WHITE MATERIAL
Bespreking door: Ellen - Geplaatst op: 2011-02-08
FILM
De Franse Maria Vial woont ergens op het platteland in Afrika met haar ex-man, ex-schoonvader en zoon. Ze exploiteren er een grote koffieplantage. Hoewel Maria diegene is die de touwtjes in handen heeft, is de plantage eigenlijk van haar schoonvader. In de regio waar ze wonen zijn er heel wat conflicten en het land staat op de rand van een burgeroorlog. Een goede week voordat de oogst binnen moet worden gehaald, besluit het Franse leger om zich terug te trekken uit het land. Maria Vial ziet daar niet meteen een probleem in en wil gewoon door blijven werken. Zij is ervan overtuigd dat de geruchten over de conflicten overdreven zijn en dat de situatie niet erger zal worden dan ze al is. Maar daar denken haar werknemers wel even anders over. Zij voelen zich niet langer veilig en vluchten.
Van het ene moment op het andere staat Maria er alleen voor. Haar ex-man zien we nooit werken, haar schoonvader is ziek en haar zoon brengt al zijn dagen slapend door. Daardoor komt het werk op de plantage uiteraard in het gedrang. Voor Marias ex-man André lijkt de situatie ook uitzichtloos en hij wil graag de plantage verkopen via de burgemeester die belooft hem te beschermen. De burgemeester op zijn beurt hoopt zo zelf gouden zaken te doen. Als de rebellen het gebied stilaan innemen en de familie van Maria van heel dichtbij te maken krijgt met een leger van kindsoldaten, blijft zij zelf geloven in een goede afloop.
White Material begint met beelden van Maria die probeert om met de bus de plantage weer te bereiken. Deze scène wordt continue onderbroken door flashbacks die een steeds duidelijker beeld tonen van het mijnenveld waarin Maria verzeild is geraakt.
Voor
White Material kon de Franse regisseuse Claire Denis een beroep doen op haar eigen Afrikaanse kindertijd. Denis werd geboren in Parijs maar groeide op in Afrika. Blijkbaar vond haar vader aardrijkskunde uiterst belangrijk en dus verhuisde het gezin Denis met vaste regelmaat. Zodoende heeft Claire Denis wel in meerdere Afrikaanse landen gewoond en het hoeft dan ook niet te verbazen dat haar ervaringen uit Afrika een grote rol spelen in haar films.
De hoofdrol in deze film wordt gespeeld door Isabelle Huppert, een actrice die een heel indrukwekkende lijst films op haar naam heeft staan (waaronder
8 Femmes,
Madame Bovary en
La Pianiste). Naast haar zien we Christopher Lambert (
Highlander) als André Vial. Hoewel het vrij moeilijk is om voor eender welk personage sympathie op te brengen, doen de acteurs het toch zeker niet slecht.
BEELD EN GELUID
Qua beeld en geluid scoort
White Material middelmatig. De beeldkwaliteit is niet slecht, er zijn geen fouten, maar echt spectaculair ziet het er nu ook weer niet uit. Bij bewegende beelden is de achtergrond opmerkelijk minder scherp. Het geluid, dat in 5.1-surround staat, trekt zeker niet de aandacht, noch in positieve, noch in negatieve zin.
EXTRA'S
Bij de extra’s vinden we drie trailers voor andere Franse films, namelijk
Je l’Aimais,
Villa Amalia en
Mammuth.
CONCLUSIE
White Material is geen gemakkelijk en geen erg toegankelijke film. De opbouw is vrij ingewikkeld en af en toe is de situatie nogal verwarrend. Maar voor wie een inspanning wil leveren, is
White Material zeker de moeite waard, want uiteindelijk is dit veel meer dan het verhaal over een koffieplantage. Het is het relaas van een blanke vrouw die zich thuis voelt in Afrika en voor wie het ondenkbaar is om terug te keren naar Frankrijk. Jammer genoeg denkt haar omgeving daar anders over. Zelfs haar Afrikaanse vrienden en kennissen blijven haar, zo blijkt, zien als een buitenstaander. En het is juist dat aspect dat van
White Material een aangrijpende film maakt.