VROUW ZONDER GEZICHT
Bespreking door: Pieter - Geplaatst op: 2007-01-08
FILM
De getrouwde student Ragnar leidt een geborgen familieleventje en houdt zich aan de nette burgerlijke regeltjes van een huiselijk bestaan. Wanneer hij een boeketje bloemen wil kopen voor zijn trouwe echtgenote, om het met haar goed te maken na een ruzie, leert hij in de bloemenwinkel een femme fatale kennen, Rut genaamd, die hem zonder veel schaamte rond haar vinger windt. Ragnar keert terug naar zijn familiale bestaan maar kan de verleidelijke Rut niet uit zijn gedachten weren. Een tweede toevallige ontmoeting met de vrouw van zijn dromen eindigt tussen de lakens van haar bed. Ragnar beschouwt Rut vanaf dat ogenblik als zijn maîtresse. Dat is echter het begin van heel wat narigheid. Rut blijkt te genieten van de aandacht van Ragnar maar slaagt er desondanks niet in zich aan hem te binden. Wanneer ze met zijn gevoelens begint te spelen, wat haar klaarblijkelijk veel genoegen verschaft, komen langzaam maar zeker de psychologische verminkingen en trauma's aan het licht die haar afwijkende karakter bepalen. Haar vader blijkt het grootste aandeel te hebben in de miserie die haar leven rijk is.
Alhoewel
Vrouw Zonder Gezicht deel uitmaakt van de Ingmar Bergman Collectie tekende de grootmeester niet voor de regie. Enkel het scenario is van zijn hand en dat is dan ook meteen het beste aspect van deze film: de psychologische omwentelingen zijn, zoals steeds bij Bergman, bijzonder goed uitgewerkt en onderbouwd. Je gelooft in de psychologie die de film aankaart. Vrouwen zoals Rut bestaan in het echt en Bergman slaagt er als scenarist in de oorsprong van een dergelijk karakter geloofwaardig te ontsluieren. Hij doet dit aan de hand van enkele flashbacks en een summiere raamvertelling die iets wegheeft van een Film Noir of detectiveachtige plot. We volgen afwisselend Rut, Ragnar en diens schoolvriend, die hem helpt zijn geheime relatie voor zijn vrouw verborgen te houden, op hun zoektocht naar het wel en wee van hun antagonisten. Naarmate de film vordert worden er meer tipjes van de sluier gelicht en kunnen we, na de puzzelstukjes in elkaar te hebben gepast, uiteindelijk een min of meer volledig beeld vormen van de voorgeschiedenis van de femme fatale en de oorzaken van haar verwerpelijke gedrag. Ondanks de beperkte actie en de vele dialogen is het geheel voldoende interessant om je als cinefiele kijker aan het scherm te kluisteren, ook al hebben we hier niet met een ijzersterke Bergmanfilm te maken.
De regie van Gustav Molander is degelijk maar mist de persoonlijkheid en stilistische kracht van Bergman. Zowel vertelritme als mise-en-scène zijn consistent maar een tikkeltje banaal. Een goede films dus, maar zeker niet van absolute wereldklasse. Ze doet een beetje denken aan het zwakke broertje van de vroegere, en vaak minder geslaagde, films van Bergman en heeft de tand des tijds aldus veel minder goed doorstaan.
BEELD EN GELUID
Vrouw Zonder Gezicht staat met de juiste beeldverhouding van 1.33:1 op dvd. De beeldkwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Beeldruis en printbeschadigingen zijn continu aanwezig maar vormen op dit schijfje spijtig genoeg niet het meest irritante euvel. Deze, weinig benijdenswaardige, eer is weggelegd voor de beeldscherpte die over de gehele film zwaar tegenvalt en een domper zet op het kijkplezier. De dvd lijkt bovendien getransfereerd van een oudere, en ietwat versleten, videodrager. Dit is merkbaar aan de regelmatig opduikende horizontale storingslijnen, een kenmerkend probleem bij dergelijke dragers. Om het geheel te verzuren bevat het zwart-wit beeld heel wat groen en paars ogende beeldpunten die de mooie fotografie geen eer aandoen en het gebruik van bovengenoemde videobron nogmaals bevestigen. Geen al te beste beeldkwaliteit dus!
De geluidstrack klinkt als één van 1947: weinig dynamisch, geen zware bestonen, en geen ruimtelijkheid. Al bij al valt de track nog mee en het zou van weinig takt getuigen, wetend dat het om meer dan 50 jaar oud klankmateriaal gaat, ze met de grond gelijk te maken. Voor een oude film die weinig actie en veel dialogen bevat is ze meer dan goed genoeg.
EXTRA'S
De obligate Bergman Collection-trailer, waarin enkele andere Bergman-titels uit de Moskwood catalogus worden belicht, en een fotogalerij.
CONCLUSIE
Vrouw Zonder Gezicht is een weinig bekende film van de weinig bekende regisseur Gustaf Molander naar een scenario van de bekende Ingmar Bergman. Het is een psychologisch portret van een femme fatale en haar slachtoffers. Ondanks het strakke scenario van Bergman is de film geen meesterwerk te noemen. Daarvoor is hij cinematografisch niet sterk genoeg. Een degelijke film dus, maar zeker geen mijlpaal. De beeldkwaliteit van de dvd valt zwaar tegen en dat is spijtig gezien de oorspronkelijk mooie fotografie.