HUNG - SEIZOEN 1
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2010-11-11
SERIE
Een tv-comedy over een man die zijn goed geschapen zelf te koop aanbiedt om zijn schulden te betalen, dat hadden we nog niet gezien. Het minste wat je van
Hung kan zeggen is dus dat de reeks origineel uit de hoek komt. Helaas is dat louter het geval voor de premisse, want hoewel er in de loop van de tien afleveringen van het eerste seizoen een aantal leuke vondsten zitten, stokt het ritme van de vertelling (en de aandacht van de kijker) meer dan je lief is.
In de eerste episode, nochtans geregisseerd en geschreven door Alexander Payne - maker van
de beste film van de voorbije tien jaar - komt al niet goed uit de verf welke richting de serie uit wil en ook in de volgende afleveringen vraag je je voortdurend af wat de makers nu precies voor ogen hebben. Een metafoor voor het bankroet van de Verenigde Staten, gezien de veelvuldige referenties over de falende economie? Het verhaal van een gewone man die zijn unieke talent ontdekt? Een hartverwarmend vertelseltje van een vader die voor zijn kinderen door het vuur wil gaan? Ze zijn allemaal op gezette tijden van toepassing op
Hung, maar uniformiteit van boodschap blijft afwezig in dit eerste seizoen.
Protagonist is Ray Drecker, basketbalcoach van de lokale school, recent gescheiden en vader van een tienertweeling. Wanneer een oververhitte lamp een brand veroorzaakt in zijn huis, verliest hij het hoedeschap over zijn kinderen en moet hij het met zijn leraarsloontje zien te redden om de heropbouw van zijn onverzekerde woning te betalen. Een cursus waarin iedereen wordt aangemoedigd zijn unieke talent optimaal te gelde te maken, doet Ray beseffen dat hij maar één ding heeft wat weinig anderen hebben: een grote penis. En dus besluit hij het te wagen als gigolo. Cursusgenote Tanya - een gefaalde dichteres - biedt zich spontaan aan als 'zakenpartner' (lees: pooier). Maar al snel blijkt dat dit ongewone duo weinig kaas heeft gegeten van het in de markt plaatsen van een 'man-whore'.
De dynamiek in de relatie tussen Ray en Tanya lijkt in eerste instantie de mayonaise van
Hung te zijn: de combinatie tussen de fysieke basketbalcoach en de intellectuele dichteres zou genoeg ruimte voor komedie moeten bieden. Maar het probleem is dat beide geboren losers zijn, waardoor de kijker na een aantal afleveringen het geflater van het duo beu wordt. Niemand houdt van personages die nauwelijks persoonlijke groei doormaken of leren uit gemaakte fouten. De neurotische vertolking van Jane Adams werkt bovendien te vaak op de zenuwen. Thomas Jane trekt zich beter uit de slag in de hoofdrol, maar het gebrek aan karakterontwikkeling hindert uiteindelijk zijn spel. Ook de nevenplots krijgen de motor nauwelijks aan de praat, of het nu gaat om de rare hersenkronkels van Rays ex (een ergerlijke Anne Heche) of de seksuele ontdekkingstochten van zijn puberkinderen. Alleenl een nevenverhaaltje over een klant waarop Ray verliefd dreigt te worden, laat het hart van de kijker eventjes harder kloppen.
Nu is het niet ongewoon dat een serie een tijdje nodig heeft om de juiste toon te vinden, maar wanneer zoveel puzzelstukjes net niet ineen passen, moet je toch vrezen voor het vervolg van een reeks. Naast de eerder genoemde verhaal- en karakterproblemen is er bijv. ook het constante gebruik van Rays voice-over, die overdreven ernst toevoegt aan wat op zich al geen dijenkletser van een reeks is. Niettemin belooft het laatste halfuur van het
eerste seizoen beterschap voor de volgende tien episodes. Een geboren winnaar wringt zich namelijk tussen de twee centrale losers en is ervan overtuigd dat haar zakeninstinct Rays talent écht te gelde kan maken. Laten we hopen dat deze verse verhaalinjectie
Hung alsnog naar onvermoede hoogten kan stuwen.
AFLEVERINGEN
1. Pilot
Wanneer zijn huis verwoest wordt door vuur, zoekt Ray Drecker een bijbaantje. Omdat zijn enige grote talent een grote penis is, overweegt hij een carrière als gigolo.
2. Great Sausage or Can I Call You Dick
Tanya wil dat een oude vriendin van haar Ray eens 'uitprobeert', zodat ze hem kan aanraden aan anderen die veel geld willen neertellen voor een nachtje met een goedgeschapen man.
3. Strange Friends or The Truth Is You're Sexy
Het partnerschap tussen Ray en Tanya lijkt gedoemd tot mislukken nog voor het goed en wel begonnen is. Bovendien maakt een buurman Ray het leven zuur.
4. The Pickle Jar or Twice As Fat
Ray weet niet of hij blij of gegeneerd moet zijn als zijn studenten hem een pot je met geld geven. Zijn kinderen worstelen ondertussen met liefdesproblemen.
5. Do It, Monkey!
Een klant heeft een fantasie om opgepikt te worden langs de kant van de weg, maar frustreert Ray door keer op keer een nieuwe versie van de fantasie te vragen. Maar hij heeft het geld nodig om een auto voor de tweeling te kopen en zo zijn ex Jessica een hak te zetten.
6. Doris Is Dead or Are We Rich Or Are We Poor?
Tanya eist dat vaste klant Jemma al haar boekingen rechtsreeks doet via haar en niet persoonlijk afspreekt met Ray. Jessica ontdekt dat haar nieuwe echtgenoot geldproblemen heeft.
7. The Rita Flower or The Indelible Stench
Ray krijgt gevoelens voor Jemma, maar of zij hetzelfde voelt is onzeker. Tanya onmoet een vriend die haar van haar writer's block wil afhelpen.
8. Thith Ith A Prosthethic or You Cum Just Right
Tanya is bezorgd dat haar vriendje misschien toch niet zo perfect is als ze dacht. Haar vriendin Lenore geeft haar goede raad over de pooierbusiness. Ray zoekt ruzie met de nieuwe man van zijn ex.
9. This Is America or Fifty Bucks
Wanneer een tevreden klant Ray geen tweede keer wil boeken, overweegt Tanya de prijs voor een nachtje te verlagen. Ray reageert verward als hij ontdekt dat zijn zoon misschien homo is.
10. A Dick And A Dream or Fight The Honey
Lenore tracht Ray te overtuigen Tanya te dumpen en voortaan met haar in zee te gaan als pooier. Jessica zoekt meer dynamiek in haar sexleven en wil een gigolo inhuren.
BEELD EN GELUID
Er valt weinig aan te merken op de beeldkwaliteit van
Hung. De scherpte haalt bijv. een erg hoog niveau, terwijl ook de zwartlevels en het contrast in alle tien de afleveringen top zijn. Iets minder uitmuntend is de kleurenweergave, geplaagd door een voortdurende grijze waas, maar dat kan natuurlijk ook een artsitieke keuze zijn. Occasioneel bevat de print wat pixillatie, maar dat stoort nooit. De soundtrack bestaat uit een DD 5.1-spoor dat de mogelijkheden van alle boxen zelden benut, maar dat toch een aangename dynamiek bezit.
EXTRA'S
De schrijvers en bedenkers van de reeks delen hun inzichten over
Hung in de vorm van een
Audiocommentaar op drie episodes. Er vallen her en der wat stiltes, maar de info over het onstaan en ontwikkelen van de serie is solide.
About Hung (9 min.) is een standaard making-of, terwijl
The Women of Hung (7 min.) focust op de interactie tussen Ray en de vrouwen in de serie.
Ray and Tanya's Personal Ads zijn korte trailers voor de reeks, in de vorm van commercials voor Rays diensten.
CONCLUSIE
Hung vertrekt van een intrigerende premisse, maar puurt weinig komedie of karakterontwikkeling uit het verhaal van een basketbalcoach die gigolo wordt en de mislukte dichteres die als pooier optreedt. Memorabel is dit eerste seizoen dus niet, hoewel de laatste aflevering hoop op beterschap biedt. Beeld en geluid zijn van een uitstekende kwaliteit op de schijf, maar de bonussectie is beperkt.
Studio:
Warner
Regie:
Alexander Payne, Craig Zisk, Scott Ellis, David Petrarca, Bronwen Hughes, Matt Shakman, Jim McKay, Seith Mann, Daniel Attias
Met:
Thomas Jane, Jane Adams, Eddie Jamison, Charlie Saxton, Sianda Smit-McPhee, Anne Heche
Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Surround 2.0
Spaans Dolby Surround 2.0
Hongaars Dolby Surround 2.0
Pools Dolby Surround 2.0
Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Portugees, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Grieks, Pools, Hongaars, Roemeens, Hebreeuws, Turks, Engels CC
Extra's:
• Audiocommentaren
• Making Of
• Featurette: The Women of Hung
• Personal Ads