DAY AFTER TOMORROW, THE
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2004-12-05
FILM
Wanneer de vooraanstaande klimatoloog Jack Hall (Dennis Quaid) tot de schokkende ontdekking komt, dat er véél sneller dan verwacht een nieuwe ijstijd zal aanbreken door de desastreuze gevolgen van de opwarming van de aarde, ontplooit er zich een race tegen de klok om zoveel mogelijk mensen - waaronder zijn zoon Sam (Jake Gyllenhaal) - te evacueren. Hiervoor moet hij de Amerikaanse regering zien te overtuigen, maar deze lachen zijn hele 'verhaaltje' weg. Maar het lachen vergaat hen al snel wanneer de wereld plots getroffen wordt door allesvernietigende tornado's, dodelijke hagelbuien en gigantische overstromingen. Jack en twee kompanen trekken vervolgens naar het totaal ondergesneeuwde New York om Sam en enkele andere overlevenden te redden...
"Where will you be?"
In '96 verpulverde regisseur Roland Emmerich alle mogelijke boxofficerecords met de megablockbuster
Independence Day. De jaren nadien kwam Emmerich op de proppen met luidruchtige en peperdure spektakelprenten zoals
Godzilla ('98) en
The Patriot ('00), maar deze slaagden er niet echt in om de golven te maken van
Independence Day. In 2002 was hij nog uitvoerend producent van de amusante monsterflop
Eight Legged Freaks en even later werd er besloten om een - al dan niet tijdelijk - punt te zetten achter de jarenlange professionele samenwerking tussen schrijver/producent Dean Devlin en Emmerich. Dit was volgens sommige een teken aan de wand dat diens carrière bijna afgelopen was, maar dan kwam de van Duitsland afkomstige filmmaker plots met
The Day After Tomorrow aandraven...
Het idee voor de film ontstond tijdens de opnames van
The Patriot. Het filmen van de grote veldslagen werd regelmatig in de war gestuurd door het slechte weer en Emmerich liet zich ontvallen dat hij maar al te graag het weer zou willen kunnen controleren. Voordat Emmerich aan het verhaal van
The Day After Tomorrow begon te schrijven verdiepte hij zich eerst in het boek
The Coming Global Superstorm van Art Bell en Whitley Strieber, welke de desastreuze gevolgen van het broeikaseffect én wat eraan te doen om het te voorkomen in geuren en kleuren beschrijft. De makers consulteerden voor het filmen enkele NASA-wetenschappers, maar deze weigerden elke vorm van medewerking omdat ze ervan overtuigd zijn dat de gebeurtenissen die in
The Coming Global Superstorm beschreven worden te grotesk en onrealistisch zijn om effectief te gebeuren. 20th Century Fox liet het niet aan zijn hart komen en eind 2002 werd de productie gestart van dit 175 miljoen $ kostende project.
Voor de belangrijkste rollen castte men ouwe rotten als Dennis Quaid en Ian Holm en men trok ook fris bloed aan met Jake Gyllenhaal en Emmy Rossum. Maar in iedere zichzelf respecterende blockbuster is de voornaamste hoofdrol (én het grootste stuk van het productiebudget) natuurlijk weggelegd voor de vele speciale effecten en in
The Day After Tomorrow is dit zeker niet anders! Een indrukwekkende crew van specialeffect-experten (bestaand uit teams van onder andere ILM en Digital Domain) spendeerden meer dan een half jaar van hun leven om de wereld op een zo realistisch mogelijke wijze de wereld naar de botten te helpen. En het resultaat is er dan ook naar! Zelden werden we zo overrompeld door uit de computer getoverde beelden - uitgezonderd de CGI-wolven - dan in
The Day After Tomorrow. Minder overtuigend waren dan weer de personages, welke behoorlijk slecht uitgewerkt en cliché overkomen. De acteurs doen hun uiterste best, maar hadden er natuurlijk meer kunnen van maken indien de karakters wat meer uitdieping hadden gekregen...
Ondanks de bordkartonnen personages lijkt het er meermaals op dat Roland Emmerich
The Day After Tomorrow niet geheel als hersenloos vertier heeft gemaakt, maar ons (en dan vooral de Amerikaanse regering) toch een - misschien niet al te subtiele - waarschuwing wilde voorhouden. Zo haalt men enkele keren goed uit naar het Amerikaanse (of moet we zeggen Bush's?) beleid ten opzichte van het Kyoto-verdrag. Ook het gammele Amerikaanse immigratiebeleid krijgt een scherpe steek. Bovendien is het niet geheel toevallig dat acteur Kenneth Welsh, die de vice-president in
The Day After Tomorrow speelt, zo hard op vice-president Dick Cheney lijkt!
The Day After Tomorrow werd op 28 mei 2004 na een immense promotiecampagne op het hongerige publiek losgelaten. Ondanks dat een zekere groene ogre de bioscoopzalen voor de tweede keer liet vollopen en dat de critici niet altijd even mals waren, wist
The Day After Tomorrow alle records te verpulveren met een openingsweekeinde (op de tweede plaats van de boxoffice nota bene!) van maar liefst 69 miljoen $. Ook in de rest van de wereld sloeg men de mindere kritieken in de wind en kwam men in grote getallen opdagen. Uiteindelijk brengt
The Day After Tomorrow wereldwijd bijna 543 miljoen $ op.
En dan nu de hamvraag; verdient
The Day After Tomorrow al die bakken negatieve kritiek? Als het van ons af hangt is het antwoord een dikke, vette NEEN! Roland Emmerich levert - zoals we van hem gewend zijn - een indrukwekkende, met speciale effecten overladen blockbuster af, waar de personages inderdaad wat werden verwaarloosd maar die toch een kijvend vingertje durft te richten naar Amerika, welke zich nog steeds te schoon voelen om mee te doen aan de Kyoto-verdrag. En als een speelfilm, die op de koop toe ook nog lekker wegkijkt, een netelig en actueel onderwerp in de kijker plaatst dat al veel te lang genegeerd of weggelachen werd en dringend onze aandacht vereist, daar kan je nu toch niets tegen hebben?
BEELD EN GELUID
Het anamorfisch uitgevoerde 2.35:1 is scherp, met een goed contrast en zwartniveau. Het beeld is bevredigend qua diepte en detail. De kleuren zijn mooi en ogen realistisch. De gebruikte print is vrij van beschadigingen en vuil. Digitale compressiefouten hebben we niet direct opgemerkt. Wel hebben we hier en daar wat minieme filmgrain bemerkt, wat soms resulteerde in een soft moment. De Engelse Dolby Digital 5.1-track is een dynamische en ruimtelijke geluidstrack, met goed verstaanbare en helder klinkende dialogen. De prachtige muziek, die gecomponeerd werd door Harald Kloser, klinkt fantastisch en het vele weergeweld komt uitstekend tot zijn recht. We haalden op een gegeven moment zelfs bijna een paraplu boven! De subwoofer zorgt voor de finishing touch. Er is ook nog een Engelse DTS 5.1-track aanwezig. Het verschil tussen beide soundtracks is niet echt groot. Het DTS-spoor klinkt op zijn beurt iets opener.
EXTRA’S (mmv. Werner)
Het is de laatste tijd bij filmmaatschappij 20th Century Fox een beetje de trend om twee versies van een film op DVD uit te brengen. Zo ook bij de release van
The Day After Tomorrow. Je hebt de 'gewone' één disc versie en dan de Special Edition, die bij de eerste disc van de gewone versie nog een bonusdisc toevoegt vol met allerhande extra features. Wanneer we de eerste schijf in onze speler inbrengen worden we om de oren geslagen met een hele resem aan promotietrailers (
Man on Fire, Alien Vs. Predator, The Girl Next Door, Garfield, I, Robot en
Runaway Jury) en een 'anti-kopieer'-spot. Wanneer we eindelijk in het hoofdmenu zijn aanbeland treffen we NOG een 2 minuten durend promotiefilmpje van
Alien Vs. Predator aan. Daarna zijn gelukkig de échte extra’s aan de beurt! Je kan eerst de film bekijken begeleid met een commentaartrack van regisseur Roland Emmerich en producent Mark Gordon. De beide heren spitten op een amusante manier een heleboel ditjes en datjes op, over het maken van
The Day After Tomorrow. Vervolgens kan je de film nog eens bekijken met een meer technische, maar daarom niet minder informatieve audiocommentaar ingesproken door editor David Brenner, co-scriptschrijver Jeffrey Nachmanoff, cinematograaf Ueli Steiger en productiedesigner Barry Chusid.
Een eerste sectie op de tweede disc bevat 10 verwijderde scènes, mét een
play all-functie, die in totaal afklokken op 18 minuten, en al dan niet kunnen bekeken worden met commentaar van Roland Emmerich en Mark Gordon. Ontbreekt het in de film zelf wat aan inhoud en wetenschappelijk sérieux, dan wordt dit op de bonusdisc toch gedeeltelijk gecompenseerd, grotendeels de verdienste van de documentaire "The Force Of Destiny: The Science & Politics Of Climate Change" van net iets meer dan een uur, die de film toch een beetje in perspectief stelt, en tegelijkertijd een iets beter onderbouwde kijk geeft op het werkelijke probleem van globale opwarming. Minpunt is dat deze documentaire niet is onderverdeeld in hoofdstukken.
De sectie "Inside The Day After Tomorrow" bevat een mooie selectie aan making of-materiaal, netjes onderverdeeld in de 3 P's (Pre-production, Production en Post-production). Pre-production begint met een 5 minuten durende featurette over de pre-visualisation, waarin de makers een idee proberen te krijgen hoe de spektakelscènes eruit zullen zien vooraleer ze naar het digitale team stappen. Een tweede featurette (6 min.) toont ons beelden van één van de voorafhaande meetings, geschoten met een handcamera. Twee gallerijen met een exhaustieve collectie storyboards en conceptuele schetsen besluiten deze eerste sectie. In Production vinden we slechts één documentaire "Eye Of The Storm: Filming The Day After Tomorrow", maar dan wel één die met zijn 69 minuten kan tellen. De makers zijn echt niet te beroerd om in hun keuken te laten kijken en te laten zien met welke truucjes de tornado's, vloedgolven en sneeuwstormen op het scherm worden getoverd. Ook voor deze documentaire zouden een paar chapterstops handig geweest zijn. Post-production dan; voor films met een plejade aan speciale effecten, is het niet meer als normaal dat men nog een documentaire over de toegevoegde CGI bijvoegt, zoals "Pushing The Envelope: Visual Effects" (32 min.), en het brede scala aan gebieden waar deze in deze film te pas kwamen. Niet alleen bij de wervelstormen of het ondergesneeuwd New York; er zijn ook CGI-technieken toegepast in de scènes met de aanval van de wolven, alhoewel er echte wolven op de set waren aangedragen. Maar die beesten doen nu éénmaal niet altijd wat er van hen verlangd wordt; ze gedragen zich soms zo'n beetje als verwaande acteurs, dus. De volgende post-productiebijlage gaat over de muziek "Scoring" (10 min.), waarin we componist Harald Closer met zijn orkest aan het werk zien. Dan is er onder de noemer "Audio Anatomy" nog een kleine featurette (9 min.) toegevoegd over het door elkaar mixen van de verschillende audiolagen - muziek, dialoog en effecten - en het geheel wordt geillustreerd met een van 8 audiokanalen voorzien interactieve demo van 2 minuten, waarin je bij de helikoptercrash de verschillende klanksporen apart kan beluisteren. Leuk, maar het idee is duidelijk gepikt van de belegering van Helm's Deep uit de 4-discversie van
The Lord Of The Rings: The Two Towers. Om de één of andere reden vinden we in de post-production ook nog eens dezelfde verwijderde scènes terug.
De twee laatste items op de 2de disc zijn een beetje teleurstellend: in "Global Watch" krijg je een met veel menu-bombarie aangekondigde lijst van natuurrampen die de wereld recent hebben getroffen. De gebeurtenissen uit de film zijn hier als fictie doorheen gedraaid, en de pointe van deze featurette ontgaat ons. In "City Freeze" krijgen we enkele conceptuele foto's hoe bepaalde wereldsteden er zouden uitzien als ze zouden zijn ondergesneeuwd, en als ze héél erg zouden zijn ondergesneeuwd.
Maar buiten deze laatste twee vrij overbodige features is Fox er alweer in geslaagd om een méér dan deftig en gevarieerd pakket aan extra's op te leveren, waarvoor onze welgemeende complimenten.
CONCLUSIE
Roland Emmerich’s ecologische rampenprent
The Day After Tomorrow is misschien soms een beetje onevenwichtig, maar desondanks is dit een amusante blockbuster die niet geheel onverwacht een kaskraker van jewelste werd. De dvd is voltreffer, met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Op de koop toe bevat de een schat aan bonusmateriaal. Een topper!