LOLA RENNT
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2002-12-13
FILM
Berlijn. Manni (Moritz Bleibtrau), het vriendje van Lola (Franka Potente) belt in paniek op: op zijn eerste werkdag als geldkoerier voor een paar louche "zakenlui" is hij op de metro een zak met 100.000 mark in kwijtgespeeld. Hij heeft nog welgeteld twintig minuten vooraleer zijn opdrachtgevers komen, en als die merken dat hun geld foetsie is, zullen ze hem gegarandeerd niet met bloemen ontvangen. Om de zaak nog erger te maken: Manni staat met een wapen in zijn zak aan de ingang van een supermarkt, met de bedoeling daar dan maar 100.000 mark te gaan "halen". Lola smeekt hem om nog even te wachten tot zij bij hem is vooraleer domme dingen te doen. Maar waar kan ze op 20 minuten tijd een dergelijke som geld vinden? Bij haar vader misschien, een bankdirecteur? En waar is de oorspronkelijke zak met geld naartoe? En zal Manni zich kunnen beheersen tot Lola er is? Tot driemaal toe zien we de gebeurtenissen na Manni's wanhopige telefoontje zich ontwikkelen, en bij elke mogelijke loop der dingen zorgen kleine details voor grote gevolgen.
Lola Rennt betekende de definitieve doorbraak voor zowel arthouse-regisseur Tom Tykwer als zijn fetish-actrice Franka Potente. De film heeft op ongelofelijk korte tijd een massieve cultstatus verworven, schraapte hopen prijzen bij elkaar, en gaf de Berlijnse cinema een nieuw elan. Het symbool van het roodharige meisje dat in een race tegen de klok door Berlijn holt, heeft zelfs een plaatsje verworven in het Berlijns filmmuseum, naast de kostuums van Marlène Dietrich en de propagandafilms van Leni Riefenstahl. Zonder aan kunstzinnigheid in te boeten, weet de film bovendien een zeer vreemde vertelstructuur, waarin de tijd op hol is geslagen (zoals de klok in het begin van de film) te koppelen aan een meeslepend verhaal, en blijft tegelijkertijd erg toegankelijk, wat bij dergelijke films al eens een euvel pleegt te zijn. Denk even aan alle clichés die horen bij een Duitse krimi-reeks, en neem daarvan dan het radikaal tegenovergestelde;
Lola Rennt is één aaneenschakeling van hyperkinetisch camerawerk en vindingrijke fotografie, ondersteund door een pompende techno-soundtrack, maar heeft tegelijkertijd substantiële inhoud; het is een parabel over oorzaak en gevolg, en over de impact de beslissingen die we elke seconde moeten maken. De film is doordrenkt van de symboliek, zeker naar het einde toe, wanneer Lola, uitgeput, haar lot in handen geeft van de grillen van de roulettetafel. Wat in de film bovendien echt wel een bijzonder effect teweeg brengt, is dat bij sommige personen die Lola onderweg ontmoet er als een flits een reeks polaroïds worden getoond, die de verdere levensloop van de passant na hun ontmoeting samenvat.
BEELD EN GELUID
Lola Rennt was reeds twee jaar geleden verkrijgbaar op een technisch niet al te beste DVD, met "slechts" een 2.0-soundtrack en - gruwel - een niet-anamorfisch beeld, wat vele mensen heeft doen uitwijken naar de "betere" Duitse release. Omdat niet iedereen echter de Duitse taal even machtig is, en al zeker niet het Berlijnse dialect, moesten we het totnogtoe in de Benelux stellen met deze minderwaardige release. Totnogtoe, want - ongetwijfeld door het succes van de prent - heeft A-Film tot ons groot plezier een geremasterde versie uitgebracht.
Voor alle duidelijkheid: ja, er is nu inderdaad - toch minstens in België - een versie op de markt die én in DTS is, én Nederlandse ondertiteling heeft. De kafttekening is danig verschillend, dus misverstanden kunnen er niet zijn; de aanwezigheid van de DTS-track staat duidelijk op voor- en achterkant aangegeven, die van de Nederlandse ondertitels enkel op de achterkant.
Zowel beeld als geluid zijn opmerkelijk verbeterd, zodat deze release zich met de special edition in Duitsland kan meten. Het beeld is nu wél anamorfisch, in de juiste verhouding én nog eens van goede kwaliteit ook. Weinig ruis, weinig aliasing, spetterende kleuren, een goede scherpte en een uitstekend zwartniveau. Alleen bij de begintitels (de "tekenfilm") vallen er af en toe een paar lettertjes van het scherm, wat ons doet vermoeden dat men toch wat aan de randjes geknabbeld heeft. Nog een paar minpunten: extreem veel randvorming bij scènes met een witte achtergrond (zo wanneer Lola's vader zijn liefde verklaart aan zijn secretaresse), en hier en daar flink wat interlacing.
De DTS 5.1-track is nagenoeg perfect, en heeft een full bitrate van 1509 Kbps, wat maakt dat de hele film op bijzonder explosieve wijze alle kanalen aanspreekt. De ziekenwagen die door de ruit rijdt, de overval op de supermarkt,... alle mogelijke details klinken haarfijn gericht en met zeer krachtige ondersteuning van de subwoofer door. Maar het is natuurlijk de loepzuivere techno-soundtrack die de show steelt. De Dolby Digital 5.1-track moet hierbij iets aan dynamiek inboeten, want die klinkt toch een stukje gedempter. De score van 10/10 geldt dan ook enkel voor de DTS-track, zijn tegenhanger krijgt van ons 8/10 toebedeeld.
Ook opmerkelijk is dat ten opzichte van de vorige versie de leeftijdscategorie verlaagd is van 16 naar 12, alhoewel het om dezelfde film gaat.
EXTRA'S
De film heeft ten opzichte van de 2.0-versie wel wat moeten inboeten aan extra's: de stukjes interview, b-roll en de twee videoclips van Franka Potente zijn verdwenen; in de plaats krijgen we drie cross-promotionele trailers (andere dan op de eerste release), namelijk voor
Der Krieger Und Die Kaiserin, Mulholland Drive en
Gosford Park, plus dan nog een trailer voor de film
Lola Rennt zelf. Enige andere extra is een zeer beknopt filmografisch overzicht van Franka Potente, Moritz Bleibtrau en Tom Tykwer. Is hier nu veel aan verloren gegaan? De extra's op de eerste versie waren al sowieso niet ondertiteld, dus enkel gericht op mensen die ófwel het Duits goed machtig zijn, óf die in de videoclips Franka Potente's tatoeages eens uitgebreid willen bewonderen.
CONCLUSIE
Dit is een film die je alleszins in huis moet hebben, maar de vraag zal hier eerder zijn of je je oude versie moet vervangen door een versie met een veel hogere technisch profiel, maar minder extra's. Je kan natuurlijk beide discs behouden, maar voor wie deze nu nog moet aanschaffen zou ik zonder twijfel deze DTS release aanraden. Hoe dan ook, Lola Rennt is een visueel hoogstandje, zeker weten!