WILD, THE
Bespreking door: Hans - Geplaatst op: 2006-11-12
FILM
Er is de laatste tijd blijkbaar geen gebrek aan films met dieren in de hoofdrol:
Madagascar, Over The Hedge,
Valiant en wat nog meer. Twee dingen hebben ze gemeen: het zijn allemaal computeranimatiefilms (of kortweg 3D-films) en geen van hen is het geesteskind van de tovenaars van Pixar. Ondergetekende heeft het voordeel
Madagascar en
Over The Hedge nog nooit gezien te hebben. Dat neemt echter niet weg dat het zelfs ons begint op te vallen dat het onderwerp van al deze films zo stillaan begint te overlappen. Originaliteit kost immers geld en dat is er blijkbaar niet te veel.
In
The Wild maken we kennis met leeuw Samson (nee, niet die Vlaamse pluizenbol) en zoon Ryan. Beiden zitten in de zoo van New York en slijten hun dagen met het entertainen van de horden bezoekers die de zoo dagelijks aandoen. Samson doet niet liever dan Ryan verhalen vertelen over wat hij "The Wild" noemt, verhalen over hordes wildesbeesten en andere spannende avonturen die hij beleefde op de savanne en in de jungle. Op een dag heeft Ryan klinkende ruzie met z'n vader en is hij het zo kotsbeu in de zoo dat besluit hij te ontsnappen.
Ryan's aandacht wordt getrokken door mysterieuze groene kisten die volgens de andere bewoners van de dierentuin nooit terugkeren. Volledig geintrigeerd en hopende dat de containers naar Afrika verstuurt worden verstopt Ryan zich vooraleer hij uitgeput in slaap valt. Niet veel later heeft Ryan al spijt van de ruzie met z'n vader, maar net wanneer hij wil teruggaan naar het leeuwenhabitat worden de containers gesloten. Samson is in alle staten wanneer hij er achterkomt dat z'n zoon verdwenen is en probeert tevergeefs de vrachtwagen met Ryan's container nog in te halen. Maar de machine is sneller dan de leeuw en verdwijnt al snel uit het zicht. Samson besluit dan maar om Ryan achterna te gaan, hopende hem nog net te kunnen redden vooraleer het schip afvaart. Samen met z'n vrienden Nigel de koala, Bridget de giraf, Benny de eekhoorn trekt hij de wijde wereld in, te beginnen met het labyrint genaamd New York.
Verwacht van
The Wild geen revolutionaire verhaallijn of zwaar dramatische scenes want dan kom je gegarandeerd bedrogen uit. Wat is
The Wild dan wel? Een zeer ontspannende en entertainende film die in geen geval moet onderdoen voor de concurrentie, met uitzondering dan van Pixar op het gebied van scenarios.
The Wild is ook de eerste film die we te zien krijgen waarvan de dieren op een ietwat realistische manier worden voorgesteld. Uiteraard zijn er de visjes van
Finding Nemo en de duiven van
Valiant maar die vertegenwoordigen een beperkt deel van het dierenrijk, bovendien het deel waarmee veel mensen lang niet zo vertrouwd zijn. Giraffen, leeuwen, koalas, eekhoorns, die kent iedereen daarentegen wel en tot nog toe moesten we het op dat vlak meestal stellen met vrij cartoonactige voorstellingen. Dat is uiteraard geen probleem voor komische films, maar van zodra je ietwat serieuzer wil gaan is dat al snel een probleem.
Dat is tot op heden één van de grote verschillen met 2D-animatie. Probleem bij 3D-animatie is natuurlijk dat je met beperkingen zit op het gebied van de rekenkracht van de computers die al die figuren moeten samenstellen tot een film. Besparen op die rekenkracht doe je immers aan de hand van het gebruiken van simpelere figuren. Daarbij denken we bv. direct aan de "problemen" die de makers van
The Incredibles hadden met het haar van Violet, haar is immers één van de meest ingewikkelde dingen om door een computer te laten genereren. Het ziet er bovendien zelden geloofwaardig uit indien je niet een bepaald aantal onafhankelijke haren laat genereren. Bij 2D-animatie wordt dat alles veel makkelijker omzeild, je ziet uiteraard niet elk apart haartje van bijvoorbeeld Simba of het Beest, maar langs de andere kant heb je ook niet de indruk dat het om een kaal oppervlak gaat, wat bij 3D-animatie wel snel het geval is.
Om een lang verhaal kort te maken: beide animatievormen hebben tot op heden hun eigen voor- en nadelen. Een combinatie van beide levert meestal nog de meest spectaculaire resultaten op, daarbij denken we bijvoorbeeld aan het Deep Canvas procédé van Disney waarbij de achtergrond een 3D-schilderij is en de daarop geanimeerde figuren "normale" 2D.
We zijn in ieder geval al blij dat Disney / Pixar op termijn naast de 3D films ook weer kwalitatieve 2D-films gaat maken. Tot het zover is doen we het maar met entertainende films zoals
The Wild, het herkijkbaarheidgehalte is niet bijster hoog, maar een slechte film is het zeker ook niet.
BEELD EN GELUID
Voor diegenen die het nog niet doorhadden:
The Wild is een volledig digitale productie. Dat betekent uiteraard dat een DVD-transfer van een dergelijke film simpelweg vrij zou moeten zijn van enige soort van fouten, tenzij die al aanwezig waren in de originele renders uiteraard. Bijgevolg waren de verwachtingen dan ook hoog bij deze DVD en gelukkig worden we niet teleurgesteld door Disney / Buena Vista.
Als je op zoek bent naar een DVD om de visuele kwaliteiten van je HT te showcasen, zet deze
The Wild dan maar bij bovenaan op het lijstje. Veel heeft natuurlijk te maken met het feit dat het om een animatiefilm gaat, waarbij erg veel kleur en dynamiek tussen die felle kleuren aanwezig is. Hier en daar bevat de film een serieuze portie rood of roodtinten en wanneer we denken aan bv.
The Lion King weten we dat dit problemen kan geven op DVD, met name door de relatief lage bitrates die MPEG-2 ondersteunt.
Gelukkig heeft
The Wild hier allemaal geen last van. De transfer is simpelweg perfect te noemen. Kleuren zijn prachtig verzagigd en helder, enige vorm van artefacten is compleet niet te bespeuren. Bij andere films durft het zwartniveau en schaduwdetail nog een probleem te geven, maar ook daarmee zijn hier compleet geen problemen. Kortom een transfer uit de duizend die we maar wat graag de norm zouden zien worden.
(We maken hierbij wel de kanttekening dat het bij oudere producties veelal onmogelijk is eenzelfde beeldkwaliteit te verkrijgen, simpelweg door de beperkingen van het bronmateriaal. Dit betekent niet dat transfers van dergelijke oudere producties wel zouden mogen lijden onder digitale artefacten, integendeel zelfs, want ook op dat vlak is
The Wild een pareltje.)
Een aangename (om maar niet te zeggen fenomenale) visuele ervaring ... hopelijk gaat dat gepaard met een prima auditieve beleving. Eigenlijk kunnen we heel kort zijn: even goed als de visuele kant van het verhaal. Er wordt volop gebruik gemaakt van de mogelijkheden van een Dolby Digital 5.1-track waar nodig, zowel in de surround kanalen als in het LFE kanaal. Dialogen zijn zonder enig probleem te verstaan en het geheel is volledig vrij van enige ruis of fouten.
De audiofiele dvd-kijkers zullen uiteraard lopen mekkeren dat er geen DTS-track voorhanden is op deze disc. We kunnen hen deels begrijpen, want een (goede) DTS-track zou hier toch wel de kers op de taart geweest zijn. Dat gezegd zijnde is het maar de vraag of een DTS-track wel beter zou presteren dan de meegeleverde Dolby Digital-track. Bijgevolg is het ontbreken van deze track niet in rekening gebracht bij ons algemeen oordeel over het geluid.
Samenvatting: op zowel visueel als auditief vlak een echt schijf om iemand het nut van een HT te laten inzien.
EXTRA'S
Haal dan nu de zakdoeken maar boven, de extra's zijn namelijk om te huilen. Dat verbaast ons spijtig genoeg helemaal niet,
The Wild is immers een simpele 1-disc versie met een extreem goede beeld- en geluidstransfer en dan blijft er weinig plaats over voor extra's.
Allereerst is er de
Music Video Real Wild Child door Everlife, we onthouden ons daarbij gewoon van commentaar, dat lijkt ons het veiligst. Eenmaal je dat achter de kiezen hebt is het tijd voor een aantal
Deleted Scenes, elk van de scenes is vergezeld van commentaar door regisseur Steve Williams en producent Gary Goldman.
Tot slot zijn er ook nog 2 korte featurettes aanwezig onder
Backstage Disney namelijk
Eddie Izzard Unleashed en
Meet Colin: The Rock Hyrax die beide focussen op één van de voice actors uit de film.
CONCLUSIE
Over de verhaaltechnische kwaliteiten van de film kan gedebatteerd worden, maar over de technische kwaliteiten van de film is weinig discussie mogelijk: een topper. Spijtig genoeg laten de extra's zwaar te wensen over, waardoor deze release het TopDVD label aan zich ziet voorbijgaan.