:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> LIFE AS A HOUSE
LIFE AS A HOUSE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2003-05-25
FILM
Sam: You knew you were dying from the start?
George: We're all dying from the start. I just got moved to the head of the line.


Architect George Monroe (Kevin Kline), die is blijven steken in het pré-computertijdperk, krijgt op het werk de zak en 26 weken opzeg. Meer dan voldoende voor hem: hij heeft immers terminale kanker en nog hooguit een paar maanden te leven. In die maanden wil hij zijn ultieme droom nog verwezenlijken: het huis van zijn vader afbreken en op dezelfde plek zelf een huis bouwen. Hij neemt tijdelijk zijn intrek in zijn garage, en belooft aan zijn ex-vrouw Robin (Kristin Scott Thomas) dat hij hun misantrope zoon Sam (Hayden Christensen) tijdens de zomermaanden onder zijn hoede zou nemen. Sam is een opvoedbare nitwit van 16 jaar, die door zijn slechte vriend Josh (Ian Somerhalder) in ruil voor een hoop geld en/of drugs, in Sams geval uiteindelijk eender, in de homoprostitutie gedwongen wordt, en dat blijkbaar zo tof vindt, dat hij zich in de eerste tien minuten van de film probeert te verhangen. Sams idee om de hele zomer lang twee uurtjes per dag te moeten "werken" voor een royale 300 dollar per dag, staat hem wel aan, en het voornemen van zijn vader om beslag te leggen op hem komt hard aan. Bovendien spoelt George de pillen van zijn zoon door de plee, en is Sam wel verplicht om - tegen betaling - mee te helpen aan het bouwen van het huis. Gaandeweg leert Sam zijn vader beter kennen, en krijgt te horen dat Georges vader mogelijk nog een grotere tiran voor zijn kinderen was dan George zelf. Bovendien wekt de nymfomane dochter van de buren, Alyssa (Jena Malone), zijn interesse door met hem mee zonder blozen naakt onder de douche te komen staan. Alyssa is het vriendje van Josh, maar laat hem stikken wanneer blijkt dat die een verhouding is aangegaan met haar moeder Colleen (Mary Steenburgen). Terwijl Georges' gezondheid met de dag achteruit gaat, dwingt hij toch respect af bij Robin, wiens nieuwe man totaal geen gezag over Sam kan uitoefenen, en George wel. Hij krijgt het wel ernstig aan de stok met één van zijn buren, die niets liever doet dan de bouwinspectie op hem afsturen.

Waarom RCV deze titel per sé als tweede ondertitel Love As A House wilde meegeven, is ons een volledig raadsel. De film is zeker niet slecht, maar een enorm zwaar op de emoties wegend drama, volgens de covertekst vergelijkbaar met American Beauty, maar komt volgens ons nog niet bij benadering aan de reputatie van deze laatste, op de aanwezigheid van Scott Bakula in een bijrol na. Als U deze film in groep wenst te bekijken, informeert U best even bij de lokale apotheker of die ook Prozac in familieverpakkingen verkoopt - 't is eens iets anders om aan de gasten te presenteren dan chips. Kevin Kline heeft genoeg inlevingsvermogen om de rol van de stervende vader op zich te nemen, en Kristin Scott Thomas acteert gewoontegetrouw als een bloempot met een cactus in - even stekelig en uitsluitend gevuld met vocht - maar de grootste verrassing is toch wel het feit dat Hayden Christensen blijkbaar toch nog iets anders kan spelen dan de betonnen façade van Darth Vader jr. Toegegeven, de eerste aanblik, met blauw haar, en piercings door zijn oor, kin en wellicht nog een paar plaatsen, doet de gemiddelde ouder-met-tienerkinderen wellicht niet weinig steigeren, maar de jongen beschikt wel over het benodigde charisma om zijn moeilijke rol neer te zetten. De soundtrack is een gewaagde kruisbestuiving van een klassieke score van Mark Isham en - met een handige voorzet door Sams leefwereld - "hardere" muziek van onder meer Eric B. & Rakim en Radiohead. Alleen uiterst ongetalenteerde medemens (?) Marylin Manson, zelfverklaarde halve gare, krijgt hier nog maar eens meer aandacht dan hij verdient, wanneer hij Annie Lennox door middel van Sweet Dreams op gruwelijke wijze verkracht. Al bij al een redelijke, maar af en toe iets te moraliserende film.

BEELD EN GELUID
Het beeld is op het uiterst ongebruikelijke 2.05:1-formaat anamorfisch op de schijf gezet, wat maakt dat er wel zwarte balken bovenaan en onderaan een standaard 16:9-scherm te zien zijn, maar dat deze toch beduidend minder breed zijn dan bij het gebruikelijke 2.35:1-formaat. Voor de rest hebben we niet veel te klagen over dit beeld, behalve occasioneel scherptevermindering en een veel te klein lettertype in de ondertiteling. Het 5.1-geluid biedt een goede ruimtelijke soundscape, waar onder meer het geklots van de zee tegen de klippen en het timmergeluid wanneer George wordt geholpen door al zijn vrienden, erg goed worden weergegeven. Desondanks had het gebruik van een DVD-9 in plaats van een DVD-5 de transferkwaliteit gevoelig kunnen verhogen.

EXTRA'S
Enige bonusmateriaal op deze disc zijn cross-promotionele trailers voor Domestic Disturbance, Serendipity en Kate And Leopold, overdubd door een afschuwelijke Hollandse commentaarstem, wat volgens ons moet geklasseerd worden onder de hoofding "misdaden tegen de mensheid" en een niet ondertitelde trailer van de film zelf. Mager.

CONCLUSIE
Aardig? Ja. Baanbrekend? Nee. Twijfelaars gaan deze beter even eerst huren.


cover




Studio: RCV

Regie: Irwin Winkler
Met: Kevin Kline, Kristin Scott Thomas, Hayden Christensen, Jena Malone, Mary Steenburgen

Film:
6/10

Extra's:
0,5/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2001

Leeftijd:
AL

Speelduur:
120 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8713045202422


Beeldformaat:
2.05:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij