VITTORIO DE SICA BOX
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2009-12-04
BOX
Homescreen heeft vier films van de Italiaanse regisseur Vittorio De Sica in deze verzamelbox gebundeld. U krijgt twee zwart_witfilms uit zijn neorealistische oeuvre van net na de Tweede Wereldoorlog en twee komedies/drama’s uit de jaren zestig waarvoor hij in Hollywood een Oscar in ontvangst mocht nemen. De afstand tussen de beide eerste producties en de later kleurenfilms is hemelsbreed, hoewel de neorealistische toon nooit ver weg is.
Ladri di Biciclette (1948)
Antonio Ricci, getrouwd en vader van een zoon van negen en een baby van een jaar oud, is al twee jaar werkloos. Op een ochtend is er goed nieuws van het arbeidsbureau: hij kan meteen aan de slag als plakker bij een advertentiebureau. Enige voorwaarde: over een fiets beschikken, want plakkers hangen de emmer met lijm aan het stuur van hun fiets, dragen de ladder op hun rug en stoppen de aanplakbrieven onder de snelbinder. Ricci hapt meteen toe, maar de fiets is een probleem, die heeft hij nl. niet. Dus haalt z’n vrouw Maria de lakens van hun bed en van dat van de kinderen en brengt ze naar het pandjeshuis. Met de opbrengst kan Ricci zich een tweedehandse fiets kopen. Maar het geluk zit hem niet helemaal mee, want nog dezelfde dag wordt z’n fiets op straat gestolen. Daarmee kan hij z’n droom over een inkomen om zijn gezin te onderhouden wel vergeten, tenzij hij de dief vindt, natuurlijk.
De volledige bespreking van
Ladri di Biciclette kan u
hier lezen.
Umberto D (1952)
Umberto D. is het verhaal over een gepensioneerde ambtenaar wiens pensioen niet volstaat om de huur te betalen en om voedsel te kopen voor hemzelf en z’n hondje. Hij staat achter met de huur en de hospita heeft ermee gedreigd hem op straat te zullen gooien. Het verhuren van kamers voor een paar uur aan koppeltjes die stiekem komen en gaan, brengt veel meer geld in het laatje. Om z’n achterstallige huur bijeen te krijgen probeert Umberto D. z’n horloge te verkopen op straat, maar iedereen heeft een horloge te koop. Uiteindelijk doet hij ze van de hand voor weinig geld en brengt z’n ongelezen boeken naar de Italiaanse tegenhanger van De Slegte voor een prikje. Maar de hospita wil het hele bedrag van 15.000 lire en niet een derde van die som en dus wil hij gaan bedelen op straat, doch daartoe is hij niet in staat: hij mag dan wel arm zijn, z’n fierheid is ongeschonden. Wanneer hij na een opname in het ziekenhuis vaststelt dat z’n flat grotendeels is gesloopt en z’n hondje door een onvoorzichtigheid van de hospita verdwenen, komt Umberto D. tot het besluit dat zijn leven geen zin meer heeft.
De volledige bespreking van
Umberto D. kan u
hier lezen.
Ieri, Oggi, Domani (1963)
1. Sophia Loren is Adelina, een arme vrouw die illegaal sigaretten verkoopt op de markt. Op zekere dag krijgt ze een boete die ze niet kan betalen en wacht haar een gevangenisstraf. Maar omdat ze zwanger is wordt de straf uitgesteld. Dus vindt Adelina er niets beter op dan kinderen aan de lopende band ter wereld te brengen. Zeven in totaal. Dan geeft ze er de brui aan en besluit om de gevangenisstraf toch maar uit te zitten…
2. De mooie Anna (Sophia Loren) is getrouwd met een steenrijke zakenman die voortdurend op reis is. Ze voelt zich eenzaam en zoekt een verzetje, maar ze beseft niet hoezeer ze afhankelijk is van de luxe en het makkelijke leventje dat haar echtgenoot haar biedt. Dan ontmoet ze de jonge Renzo (Marcello Mastroianni) met wie ze een relatie wil beginnen…
3. Als de jonge Umberto een glimp opvangt van zijn buurtvrouw Mara, is hij niet meer te houden en wil met haar een wandeling maken in het park. Mara (Sophia Loren) is een vrouw van lichte zeden die rijke mannen ontvangt en Umberto (Gianni Ridolfi), nog groen achter de oren, is in opleiding als priester. Z’n grootouders bij wie hij inwoont raken in alle staten als ze merken wat er aan de hand is en dus rust er een zware verantwoordelijkheid op de tere schouders van de bloedmooie buurvrouw.
De volledige bespreking van
Ieri, Oggi, Domani kan u
hier lezen.
Matrimonio All’Italiana (1964)
Filumena Marturano (Sophia Loren) heeft besloten dat ze – ondanks haar beruchte verleden – een dame wil worden en wanneer haar minnaar Domenico Soriano (Marcello Mastroianni) haar na twintig jaar nog altijd niet te huwelijk heeft gevraagd, simuleert ze een dodelijke aandoening om hem als nog te dwingen om aan haar doodsbed de huwelijksformule uit te spreken. In een lange flashback zien we hoe hij haar leerde kennen en hoe hun relatie gedurende die voorbije twintig jaar verliep. Uiteraard komt Filumena’s bedrog uit en neemt Domenico een advocaat in de arm om de scheiding wegens oplichting te laten uitspreken.
Maar dan introduceert De Sica een nieuwe flashback vanuit het standpunt van Filumena en wat blijkt? Zij heeft een geheim dat ze al die tijd voor Domenico verborgen heeft en precies op het moment dat ze op het punt staat om de echtelijke woning te verlaten, vertelt ze hem wat hij al die tijd niet heeft geweten. Exit Filumena. Domenico van zijn kant gaat graven in hun gemeenschappelijk verleden om na te gaan of zij de waarheid spreekt, maar ook zonder die zekerheid heeft ze z’n leven voor goed in een nieuwe richting.
De volledige bespreking van
Matrimonio All’Italiana kan u
hier lezen.
CONCLUSIE
Ladri di Biciclette en Umberto D. zijn films die u moet gezien hebben, althans dat is de menig van toonaangevende recensenten die alles over cinema weten. Maar misschien valt u eerder voor Ieri, Oggi, Domani of voor Matrimonio All’Italiana, twee films met een rijkere karaktertekening, een veelzijdiger scenario en redelijk wat humor.