DVDInfo.be >> Bespreking >> DREAM SCENARIO
DREAM SCENARIO (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-06-28
Hoe zou de cinema eruit zien zonder Nicolas Cage? De acteur die bijna een levende meme is geworden drijft het soms wel heel ver, getuige het leuke maar ronduit narcistische The Unbearable Weight Of Massive Talent uit 2022 waarin hij zichzelf speelt. Vaak te zien in rommel, maar geregeld ook in favorietjes van critici zoals Pig waarin hij op wraak gaat omdat iemand hem zijn truffelvarken heeft ontnomen. In de door A24 geproduceerde Dream Scenario gaat de neef van Francis Ford Coppola nog een stap verder, want wat gebeurt er mocht de hele wereld beginnen dromen over Cage, of ten minste zijn personage...?

Dit is een zeer bizarre premisse die perfect uitgewerkt wordt door Kristoffer Borgli, die een paar jaar geleden op filmfestivals van zich liet horen door de body horror Sick Of Myself, waarin het pillenmisbruik aan de kaak wordt gesteld. Dream Scenario kiest wel een ander pad, want tussen het absurdisme merken we ook een heleboel knipogen naar de horrorwereld op en bij uitbreiding het universum van Charlie Kaufman, waarin niets is wat het lijkt. Cage kruipt deze keer in de huid van Paul Matthews, een saaie, halfkale piet waar niemand belangstelling in heeft, een professor waarmee iedere student heimelijk om lacht en vreemd genoeg de meest atypische rol is die je voor Cage kan bedenken. Het eerste halfuur zie je dan ook Cage zoals je hem nog nooit eerder zag, en hiermee zijn haters subtiel toont wat voor een fantastisch acteur hij is die alles kan.

Er is geen enkele regisseur die Cage cast om hem te laten lesgeven, en dus verandert alles wanneer plotseling iemand droomt van de prof. Het blijft niet bij het enige geval, want plots ziet de hele universiteit hem in zijn dromen en bij uitbreiding de hele wereld. En neen, het blijft niet onschuldig want het gaat van brutaal naar erotisch, of hoe Nicolas Cage de universele nachtmerrie wordt!

Dream Scenario, dat deels gestaafd is op Carl Jungs theorie over het collectief onbewuste, heeft zeker zijn minpunten en wel doordat het ene grapje al sterker is dan het andere, toch blijft deze bijna onemanshow van Cage hangen als één van zijn beste prenten. Dat vindt de acteur, die zelf productiegeld in het project stak, overigens ook. Bovendien, als we toch moeten blijven zeuren, is de rewatchability van deze film eerder laag, maar dat belet ons niet om er het stempeltje “must see” op te kleven.

Een tijdje geleden kondigde The Searchers aan dat ze een groot deel van de komende A24-catalogus mochten verdelen. Dat heeft heel wat voordelen. Zo zijn de films bij ons tegen een goedkoop prijsje te vinden op Blu-ray en met een degelijke transfer. De kwaliteit ervan kan wel niet opboksen tegen dat van de grotere studio’s, maar de disk heeft een nauwgezet en naturel kleurenpallet met degelijke detaillering.

Er staan geen extra’s op deze disk.

Dream Scenario is nog maar eens een film waarin Nicolas Cage totall loss mag gaan en met als eindconclusie dat je je hem mag onderverdelen in zijn betere werk van de laatste jaren.

Studio: The Searchers