Regie: Robert Zemeckis
Met: Brad Pitt, Vincent Ebrahim, Xavier De Guillebon, Marion Cotillard, Camille Cottin, Michael McKell, Vincent Latorre, August Diehl, Fleur Poad
In Londen heeft Max een kantoorbaan bij de Royal Air Force. Ondanks de oorlogshandelingen heeft hij een rustig leventje en kan hij zich samen met Marianne aan de opvoeding van Anna wijden. En dan, na meer dan een jaar, stort z’n wereld in: de Britse militaire spionagedienst deelt hem mee dat z’n vrouw wellicht een Duitse spionne is, want de echte Marianne Beauséjour is volgens informatie uit Parijs in 1941 om het leven is gekomen tijdens een sabotageactie. Max weigert geloof te hechten aan wat hem wordt verteld, maar men verplicht hem om mee te werken aan een test die zal uitwijzen of Marianne al dan niet betrouwbaar is. Uiteraard besluit Max om zelf op onderzoek uit te gaan en het bewijs te leveren van Mariannes onschuld…
Allied is gebaseerd op waargebeurde feiten uit de Tweede Wereldoorlog in Noord-Afrika over een Canadese officier die met een Franse verzetsstrijdster na een geslaagde opdracht in Marokko naar Engeland terugkeert (wat in zeer zeldzame gevallen werd toegestaan) en kort na de geboorte van z’n dochtertje van V Section (de Britse dienst die toezicht hield op spionnen) te horen krijgt dat z’n vrouw een Duitse spionne is die zo gauw mogelijk moet worden opgeruimd (door hemzelf).
Allied vergelijken met Casablanca (1942), een filmdrama dat in dezelfde periode (WOII) en op de zelfde plaats (Marokko) wordt gesitueerd, moet natuurlijk in het nadeel van de film van regisseur Robert Zemeckis uitdraaien, want de prent van regisseur Michael Curtiz wordt algemeen tot de beste films allertijden gerekend. De vergelijking gaat evenwel niet helemaal op, want Allied heeft veel meer met Hitchcock dan met Curtiz gemeen. Veel meer dan die laatste zet Zemeckis nl. in op spanning, die hij tot op het einde van de film weet vol te houden. Jammer genoeg is Brad Pitt geen partij voor Humphrey Bogart, waardoor de regisseur er niet in slaagt om de unieke combinatie Bogart/Bergman te evenaren, al maakt de Franse actrice Marion Cotillard wél een uitstekende indruk en weet zij de kijker probleemloos op haar hand te krijgen met een combinatie van intelligentie en charme. Brad Pitt lijkt niet echt geïnteresseerd te zijn in het personage Max Vatan, dat misschien te veel op de achtergrond wordt gehouden om te overtuigen als een gepassioneerde minnaar.
De echte kracht van Allied is evenwel het indrukwekkende production design waarvoor alles uit de kast is gehaald, waardoor de film visueel tot de allermooiste van 2016 behoort, niet alleen door de aankleding en de kleurenkeuze, maar vooral door de perfecte combinatie met sfeerelementen en een nauw aansluitende soundtrack. Dat is verbazingwekkend omdat regisseur Robert Zemeckis niet echt de behoefte voelt om scènes in een natuurlijke omgeving te draaien. Zo is de beginscènes waarin we Max Vatan met een parachute zien landen in de Marokkaanse woestijn helemaal in een studiodecor met blue key gedraaid, evenals de exotische scènes op het dak van Marianne Beauséjours appartement in Casablanca met de lichtjes van een bruisende stad op de achtergrond, terwijl je als kijker zou zweren dat beide scènes in situ zijn gefilmd. Indrukwekkend.