallville, over de jeugdjaren van de superheld, kent een redelijk succes, en Bryan Singer, de man die met de inhoudelijk vrij ernstige X-Men-franchise misschien wel dé comicverfilming van de eeuw op zijn conto mag schrijven, is op het ogenblik dat deze bespreking geschreven wordt, de laatste hand aan het leggen aan Superman Returns, een film die de apocriefe delen 3 en 4 uit de Reeve-reeks zou moeten doen vergeten.
Maar van het grote terug naar het kleine scherm nu. Een televisiereeks biedt ten opzichte van een film natuurlijk de mogelijkheid om de karakters veel uitgebreider uit te diepen, verhaallijnen en situaties uit te denken die over meerdere afleveringen of seizoenen lopen, maar mogelijk ook, net omdat er zo'n gedetailleerde karakterschetsen worden opgesteld, die hard-fans zou kunnen doen vervreemden, wat op termijn dodelijk is voor élke reeks. Maar wat dat betreft zit het met deze reeks snor: de Superman-fans omarmden Lois & Clark vanaf dag één. Scenariste Deborah Joy Levine wist een wonderlijk gesmaakte combinatie van de cheesy fifties-stijl te vermengen met meer hedendaagse elementen, om met haar ideaalbeeld van Metropolis voor de ogen toch de nodige eer te betuigen aan de originele comics, en toch nog min of meer verrassend uit de hoek te komen. Haar geheim? Haar reeks was de eerste waar Superman een deel uitmaakt van de schizofrene hoofdpersoonlijkheid van Clark Kent, en niet andersom. Dit verkleint uiteraard de afstandelijkheid, en ze weet Superman te sparen van dat steriele laagje vernis dat de andere incarnaties soms zo ongeloofwaardig maakt.
Typisch voor haar aanpak is bijvoorbeeld de pilootaflevering: we volgen Kent, en dus niet Superman, op zijn zoektocht naar een nieuwe job, en we worden niet vanaf aflevering 1 rond de oren geslagen met buitenaardse wezens, ruimteschepen en diens meer. Het gat dat daardoor onstaat in het scenario - Superman is slechts sporadisch te zien, meestal zo tegen het einde aan wanneer de zaak uit de hand dreigt te lopen - wordt opgevuld met pittige dialogen tussen voornamelijk Clark en Lois, die misschien wel wat voor elkaar voelen, maar de eerste is te timide, en de tweede te hautain. In dat opzicht lijkt de succesformule van de reeks een beetje op de mengeling van actie en romantiek van de legendarische TV-reeks Moonlighting, waarin Bruce Willis en Cybil Shepherd een vergelijkbare haat-liefdeverhouding met elkaar hebben. Ook bezit de reeks de nodige dosis humor die in de bioscoopfilms zo pijnlijk ontbreekt. Daarnaast zet John Shea een heel andere soort Lex Luthor neer dan de cartooneske doctor Krimson-achtige vertolking van Gene Hackman, totnogtoe nog steeds dé slechtste vertolking uit het anders respectabele oeuvre van deze gerenommeerde acteur. De Luthor die we hier te zien krijgen, heeft even veel last van schizofrenie als Superman zelf: naar de buitenwereld toe is hij de grote held, de mecenas, de respectabele self-made-man. Slechts enkelen, waaronder Kent/Superman, maar aanvankelijk Lois niet, zien door de dubbele bodem heen, en wat daaronder ziet, is de ziel van een gevaarlijke gek, niet het soort dat heelder dagen loopt te zingen hoe fijn het wel is om slecht te zijn, maar van het veel gevaarlijker soort dat zo naar macht hongert, dat hij mensenlevens als quantité négligeable beschouwt als hij daar maar zijn doel kan mee bereiken. De beste tegenstanders zijn in verfilmingen altijd diegene die tegelijkertijd lijken op de held, en ook helemaal tegenovergesteld qua instelling zijn; een soort van "slechte ik" dus. De Luthor die John Shea neerzet voldoet aan die verwachting: hij heeft ook een gespleten persoonlijkheid, wil in het diepst van zijn verlangen ook vereerd worden door het volk als Superman, maar hij is moreel compleet ontaard.
Vooral voor hoofdacteurs Dean Cain, bekend van een onuitputtelijke bron van erbarmelijke B-films, en Teri Hatcher, die tegenwoordig één van de meest in de kijker lopende TV-actrices is door haar rol in Desperate Housewives, was de reeks een aardig duwtje in de rug. Hét element waar aflevering na aflevering wordt op gebouwd, is de dubbele identiteit van Clark Kent/Superman: Lois Lane wordt in deze reeks afgeschilderd als een licht gestoorde, neurotische carrière-bitch, die het vooral niet kan laten om het hemelsbrede verschil tussen haar sjofele collega Clark en de ladykiller Superman nog eens extra in de verf te zetten, terwijl zij - en bijna iedereen met haar - niet vermoedt dat de twee één en dezelfde zijn. Zulks is uiteraard voer voor enkele pittige dialogen vol dubbele bodems. Het idee van de makers om niet te veel met exuberante make-up te werken, en Clark Kent gewoon de optelsom te laten zijn van Superman en een bril van het ziekenfonds, werkt erg goed. Clark Kent worstelt daarentegen met zijn verlangen om een gewone Joe Average te zijn, en zijn plichtsgevoel dat hem telkens weer in zijn heldenrol dwingt. Zijn pleegouders Jonathan en Martha Kent (Eddie Jones en K Callan) hebben hem echter geadviseerd om zijn identiteit niet prijs te geven, om te vermijden dat hij zou eindigen als een soort van proefkonijn.
Dus belandt Clark Kent uit het rurale Smallville, Kansas in de grote stad, op de redactie van Amerika's meest gelezen krant, de Daily Planet. De met Elvis dwepende hoofdredacteur Perry White (Lane Smith) laat hem een team vormen met de ster-onderzoeksjournaliste Lois Lane, die aanvankelijk (en occasioneel nog steeds) Clark behandelt als haar persoonlijke slaaf. De gevoelens die Clark voor haar koestert, worden echter keer op keer verhinderd door het grote geheim dat tussen hen in de weg staat. Daarnaast krijgt Clark keer op keer af te rekenen met de megalomane groot-industrieel Lex Luthor (John Shea), die niet alleen niet de filantroop is waar hij zich zo graag voor uitgeeft, maar ook nog eens duidelijke avances maakt in de richting van Lois. En hij kan er niet zo goed tegen dat hij op elk van beide paden telkens Superman op zijn weg tegenkomt. In deze eerste reeks spelen ook roddeljournaliste Catherine Grant (Tracy Scoggins) - een serieuze krant als de Daily Planet kan dus blijkbaar niet zonder een Story-kolom - en kantoorslaaf Jimmy Olsen (Michael Landes) een bijrol; het personage van Catherine zou na één seizoen uit de reeks worden geschreven, terwijl Jimmy vanaf het tweede seizoen door een andere acteur (Justin Whalin) zou worden ingevuld, om de wel heel bizarre reden dat acteurs Michael Landes en Dean Cain fysiek te hard op elkaar zouden lijken, wat bij sommige kijkers te verwarrend werkte. Er is dus nog toekomst in de televisiebranche voor pussies die er zo min mogelijk uitzien als Superman.
AFLEVERINGEN
Disc 1:
1 + 2. Pilot
Clark Kent arriveert als groentje in Metropolis, en wil graag als journalist bij de lokale krant Daily Planet aan de slag. Zijn eerste ontmoeting met Lois Lane is al meteen het begin van een op zijn minst geanimeerd te noemen relatie. Clark is een vondeling uit de ruimte, die door zijn pleegouders op het platteland is opgevoed, maar buiten hen zijn gave voor de wereld heeft verborgen weten te houden. Het is zijn ambitie om een gewoon leven te leiden, maar dat wordt hem niet gegund: zijn geweten verplicht hem om telkens tussenbeide te komen wanneer er mensenlevens in gevaar zijn; de kunst is om faster than a speeding bullet te blijven. In deze pilootaflevering krijgt Lois een dossier toegestuurd van een aan lager wal geraakte geleerde, dr Platt (Kenneth Tigar), die beweert dat er aan het ruimteveer Messenger geknoeid is. Wanneer het veer daadwerkelijk opbrandt bij een missie naar het ruimtestation Prometheus, lijkt dr Platt ineens minder krankzinnig dan oorspronkelijk gedacht. De rijke industrieel Lex Luthor biedt aan om het ruimtevaartprogramma zelf te financieren (maar dan uiteraard met zijn naam onder de contracten van alle afgeleide patenten). Er wordt echter beslist om het programma door te laten gaan, en Luthor plant, samen met zijn medeplichtige, dr Antionette Baines (Kim Johnston Ulrich), een tweede aanslag. Het draait uit op een eerste grote confrontatie tussen Superman en Luthor, waarbij deze eerste zijn gelaat aan de wereld toont.
3. Strange Visitor (From Another Planet)
De Daily Planet wordt overhoop gehaald door een bende federale ambtenaren, die van Lois Lane en Clark Kent alle details over Superman willen weten. Wanneer Perry White deze inbreuk op het recht op persvrijheid bij de autoriteiten wil aanklagen, blijkt echter dat geen enkele overheidsdienst de agenten heeft uitgestuurd. Het initiatief blijkt te komen van een zekere Jason Trask (Terence Knox), een relikwie uit de tijd dat de overheid nog ernstig onderzoek deed naar UFO's. Sinds de opdoeking van de dienst is Trask op eigen initiatief blijven doorwerken, en heeft zo onder meer de landingscapsule bemachtigd waarin Clark op aarde is geland. Tijdens een zoektocht om hun naam te zuiveren, vindt Clark in het schip een artefact waarin enkele geheimen aangaande zijn afkomst in besloten liggen.
Disc 2:
4. Neverending Battle
Lex Luthor is vastberaden om uit te testen hoe sterk Superman werkelijk is. Daartoe creëert hij enkele "ongelukken", waarbij hij telkens de reacties van Superman ter studie op beeld laat vastleggen. Clark Kent voelt zich opgejaagd wild, ook al omdat de pers, waaronder hijzelf, in zijn nek loopt te hijgen om een zo exclusief mogelijke scoop over de superheld te krijgen. Het wordt hem allemaal te veel, en hij gooit zijn cape over de haag. In het ongewisse over zijn ware identiteit kan Lois Lane hem toch laten inzien dat Metropolis iemand als Superman nodig heeft, al was het maar voor de symboolwaarde. Met Clark vecht ze echter intussen een persoonlijke vendetta uit waarin ze op pijnlijke wijze toont hoe ver ze durft gaan om de exclusiviteit van een reportage op te kunnen eisen.
5. I'm Looking Through You
Clark Kent moet duidelijk wennen aan de publieke rol die de mensen in Metropolis hem willen toebedelen; opdringerige impresario's willen hem zelfs op alle mogelijke manieren trachten te merchandiseren. Er dient zich echter een kanjer van een andere mediascoop aan: een onzichtbare man speelt Robin Hood, steelt van de rijken in Metropolis die hun financiële positie misbruiken, om vervolgens de winst aan de armen uit te delen. Lois en Clark krijgen een vrouw op de werkvloer, Helene Morris (Patrika Darbo), die beweert dat de onzichtbare man haar man Alan (Leslie Jordan) is. De onzichtbare schakelt echter over van kwajongensstreken op echte misdaad, en begint juwelierszaken te plunderen. Alan Morris, die een stof heeft uitgevonden waar het licht rond afbuigt, komt zich bij Lois en Clark aanbieden, en beweert dat er anderen met enkele van de door hem uitgevonden mantels rondlopen en de misdaden plegen.
6. Requiem For A Superhero
Lois moet van Perry aan sportverslaggeving gaan doen, en de prestigieuze kampioenschappen van Max Menken (Matt Roe) gaan coveren. Lois heeft hier zeker reserves tegen, want haar vader, Sam Lane (Denis Arndt), was en is nog steeds sportdokter voor de boksers. Hij heeft een reputatie opgebouwd dat hij élke sportblessure opgelapt krijgt, maar heeft voor zijn carrière zijn gezin verwaarloosd. Een oude trainer die Lois nog kent, Allie Dinello (John LaMotta), wil haar een interessant verhaal komen vertellen, maar hij wordt voor haar ogen vermoord. De manier waarop de kampioenen van Menken de titels blijven aaneenrijgen, is niet normaal meer, en Lois' vader weet er meer over.
7. I've Got a Crush On You
Er roert wat in de onderwereld van Metropolis. Een bende pyromanen, die zich de Toasters noemen, zetten de westwijk in vuur en vlam. Lex Luthor profiteert om goedkoop aan grond in de getroffen wijk te kunnen komen, om daar zijn megalomanistische nieuwe vastgoedproject, Lex Harbour, te kunnen neerpoten. Lois en Clark infiltreren, onafhankelijk van elkaar, in de mafiose bende van de Metro's, zij als nachtclubzangeres, hij als barman. De zus van mafiabaas Johnny Taylor (Michael Milhoan), Toni (Jessica Tuck), profiteert van de onrust binnen de clan om Johnny aan de dijk te zetten en haar plannen om de mafiose organisatie om te vormen tot een respectabel zakengenootschap, door te zetten. Het zou perfect in haar plannen passen dat de Toasters voor haar daarbij het vuile werk zouden opknappen, maar vreemd genoeg worden de Metro's zélf het slachtoffer van de geschifte pyromanen.
Disc 3:
8. Smart Kids
Vier kinderen zijn uit een weeshuis ontsnapt, waar de schooldokter, Carlton (Michael Cavanaugh), hen als proefkonijn gebruikte voor een nieuwe, experimentele drug, waar de kinderen hyperintelligent van zijn geworden. De kinderen voeren enkele ludieke acties, waaronder het kapen van de televisiefrequenties, maar laten ook in niet mis te verstane bewoordingen uitschijnen dat de volwassenen hen gerust moeten laten. Eén van de meisjes, Amy (Courtney Peldon), wordt echter terug gesnapt wanneer ze naar het weeshuis terugkeert om haar zusje op te halen. Lois neemt het kind tijdelijk in huis; Clark heeft aan de andere kant een groot probleem: twee van de kinderen zijn achter zijn geheime Superman-identiteit gekomen, en hij moet bijzonder veel ijver aan de dag leggen om de slimmeriken te overtuigen dat ze zich vergist hebben.
9. The Green, Green Glow Of Home
Wayne Irig (Jerry Hardin), de buurman van Jonathan Kent, heeft een meteoriet gevonden op zijn erf, en omdat de milieupolitie hem zo een opdringerige vragen stelt, geeft hij de steen in bewaring bij de Kents. Lois en Clark krijgen lucht van het verhaal, en worden uitgestuurd naar Smallville, Clarks ouderlijk dorp, waar net het jaarlijkse maïsfestival is begonnen. Terwijl Lois zich laat onderdompelen in de couleur locale van het platteland, ondervindt Clark dat de meteoriet een straling afgeeft waardoor hij zijn superkrachten verliest. Jason Trask (Terence Knox), die nog altijd van mening is dat Superman de voorbode s van een buitenaardse invasiemacht, is op zoek naar de meteoriet om er een wapen van te maken om Superman te immobiliseren.
10. The Man Of Steel Bars
Metropolis kreunt onder een hittegolf - midden in september! Een comité van wetenschappers is tot de conclusie gekomen dat de opstoten in warmte zich telkens voordoen nadat Superman de één of andere heldendaad verricht heeft, en ze suggereren dat er tussen de twee fenomenen een oorzakelijk verband moet zijn. Superman wordt voor de rechtbank gedaagd, en krijgt een restraining order aan zijn broek: hij mag zijn krachten op bevel van de rechtbank niet meer gebruiken. Uiteraard kan onze held niet lijdzaam blijven toekijken wanneer er mensen in nood zijn, en hij gaat tegen de rechterlijke uitspraak in. Moegestreden besluit hij Metropolis te verlaten; Lois heeft intussen een spoor te pakken dat naar de nieuwe kerncentrale van Lex Luthor leidt.
11. Pheromone, My Lovely
Miranda (Morgan Fairchild), een ex-lief van Lex Luthor, heeft een nieuw parfum ontwikkeld, Revenge, waarbij feromonen elke vorm van inhibitie op gebied van liefde ondermijnen. In mensentaal: wie het parfum inademt, wordt hals over kop verliefd als een kalvende puber. Miranda test een verdunde versie van het parfum uit op de redactie van de Daily Planet, met resultaat: Lois valt op Clark, Jimmy op een fotomodel, Cat op de repareerder van het fotokopieertoestel, Perry op de kuisvrouw... maar Clark is ongevoelig voor het middel, en hij wil geen misbruik maken van Lois' gevoelens, zelfs niet wanneer ze in een harem-pakje voor zijn deur staat. Omdat ze door Lex is afgewezen ten voordele van Lois, wil Miranda een sterk geconcentreerde dosis van haar parfum over de hele stad verspreiden. Lex kan niets anders doen dan Superman ter hulp vragen.
Disc 4:
12. Honeymoon In Metropolis
Wanneer Lois zichzelf verwent op een weekeindje in de bruidssuite van het Lexor (!) Hotel, ziet ze aan de overkant van het gebouw een congreslid, Harrington (Charles Frank), een schimmige deal sluiten met een man die later blijkt de wapenhandelaar Thaddeus Roarke (Charles Cyphers) te zijn. Perry vindt dat er genoeg aanwijzingen zijn om Lois en Clark, zogezegd als pasgetrouwd stel, undercover terug naar het hotel te sturen om de boel af te luisteren. Roarke heeft blijkbaar een openbare aanbestediging voor een nieuw veiligheidssysteem verloren tegen Lex Luthor, en hij wil het systeem van Lex tijdens een test roemloos ten onder laten gaan om het zijne weer eerst op de lijst te krijgen. Dat er bij zo'n mislukte test hopen doden kunnen vallen, kan hem schijnbaar niet deren.
13. All Shook Up
Een meteoriet dreigt op Aarde in te slaan, en een nog grotere verwoesting te veroorzaken dan toen de dinosauriërs zijn uitgestorven. De wereld rekent op Superman om de meteoriet te stoppen. Clark, die hiervoor tot het uiterste zijn krachten moet uitproberen, krijgt echter van de weerbots geheugenverlies, en tot overmaat van de ramp is er van de meteoriet nog een brok over die groot genoeg is om alsnog de Aarde in puin te leggen. Lois probeert wanhopig om Clark te confronteren met zijn verleden, in de hoop dat zijn geheugen terugkeert. Jonathan en Martha, die na Clarks geheugenverlies de enige zijn die over zijn dubbele identiteit afweten, proberen de zware middelen uit om zijn herinneringen terug te doen keren. Lois krijgt intussen een aanbod om samen met Lex Luthor als één van de happy few te schuilen in zijn onderaardse bunker.
14. Witness
Lois is ongewild getuige van de moord op de erg door vrouwen bezeten geleerde Vincent Winninger (Elliott Gould), die in zijn laatste verklaring aan Lois heeft gevraagd om alles te doen opdat zijn ex, Barbara Trevino (Claudette Nevins) niet aan het hoofd zou komen van een organisatie die het Braziliaanse regenwoud wil beschermen. Lois heeft in de moordenaar Winningers collega Dr. Hubert (Charlie Dell) herkend, maar die heeft een waterdicht alibi. Een ander verband tussen Trevino en Winninger is terug te vinden in de toneelgroep waar beide vroeger in hebben gespeeld, en waar hun relatie werd onderbroken door de tussenkomst van Sebastian Finn (Willam Mesnik), een meester in het vermommen. Door haar beschuldiging heeft Lois echter de aandacht van de moordenaar getrokken, en ze heeft rond de klok bescherming nodig, zij het niet van Clark, dan wel van Superman.
15. Illusions Of Grandeur
Een reeks kidnappingen van kinderen van bemiddelde stedelingen houdt de inwoners van Metropolis in de ban. Bij de laatste ontvoering gaat het echter goed verkeerd: de ontvoerder kidnapt in plaats van de zoon des huizes Nicky (Jarrett), de zoon van de werkster Rose Collins (Eve Plumb). Die heeft duidelijk te verstaan gekregen dat elke inmenging door de politie de dood van haar zoon tot gevolg zal hebben. Eve wendt zich tot Lois en Clark, die de reeks ontvoeringen verslagen, om een wanhopige oproep te lanceren tot de kidnappers dat die zich vergist hebben van slachtoffer. Omdat de ontvoerden achteraf niets meer herinneren van hun ontvoering, en sporen vertonen van gehypnotiseerd zijn, vinden Lois en Clark een spoor dat leidt naar de gesjeesde goochelaar Darren Romick (Penn Jillette).
Disc 5:
16. The Ides Of Metropolis
Lois verslaat een assisenproces, waarbij de doorbrave computerprogrammeur Eugene Ladderman (Todd Susman) wordt beschuldigd van de moord op Henry Harrison (Paul Gleason), die zijn vrouw Lena (Jennifer Savidge) regelmatig mishandelde. Eugene beweert echter onschuldig te zijn, ontsnapt en duikt onder bij de enige die hem wil geloven: Lois. Hij beweert dat hij de schuld op zich heeft genomen uit liefde voor Lena, die volgens hem de dader is. Lois krijgt de vrouwelijke detective Betty Reed (Melanie Mayron) achter haar veren.
17. Foundling
De sfeer die Clark uit Bureau 39 heeft gestolen, activeert zichzelf, en zijn échte vader verschijnt in een hologram. Jor-El (David Warner) zegt dat, nu zijn zoon Kal-El - Clark dus - oud genoeg is geworden, het tijd is dat hij meer over zijn afkomst komt te weten. Vooraleer de vier volgende boodschappen bekend gemaakt worden, wordt er echter bij Clark ingebroken door een straatjochie, Jack (Chris Demetral), die de sfeer doorverkoopt aan Lex Luthor. Lois is net aan een stuk bezig over het groeiende onveiligheidsgevoel, en ze wil Clarks verhaal als voorbeeld in de krant publiceren. Clark heeft echter de diefstal van de sfeer verzwegen.
18. The Rival
Op de redactie van de Daily Planet zien ze zwarte sneeuw, omdat hun directe concurrent, het rioolkrantje Metropolis Post alle primeurs voor hun neus wegkaapt. Tot overmaat van ramp is de sterjournaliste bij de Post, Linda King (Nancy Everhard), een oude rivale van Lois. Terwijl het met de verkoopcijfers van de Planet alsmaar bergaf gaat, heeft Clark aanwijzingen dat de hoofdredacteur van de Post, Preston Carpenter (Dean Stockwell), een hand heeft in de recente golf van ongelukken.
19. Vatman
Een neerstortend vliegtuig in nood boven Orly wordt op het laatste nippertje gered door Superman. Alleen... Clark heeft nog niet de tijd gehad om zijn hemd uit te trekken. Loopt er een dubbelganger van hem rond? Een broer? Of een kloon? Maar in dat laatste geval: hoe zijn zijn tegenstanders aan genetisch materiaal van de onverwoestbare Superman gekomen?
Disc 6:
20. Fly Hard
Op een zaterdagavond, waarop Lois, Clark, Perry, Jimmy, Jack en ook nog Lex Luthor allemaal op de redactie van de Daily Planet nog aanwezig zijn, worden ze overvallen door een commando onder leiding van een zekere Fuentes (Robert Beltran). Ze worden als gijzelaars gevangen gehouden, terwijl de overvallers in het gebouw van de Planet overal de beton beginnen open te breken. Ze zijn kennelijk naar iets op zoek, maar hebben ermee gedreigd om een atoombom te laten ontploffen als ze nog maar het hoekje van de cape van Superman zien. En Clark kan natuurlijk niet ingrijpen zonder zijn dubbele identiteit te verraden.
21. Barbarians At The Planet (1)
Het laatste uur voor de Daily Planet lijkt geslagen, wanneer de ene na de andere werknemer wordt ontslagen. Lex Luthor, die net daarvoor een huwelijksaanzoek aan Lois heeft gedaan, koopt de krant op om dichter bij haar te kunnen zijn, terwijl ze haar antwoord nog in beraad wil houden. Na een bomaanslag is de redactie van de Daily Planet verwoest. Perry gaat op vervroegd pensioen, terwijl Lois een baan aangeboden krijgt bij Lex' televisiezender. Clark krijgt van zijn ouders de raad om met Lois over zijn gevoelens open kaart te spelen; hij bewerkt er echter het omgekeerde effect mee. Lois wil echter, vooraleer ze haar antwoord aan Lex geeft, eerst duidelijkheid over haar gevoelens voor Superman. Ze vangt bij hem echter bot, en ze geeft haar jawoord aan Lex...
22. The House Of Luthor (2)
Lois en Lex zijn voorbereidingen aan het treffen voor hun huwelijk, maar Lois heeft op het laatste moment twijfels, vooral omdat niemand van haar vrienden aanwezig wil zijn op het feest. Clark, Perry, Jack en Jimmy zijn intussen aan het uitdokteren wie er achter de aanslag op de redactie van de Daily Planet zit. Lex Luthor blijkt méér dan goed verzekerd geweest te zijn voor de materiële schade, maar hij blijft beweren dat het geld niet genoeg zou zijn om de Planet terug op te bouwen. Lex heeft intussen een stup kryptoniet gekocht, waarmee hij zijn andere droom wil verwezenlijken: de vernietiging van Superman.
BEELD EN GELUID
Dit eerste seizoen van Lois & Clark is een leuk hebbedingetje, maar we moeten er eerlijkheidshalve toch aan toevoegen dat de beeldkwaliteit niet altijd even loepzuiver is, niet te vergelijken met recentere dvd-releases zoals 24 of Lost of zo. Er is erg goed aan te merken dat het een NTSC-naar-PAL omzetting is waarop geen remastering is toegepast. Alleszins ziet de uitzending er beter uit dan op televisie (alleen al voor het ontbreken van de gemiddeld 725 reclameblokken), en in tegenstelling tot een videoband zal deze niet zo snel vergaan, maar het ziet er ook niet heel veel beter uit, en met name laat de scherpte het wat afweten. Vooral de 3:2 pulldown (de manier om van 30 beelden per seconden (NTSC) te converteren naar 24 beelden per seconden (PAL)) is een beetje slordig gedaan. Ter vergelijking: de discs van Keeping Up Appearances, een reeks uit dezelfde tijdsperiode die ook nog eens bij dezelfde maatschappij, Warner Bros., is uitgegeven, ziet er veel beter uit, maar omdat dat een Britse reeks is, en men in Groot-Brittanië al ineens met PAL werkt, is de beeldkwaliteit aanzienlijk beter. Warner heeft een goeie reputatie voor het remasteren van de oudere films uit hun catalogus, maar in deze Lois & Clark hebben ze niet zo heel veel werk gestoken. Ook zijn er op de print af en toe wat beschadigingen te bespeuren. Qua geluid moeten Lois & Clark het met "gewone" Surround 2.0 stellen - een zelfde kwaliteit als op televisie dus zoals het ook oorspronkelijk was, niet noodzakelijk een slechte beslissing.
EXTRA'S
Disc 1 bevat een 20 minuten durende presentatiereel voor de reeks Lois &Clark, die oorspronkelijk bedoeld was voor het publiek op de San Diego stripbeurs in 1992 warm te maken voor de reeks. Daarnaast is de pilootaflevering voorzien van een audiocommentaartrack, ingesproken door scenariste Deborah Joy Levine, acteur Dean Cain en regisseur Robert Butler. Op disc 6 krijgen we voorts nog twee redelijk goeie featurettes voorgeschoteld. De eerste, "From Rivals To Romance: The Making of Lois & Clark" is een mooie retrospectieve documentaire, waarvoor beide hoofdacteurs zich hebben vrijgemaakt. Een tweede, kortere documentaire "Taking Flight: The Visual Effects Of Lois & Clark" (7 min.) behandelt de speciale effecten, en dan meer bepaald de vliegkunsten van Clark/Superman, die toch niet altijd even overtuigend waren, maar waarbij we des te meer te zien krijgen hoe de techniek op tien jaar met reuzenschreden erop is vooruit gegaan.
CONCLUSIE
Lois & Clark blijft ondanks de vaak seksuele ondertoon een naïeve, maar familie-vriendelijke interpretatie van de Superman-saga, die misschien niet uitblinkt in de best uitgewerkte scenario's, maar vooral blijft boeien door de onweerstaanbare chemie - en dan vooral het notoir gekibbel - tussen de twee hoofdrolspelers. Enkel de beeldkwaliteit valt een beetje tegen.
Studio:
Warner
Regie:
Robert Butler, Randall Zisk, Gene Reynolds, Mark Sobel, Robert Singer, Les Landau, Bill D'Elia, James A. Contner, Felix Enriquez Alcala, Mel Damski, Michael W. Watkins, Philip Sgriccia, James R. Bagdonas, Alan J. Levi
Met:
Dean Cain, Teri Hatcher, Lane Smith, John Shea, Eddie Jones, K Callan, Michael Landes, Tracy Scoggins
Beeldformaat:
1.33:1 PAL
Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0
Frans Dolby Digital Mono 1.0
Italiaans Dolby Digital Mono 1.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Arabisch
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Audiocommentaartrack op de pilootaflevering
• Presentatiereel
• Documentaire "From Rivals To Romance: The Making of Lois & Clark"
• Documentaire "Taking Flight: The Visual Effects Of Lois & Clark"