:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> JEAN-MICHEL BASQUIAT, UNE VIE
JEAN-MICHEL BASQUIAT, UNE VIE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2012-12-05
DOCUMENTAIRE
Op z’n vijftiende loopt Jean-Michel Basquiat van huis weg. Sindsdien leeft hij op straat waar hij graffitiboodschappen op de muren van de verslonste Village achterlaat en die hij ondertekent als SAMO (Some Other Shit). Belangrijke kunstenaars zijn op hun vijftiende op eigen benen gaan staan, zal hij daarover kort voor z’n dood zeggen. Hij leeft van de opbrengst van zelfgeschilderde ansichtkaarten die hij in cafés en bars verkoopt à 2 dollar het stuk, o.a. aan Andy Warhol met wie hij nauwelijks twee jaar later zou samenwerken. Als z’n vriend Eric Johnson hem omstreeks 1979 met z’n 8 mm-camera volgt op z’n avondlijke tochten door de stad, trekt dat de aandacht en niet veel later verschijnt Basquiat in een tv-cableshow. Kort nadien verkoopt hij z’n eerste tekening voor 200 dollar aan een vriendin. Twee jaar later gaan z’n werken van de hand voor 20.000 dollar. Jean-Michel Basquiat is de nieuwe grote ster in New York en de eerste zwarte Amerikaanse artiest die een belangrijke bijdrage levert aan de hedendaagse schilderkunst.

 

In het begin van de jaren 80 zijn het abstract expressionisme (De Kooning, Rothko en Pollock) en de popart (Warhol, Rausenberg en Lichtenstein) in Amerika definitief op hun retour ten voordele van een nieuwe generatie jonge artiesten die is opgegroeid op straat en die met een primitieve, doch expressieve stijl een nieuwe wind door de kunstwereld laat waaien. Jean-Michel Basquiat is één van hen, maar hij is geen typische vertegenwoordiger van het genre, want hij werkt niet zoals de meeste graffitiartiesten in groepsverband en bovendien beheerst hij hun tekentechniek niet. Basquiat schrijft vooral korte zinnetjes op de muren van de Village en z’n tekeningetjes maken een expressieve, doch kinderlijke indruk. Met de hulp van Johnson en z’n vrienden heeft hij na verloop van tijd een dak boven z’n hoofd en maakt hij in hun kantoor z’n tekeningen met het schildersmateriaal dat ze voor hem kopen. Een journalist van The New York Times, op zoek naar info voor een bijdrage over Julien Schabel, ziet bijna toevallig een grote tekening van Basquiat en besluit om aan hem een artikel te wijden. Jean-Michel Basquiat wordt de eerste zwarte beeldende kunstenaar op de cover van de weekendbijlage van The New York Times.

 
Op minder dan twee jaar hangt werk van de jonge artiest in de grote galerijen van New York die de vraag nauwelijks bij kunnen houden. Volgens z’n voormalige vriendin Suzanne Mallouk is Basquiat op minder dan een jaar tijd miljonair, maar om het productietempo bij te houden gebruikt hij cocaïne en later heroïne. Via een vriend maakt hij kennis met Andy Warhol die hem een atelier verhuurt. Ze organiseren een tentoonstelling van doeken die ze samen hebben gemaakt, maar de kritiek is zeer negatief over het resultaat. Kwatongen beweren dat Warhol z’n jongere collega op sleeptouw nam in de hoop dat die een positieve invloed zou hebben op z’n eigen haperende creativiteit (Andy Warhol kreeg sinds 10 jaar alleen maar slechte kritieken op z’n werk), maar Basquiat was zelf ook zeer ontgoocheld en verdacht de pers ervan hem te willen neersabelen. Hij leed aan achtervolgingswaanzin en was depressief als gevolg van zijn poging om af te kicken van heroïne, aldus Suzanne Mallouk, en dus week hij uit naar Afrika, zgn. op zoek naar z’n roots in Mali en omstreken. Na z’n terugkeer in New York pikte hij z’n oude gewoonten weer op. Z’n werk werd gedomineerd door doodskoppen en donkere teksten. Zeven jaar na z’n grote doorbraak overleed hij aan een overdosis.

 

Regisseur Jean-Michel Vicchiet maakt een omstandig portret van de New Yorkse artiest aan de hand van gesprekken met z’n vriendin en z’n vrienden, kunsthandelaars en artiesten met wie hij regelmatig optrok in de Village. Ter illustratie gebruikt hij materiaal uit het 8 mm-filmpje van Eric Johnson, opnamen uit een tweetal tv-interviews, jeugdfoto’s, foto’s van Basquiat in z’n atelier, met Andy Warhol en Madonna (met wie hij een kortstondige affaire had vóór ze zelf internationaal doorbrak) en uiteraard toont de regisseur ook heel veel werk van Basquiat, zowel tekeningen en schilderijen als de ondertussen peperdure ansichtkaarten waarop hij eind jaren 70 overleefde (ze zijn tegenwoordig meer dan 15.000 dollar waard). De geïnterviewden vertellen over Basquiats grote talent, z’n open geest en z’n niet te stuiten werkdrift, maar ook over zijn drugverslaving, z’n depressies en z’n agressieve buien waardoor hij alle galerijhouders in New York tegen zich in het harnas joeg. Hij was goedhartig en sprak altijd met zachte stem, zegt een oude vriendin, maar de drugs maakten hem zo. En Glenn O’Brien: toen ik hem een paar dagen voor z’n dood op straat tegen het lijf liep zag hij eruit als een man van zestig.

 

BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van deze film is acceptabel en doet niet onder voor die van gelijksoortige producties. De recente opnamen zijn mooi van kleur en textuur, het oudere beeldmateriaal (8 mm-film, tv-opnamen) is korrelig en bevat weinig kleur. Het geluid staat in 2.0 en dat is meer dan voldoende voor een dergelijke productie.

 
EXTRA’S
Een aantal Andere Trailers, o.a. voor de documentaires van Roy Lichtenstein en Keith Haring.

 
CONCLUSIE
In het DVD Info-archief vindt u de film die Julian Schnabel in 1996 over z’n vriend Jean-Michel Basquiat maakte, maar de documentaire van Jean-Michel Vecchiet is van een ander kaliber en gaat in tegenstelling tot het Schnabel-vehikel geen moment vervelen. Het beeldmateriaal is interessant, de geïnterviewden schilderen een zeer genuanceerd portret van Jean-Michel Basquiat en de manier waarop Jean-Michel Vecchiet de productie vorm geeft nodigt uit tot inleving.



cover




Studio: Homescreen

Regie: Jean-Michel Vecchiet
Met: Bruno Bischofberger, Kai Eric, Suzanne Mallouk, Kaidin Monique Le Houelleur, Maripol, Glenn O’Brien

Film:
8,5/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Documentaire

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2010

Leeftijd:
12

Speelduur:
52 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8717249479161


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels / Frans Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Andere Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij