AKIRA KUROSAWA BOX 3
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-04-27
REEKS
De derde Kurosawa-box van distributeur Total Film bevat 4 films van de bekende Japanse regisseur uit evenveel decennia.
Stray Dog (1949) is een
film noir en een sociaal portret van het naoorlogse Tokio.
Throne Of Blood (1957) is een samoeraifilm op basis van MacBeth (William Shakespeare), een aangekondigd drama met een zeer sterke acteerprestatie van Toshiro Mifune.
The Bad Sleep Well (1960) situeert zich in Tokio na de Tweede Wereldoorlog en is een regelrechte aanklacht tegen de corruptie van overheid en ambtenarij.
Dodes'ka-den (1970) is de pure karakterschets van een groep weggegooide mensen op een vuilnisbelt. Het is een aangrijpend en pessimistisch verhaal over maatschappelijke wantoestanden.
Stray Dog (1949)
Agent Murakami (Toshiro Mifune) is nog maar net in dienst bij de politie in Tokio wanneer op een hete namiddag zijn dienstwapen uit zijn jaszak wordt gestolen op een overvolle lijnbus. Hij achtervolgt de dief nog een tijdje door de verlaten straten van een buitenwijk, maar verliest de man toch uit het oog, geplaagd door vermoeidheid na een hele nacht dienst en een niet zo beste schietoefening met de collega’s. Wanneer hij verneemt dat zijn wapen is gebruikt bij de beroving van een jonge vrouw, besluit Murakami op zoek te gaan naar zijn Colt. Via de vrouw die op de bus voor hem stond en die bij de ontvreemding van zijn wapen betrokken is, komt hij terecht in het ranzige nachtleven van Tokio en de grauwe, gevaarlijke achterbuurten en illegale marktplaatsen waar kruimeldieven, wapensjacheraars en pooiers proberen te overleven. Japan heeft de Tweede Wereldoorlog net achter de rug, de rekruten zijn teruggekeerd en een belangrijk deel van hen heeft geen plaats gevonden in de geruïneerde industrie en de ontwortelde maatschappij. Via een netwerk van loopjongens, minnaressen en verdachte geisha’s komt Murakami op het spoor van een wapenhandelaar, maar hij verknoeit de zaak door gebrek aan ervaring en geduld. Politiechef Sato (Takashio Shimura) raakt bij de zaak betrokken en samen openen ze de jacht op de dief, in de hoop hem te kunnen vatten voor hij opnieuw onheil sticht.
De volledige bespreking van
Stray Dog kan u
hier lezen.
Throne Of Blood (1957)
De Japanse burgeroorlog is in volle gang (1392-1568) en de kansen wisselen elk moment. Twee samurai, Washizu (Toshiro Mifune) en Miki (Akira Kubo), keren terug naar het kasteel van hun Heer (Kokuten Kodo) om zijn eerbetuigingen in ontvangst te nemen na de overwinning op stamhoofd Inui en zijn trawanten. In het woud dat het kasteel omsluit als een spinnenweb en dat is aangelegd als een doolhof om de tegenstanders zo lang mogelijk op te houden, raken beide mannen verdwaald. Ze stoten op een hut die ze nog nooit hebben gezien en ontmoeten er een oude waarzegster (Chieko Naniwa). Die voorspelt dat Wishizu zal bevorderd worden tot heer van het Noordelijke Fort, dat hij de Heer zal opvolgen als leider van zijn volk, dat Miki heer zal worden van Fort Eén en dat zijn kleinkinderen uiteindelijk het volk zullen leiden. Beide mannen worden inderdaad bevorderd door hun heer zoals voorspeld, maar Wishizu’s vrouw (Asaji), koel en emotieloos, waarschuwt haar man tegen de kuiperijen van Miki. Volgens haar zal hij de Heer op de hoogte brengen en zal die proberen Wishizu uit de weg te ruimen. Wishizu kan volgens haar alleen de voorspelling in vervulling laten gaan als hij het initiatief neemt en zijn tegenstanders (de Heer, zijn beste vriend Miki én diens zoon) vermoordt. Washiru is ontredderd: als trouwe vazal kan hij zijn Heer niet doden zonder zich schuldig te maken aan hoogverraad en bovendien is Miki zijn immer trouwe jeugdvriend. Toch lijkt Lady Asaji gelijk te krijgen wanneer de Heer onaangekondigd met een grote troepenmacht aan het Noordelijke Fort verschijnt en Washiru aanstelt als militaire leider voor de definitieve eliminatie van hun beider vijand Inui. Wishiru wordt verscheurd door trouw aan zijn Heer en de waarschuwingen van zijn vrouw en ziet zich verplicht tot actie over te gaan.
De volledige bespreking van
Throne Of Blood kan u
hier lezen.
The Bad Sleep Well (1960)
Nishi (Toshiro Mifune) neemt een nieuwe identiteit aan en werkt zich op in een bouwfirma om de dood van zijn vader te wreken. Hij komt nl. te weten dat zijn vader er als adjunct-directeur in onduidelijke omstandigheden om het leven is gebracht en concludeert dat de top van de firma zijn vader heeft laten vermoorden. Nishi houdt huidig directeur Iwabuchi persoonlijk verantwoordelijk en wil hem aangeven voor moord, corruptie en zelfverrijking. Blijkt dat de dienst grondbeheer van de stad én het bouwbedrijf gesjoemeld hebben met een aanbesteding en dat de directeurs en hun naaste medewerkers een pak geld op zak hebben gestoken. Nishi trouwt met de gehandicapte dochter van Iwabuchi en begint van binnen uit zijn geviseerde schoonvader, zijn trawanten en de corrupte ambtenaren van de stad het leven moeilijk te maken. Hij zaait verdeeldheid en wantrouwen onder de samenzweerders en haalt profijt uit hun paniekerige reacties. Hij kidnapt een ambtenaar en een medewerker van Iwabuchi en verzamelt het nodige bewijsmateriaal om de misdadigers aan te klagen en te laten veroordelen. Een waarschuwing van een goedmenende getuige over de almacht van zijn schoonvader en de hondstrouwe ambtenaren van de gemeente slaat hij in de wind en ondertussen wordt hij verliefd op de jonge vrouw die hij onder valse voorwendsels in het huwelijksbootje heeft gelokt. Het initiële plan om de frauduleuze zaak aan het licht te brengen wordt niet verlaten, maar wel bemoeilijkt door de emoties en de gevoelens die de uitvoering ervan doorkruisen.
De volledige bespreking van
The Bad Sleep Well kan u
hier lezen.
Dodes'Ka-Den (1970)
Deze eerste kleurenfilm van de Japanse regisseur Akira Kurosawa speelt zich af op en rond een vuilnisbelt. Tussen de bergen afval staan een paar houten hutten bij elkaar met in het midden van het plein een waterput waar de vrouwen de was doen en roddelen over het weinige dat er in de krottenwijk gebeurt. We maken kennis met een gestoorde jongen en zijn moeder in een huisje waar kindertekeningen van treinen en trams het invallende licht dempen. De moeder zit zenuwachtig te bidden voor het huisaltaar terwijl de jongen zich klaar maakt om naar z'n werk te gaan. Hij verlaat het huis via de achterdeur, klimt over de vuilnisbelt en start zijn imaginaire tram. Dan vertrekt hij over een spoor dat misschien ooit voor een tram is aangelegd en imiteert zo goed als mogelijk het geluid van de echte trams in de stad: dodes'ka-den, dodes'ka-den, dodes'ka-den... In een hoekje van het plein wonen een vader en zijn zoontje in de carrosserie van een ontmantelde volkswagen. Het zoontje loopt elke dag bij de plaatselijke restaurants langs om eten te bedelen, terwijl zijn vader ondertussen fantaseert over het sjieke huis dat ze ooit samen op de heuvels zullen bouwen. Wanneer ze allebei ziek worden na het eten van bedorven vis, verzuimt de vader om de dokter te bellen, opgeslorpt als hij wordt door zijn fantasievorostellingen. In één van de krotten maakt een jong meisje dag en nacht papieren bloemen. Sinds haar tante in het ziekenhuis ligt maant haar oom haar aan om dubbel zo hard te werken. Op een avond valt ze achterover van de slaap, ligt met de benen open en de rok hoog opgetrokken in de kamer. Dan komt haar oom binnen. Twee arbeiders worden elke dag na het werk dronken van de saké. Soms vergissen ze zich en gaan elkaars huis binnen om 's morgens weer fris aan het werk te gaan. De vrouwen rond de waterput roddelen over hun slecht manieren en de partnerruil die zich onder hun ogen afspeelt.
De volledige bespreking van
Dodes'Ka-Den kan u
hier lezen.
CONCLUSIE
Kurosawa box 3 bevat 4 sterke films en ondanks de minder bekende titels (op
Dodes'ka-den na), gaat het hier beslist om de sterkste van de drie compilaties. In drie films speelt de hoofdstad Tokio in de naoorlogse periode een hoofdrol. Kurosawa stelt via een vlijmscherpe observatie armoede, honger, desillusie, criminaliteit en corruptie aan de kaak in het Japan van na de bom op Hiroshima, een samenleving die verplicht wordt de oude waarden op te geven en de nadelen ondervindt van een systeem waarmee het geen ervaring heeft en niet vertrouwd is. Groots.