:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> CHRONICLES OF NARNIA, THE - PRINCE CASPIAN
CHRONICLES OF NARNIA, THE - PRINCE CASPIAN (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-01-02

FILM
Vanop een metrostation in Londen dat tijdens de Tweede Wereldoorlog als schuilkelder dient, reizen de vier kinderen van het gezin Pevensie terug naar het magische sprookjesland Narnia. Of beter: naar wat er nog van over is. Alhoewel er voor hen maar één jaar verstreken is, heeft de klok in Narnia 1300 jaar weggetikt. Cair Paravel ziet er nog maar uit als een hoopje stenen waarvoor een renovatievergunning geweigerd was, en de inwoners van Narnia zijn ondergedoken in de bossen uit schrik voor de oorlogstroepen van het nabijgelegen Telmar, die Narnia tot frut hebben geschoten. De ontmoeting met een dwerg Trumpkin (Peter Dinklage), die op het punt staat om door Telmarijnse soldaten in het water te worden gegooid, leert hen over de noodlottige situatie van Narnia. Maar ook in Telmar staan de zaken er niet zo goed voor: wanneer kroonprins Caspian X (Ben Barnes) verneemt dat zijn oom, legeraanvoerder generaal Miraz (Sergio Castellitto) vader is geworden van een zoon, is de verleiding voor regent Miraz héél groot om zijn neef uit de weg te laten ruimen zodat zijn kind de troon erft. Caspian kiest het zekere voor het onzekere en vlucht naar Narnia, in de hoop dat hij daar steun kan krijgen om zijn megalomane oom van de troon te wippen. Onderweg blaast hij op de hoorn van Queen Susan, en plots staan Peter (William Moseley), Susan (Anna Popplewell), Edmund (Skandar Keynes) en Lucy (Georgie Henley) terug, klaar om te helpen de ontzette prins terug op zijn troon te zetten. De oorlogsmachine die Miraz in stelling laat brengen is echter indrukwekkend, en het gaat ook al niet te vlot bij de discussie tussen de Narnians wie nu feitelijk het leiderschap van de troepen op zich moet nemen, Peter of Caspian. En wat de Narnians nog het meest verscheurt is dat de leeuw Aslan, die anders altijd hun zaak kwam steunen, in geen velden of wegen te bespeuren is. Alleen Lucy meent Aslan gezien te hebben, maar niemand wil haar geloven. De dingen gaan van kwaad naar erger wanneer een verrassingaanval van de Narians op het kasteel van de Talmarins verkeerd gaat, en Peter en Caspian daar elkaar de schuld van blijven geven. Caspian, verteerd door het feit dat Miraz meer dan waarschijnlijk de moordenaar was van Caspian IX, Caspians vader, overweegt om de Deep Magic op te roepen om zich te wreken en dat is nu nét niet echt verstandig.

Meer nog dan in The Chronicles Of Narnia: The Lion, The Witch And The Wardrobe verzuipt de film in de christelijke symboliek: als Aslan niet komt, dan beginnen de personages zich toch één voor één te realiseren dat hij niet is zoals de pizza phone, en dat je zelf naar hem moet komen. Zelfs de kleine Lucy, die altijd onvoorwaardelijk van Aslan is blijven houden, krijgt van hem een behoorlijk standje omdat ze bang was om alleen naar Aslan op zoek te gaan. Enfin, iedereen die in dit soort epische film iets fout doet, kan er donder op zeggen dat Aslan achteraf de rekening wel zal presenteren. Qua logistieke onderneming is Prince Caspian grootser opgezet dan The Lion, The Witch And The Wardrobe, maar dat betekent niet dat de film ook inhoudelijk of emotioneel dezelfde impact heeft. De kindacteurs leveren nog altijd een mooi staaltje van hun kunnen, maar evolueren niet verder dan hun rol die ze in de eerste film hebben gespeeld. De gortdroge humor van de beverfamilie kan door de computergeanimeerde muis Reepicheep of door een paar knorrige dwergen niet geëvenaard worden. En de oorzaak van dit alles? Beslist het boek. De film wijkt veel meer af van het boek dan The Lion The Witch And The Wardrobe, dat eigenlijk veel verfilmbaarder is, en je hoort Lewis-puristen toch links en rechts mopperen dat 's mans humoristische touch onbreekt. Voor de jeugdserie die de BBC eertijds heeft gemaakt werd geopteerd om Prince Caspian en The Voyage Of The Dawn Treader tot één deel samen te klutsen. Andrew Adamson, die nochtans zéér mooi de wereld van Narnia tot in de kleinste details in beeld brengt, trekt daarentegen de kaart van de opvulling, zoals een compleet uit het niets opduikende cameo van Tilda Swinton als de White Witch (die feitelijk met Prince Caspian geen ruk te maken heeft), en het soms iets te langdradig maken van de voettocht door het poëtische landschap die de kinderen Pevensie ondernemen. Ook de verliefdheid tussen Susan en Caspian en de aanval op het kasteel van de Telmarijnen komt geheel uit het niets te voorschijn, en alhoewel het laatstgenoemde visueel een indrukwekkend intens staaltje is, draagt het eigenlijk aan het verhaal zelf weinig bij, en dat is een beetje spijtig. Adamson doet nochtans flink de moeite om zijn film een meer volwassen toon te geven: in de veldslag zie je ei zo na hoe soldaten op pijnlijke wijze hun hoofd er letterlijk bij verliezen. De kwaliteitsvolle film bracht aan de kassa "slechts" het dubbele op van de kostprijs, wat naar de normen van de eerste film gemeten door Disney als een falen beschouwd werd, maar enigszins te verklaren valt door de zware concurrentie, waaronder Wall-E en The Dark Knight, en vorige week nog liet de maatschappij weten niet langer geïnteresseerd te zijn in een participatie in een derde film.

BEELD EN GELUID
Net als het eerste is dit tweede deel op Blu-ray uiterst genietbaar. D'r is een klein beetje edge enhancement te zien, waardoor de allerscherpste kantjes er af en toe afgevlakt worden, maar dat zorgt er ook voor dat de computereffecten niet al te onthullend zijn, en alles er realistisch uitziet. De panoramische shots zijn fijn gedetailleerd, en ook de close-ups zien er natuurlijk uit. De aandacht die Adamson heeft gespendeerd aan de details van "zijn" Narnia-wereld komen op Blu-ray goed uit de verf: de interieurs van de kastelen, die qua stijl veel gemeen hebben met het Spaanse hof in de 16de eeuw, de kleding en de texturen van de gebouwen maken van Narnia een geloofwaardige, visueel consistente wereld. Ook de scènes in de metro van Londen passen in het correcte tijdskader, en net als in de eerste film wordt met de belichting de nare sfeer van de Blitzkrieg opgeroepen. De magnifiekste shots zijn echter de buitenopnamen, die baden in heftige kleuren van intens groene bossen tot diepblauwe zee met vaalwit schuimende golven. Op gebied van geluidstracks werd de fout van de eerste film niet herhaald: ditmaal krijgen we wél een DTS-track, meer bepaald een subtiele DTS-HD MA 7.1-track met een goed uitgespreid geluidsbeeld waarbij enkele achtergrondgeluiden verbazend realistisch overkomen, maar waarbij zeker in het eerste deel van de film de volumeknop niet al te hard wordt opengedraaid. De subwoofer krijgt in de tweede helft van de film, wanneer de legers van Narnia en Telmar met elkaar botsen, een stuk meer werk. Dat er niet te bombastisch wordt omgesprongen met de mogelijkheden van de 7.1-track hoeft daarom echter geen nadeel te zijn. De soundstage van de film is zeer rijk gedetailleerd, je hoort pijlen door de lucht klieven, hoeven van paarden op de stenen kletteren en de wind door de bomen ruisen, en zulke fijne details gaan niet verloren in een waterval van heftigheid. Eén scène in het bijzonder, waarin Lucy na een droom over Aslan wakker wordt door een brekende tak, trok bijzonder mijn aandacht omdat het zo realistisch en overtuigend klonk.

EXTRA'S

Het bonusmateriaal van Prince Caspian werd verdeeld over 2 disks. Naast alweer een hoop ongevraagde trailers, waarin het ordewoord sprekende beestjes schijnt te zijn ("Beverly Hills Chihuaua", wie verzint in godsnaam die troep?), bevat naast een luchtige audiocommentaartrack met regisseur Andrew Adamson en zijn vijf jonge hoofdrolspelers, een impressionante interactieve featurette "Circle-vision: Creating the castle raid", waarin je over de aanval op het kasteel van de Telmarijnen hopen details kan opvragen, die allemaal op te roepen zijn in een soort van 3D-model waarin je een toer van 360 graden kan maken door de set.

Op disk 2 zijn de extra's allemaal kortere of langere documentaires. Inside Narnia: The adventure returns (35 min.) is een klassieke maar degelijke algemene making of-freaturette waarin cast, locaties, sets, speciale effecten en nog een hoop meer tegen een sneltempo door de molen worden gejaagd. In Sets of Narnia: A classic comes to life (24 min.) wordt er verteld hoe men de sets zo nauw mogelijk trachtte aan te passen aan de beschrijvingen die C.S. Lewis in zijn werken heeft nagelaten, maar ook hoe men de stukken die Lewis niét beschreven heeft consistent zou kunnen invullen. Wat er met een godvergeten slaperig dorpje als Bovec, Slovenië gebeurt als er ineens een Hollywoodcircus neerstrijkt dat onvermijdelijk gepaard gaat met de komst van een filmcrew, zien we in Big movie comes to a small town (23 min.) Een belangrijke scène met een brug werd er opgenomen temidden van het prachtige natuurschoon, en de bewoners van het dorpje weten blijkbaar nog niet half wat hen precies overkomt. In Previsualising Narnia (10 min.) zien we de storyboards evolueren tot gedetailleerde decors, waarbij al een deel wordt ingeschat hoe de film eruit gaat zien wordt ingeschat met de hulp van moderne technologie. De rol van de natuur en de technieken waarmee men sprekende dieren zo fotorealistisch mogelijk tot leven wekt, zien we in Talking animals and walking trees: The magical world of Narnia (5 min.), alhoewel dit inhoudelijk beperkt blijft tot interviews met enkele castleden die zeggen wat hun favoriete beestje is. De volgende sectie bevat tien verwijderde scènes (11 min.) met optioneel commentaar van Andrew Adamson, gevolgd door drie minuten bloopers. De voorbereiding van het duel tussen Miraz en Peter wordt geschetst in Secrets of the duel (7 min.), en in de laatste twee documentaires volgen we acteurs Peter Dinklage in Becoming Trumpkin (5 min.) en Warwick Davis in Warwick Davis: The man behind Nikabirk (11 min.) bij het verrichten van hun dagtaak.

CONCLUSIE

Al mag Prince Caspian het niveau van zijn voorganger niet halen, het is een fijne film op een uitstekende Blu-ray die zeker in je collectie niet zal misstaan. Een topstatus is dus verzekerd.




cover



Studio: Disney

Regie: Andrew Adamson
Met: Ben Barnes, Georgie Henley, Skandar Keynes, William Moseley, Anna Popplewell, Sergio Castellitto, Peter Dinklage, Warwick Davis, Liam Neeson

Film:
8/10

Extra's:
8/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Fantasy

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2008

Leeftijd:
12

Speelduur:
149 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717418187651


Beeldformaat:
2.39:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 7.1
Engels audio-descriptief Dolby Surround 2.0
Spaans DTS 5.1
Portugees Dolby Digital 5.1
Nederlands DTS 5.1
Vlaams Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Spaans, Portugees, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Cross-promotionele trailers
• Audiocommentaartrack
• Interactieve featurette "Circle-vision: Creating the castle raid"
• Documentaire "Inside Narnia: The adventure returns"
• Documentaire "Sets of Narnia: A classic comes to life"
• Documentaire "Big movie comes to a small town"
• Documentaire "Previsualising Narnia"
• Documentaire "Talking animals and walking trees: The magical world of Narnia"
• Verwijderde scènes
• Documentaire "The bloopers of Narnia"
• Documentaire "Secrets of the duel"
• Documentaire "Becoming Trumpkin"
• Documentaire "Warwick Davis: The man behind Nikabirk"

Andere recente releases van deze maatschappij