ATLANTIS - THE LOST EMPIRE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-11-17
FILM
Het continent Atlantis werd duizenden jaren geleden van de kaart geveegd door een natuurramp. De mysterieuze energiebronnen hebben de bevolking gevrijwaard, maar een groot deel van hun cultureel erfgoed is in de ramp gebleven, wat zelfs niet gecompenseerd wordt door de extra lange levensduur van de inwoners. Fast forward naar Washington DC in 1914; Milo Thatch (Michael J. Fox), jongste bediende in een oudheidkundig museum, wil in de voetsporen van zijn overgrootvader Thaddeus Thatch treden en is geobsedeerd door de verdwenen beschaving van Atlantis. Hij meent dankzij een oud document de juiste ligging bepaald te hebben; alleen lacht de directie van het museum hem vierkant uit wanneer hij het nog eens over zijn hersenschimmen heeft. Hij krijgt zijn kans wanneer een oude studievriend van zijn overgrootvader, Preston Whitmore (John Mahoney), omwille van een weddenschap bereid is de expeditie te financieren. Thatch komt tenmidden van een bont allegaartje terecht, waaronder expeditieleider Rourke (James Garner), zijn rechterhand Helga Sinclair (Claudia Christian), medic Joshua Sweet (Phil Morris), machiniste Audrey Ramirez (Jacqueline Obradors), explosieven-expert Vinny Santorini (Don Novello), tunnelgraver Gaëtan Molière (Corey Burton), scheepskok Cookie (Jim Varney) en de cynische marconiste Mrs. Packard (Florence Stanley). Aan boord van de gesofisticeerde onderzeeër Ulysses vertrekt de ploeg op zoek naar de toegang tot Atlantis, maar de expeditie loopt al snel averij op na een ontmoeting met een Leviathan, een gigantisch onderwatermonster.
Als na veel ommezwaai de ploeg eindelijk Atlantis bereikt, worden ze niet echt vriendelijk ontvangen. De Atlantische koning (Leonard Nimoy) maant hen zelfs aan om stante pede rechtsomkeert te maken. Alleen zijn dochter, prinses Kida (Cree Summer), is nieuwsgierig naar de nieuwkomers, en tracht via Milo's expertise in oude volkeren te weten te komen waarom de Atlantische beschaving af schijnt te brokkelen. De charmes van de prinses doen bij Milo alvast zijn tenen krullen, en hij is dan ook oprecht geïnteresseerd om de Atlantiërs te helpen. De andere expeditieleden, met Rourke op kop, halen intussen hun verborgen agenda boven: de zoektocht naar Atlantis was feitelijk een dekmantel om een onuitputtelijke energiebron, de kristallen van de Atlantiërs te bemachtigen en door te verkopen aan de meestbiedende, zelfs als dit de definitieve ondergang van de verborgen stad betekent.
Alhoewel de film aan de kassa nog sneller kopje onder ging dan de verdwenen beschaving zelf is
Atlantis: The Lost Empire uit 2001 samen met
Treasure Planet een film met een geheel eigen smoel. Als je een film als deze naast pakweg
Snow White legt, zie je dat Disney begin van de nillies naarstig poogde om zichzelf te vernieuwen, wat soms tot gevolg had dat een film als deze met zijn voorgangers nog weinig tot niets meer gemeen heeft. Mensen die de evolutie binnen Disney na de gouden renaissance met
The Little Mermaid (1989),
Beauty And The Beast (1991),
Aladdin (1992),
The Lion King (1993) niet hadden gevolgd, en nog zijn opgegroeid in de tijd van
Robin Hood en
The Rescuers beleefden ten tijde van de release van deze film de schrik van hun leven. Deze Disneyfilm was de eerste die een PG-rating kreeg - onder meer voor de gewelddadige manier waarop een deel van de bemanning sneuvelt in de strijd tegen Leviathan, en dito ontknoping - en betekende een definitieve stijlbreuk met het verleden. Voor zover we ons kunnen herinneren had de Disney-studio tot daarvoor nog nooit een film uitgebracht zonder muzikale nummertjes van de hoofdpersonages, of met een overdosis irritante en meestal dierlijke sidekicks. Niet dat er geen humor meer in de film zit, nee, maar deze is toch een klein beetje donkerder van timbre en cynischer geworden, getuige daarvan de onnavolgbare one-linertussenkomsten van Mrs. Packard. Disney mikte met deze prent op een volwassener publiek, zeg maar de leeftijdscategorie die zich gegeneerd voelde om in volle daglicht gezien te worden nabij een cinema waar een Disneyfilm draaide. Een moedige beslissing, en alhoewel het verhaal - zoektocht naar een verdwenen beschaving - zowel inhoudelijke als stijlelementen pikt van de concurrentie uit die tijd -
The Road To Eldorado uit 2000 van Dreamworks en
Titan AE van 20th Century Fox uit hetzelfde jaar, vond ik in het begin van het millennium
Atlantis: The Lost Empire persoonlijk één van de meer onderhoudende Disneyfilms, al was het alleen al maar omdat het glucosegehalte eindelijk tot een niet meer levensgevaarlijk niveau was gedaald, en men met een gewoon goed verhaal en niks meer, was teruggekeerd tot de essentie. Je zou bijvoorbeeld nauwelijks zeggen dat de regisseurs, Gary Trousdale en Kirk Wise, hetzelfde duo vormen als achter
The Hunchback Of Notre Dame uit 1996 waar deze film in de verste verten niet op lijkt.
Waar de studio geen enkele toegeving heeft aan gedaan is aan het technische aspect en de kwaliteit van de animatie zelf: mee dankzij de kruisbestuiving van studio's zoals Pixar die begin jaren 2000 nog in hun kinderschoenen stonden, dikte men traditioneel geanimeerde films zoals deze op de geschikte ogenblikken aan met CGI-spullen, zoals de adembenemende onderwaterscènes, de openingsscène waarbij vliegende Atlantische toestellen de stad overvliegen, en natuurlijk de spectaculaire ontknoping, waarbij nog eens alle registers worden opengetrokken. De hele opzet zou zo uit een roman van Jules Verne gekomen kunnen zijn, en zelfs voor een klein vleugje erotiek haalt men bij Disney zijn neus niet meer op. Alhoewel niet bij naam genoemd is de pre-WO II sfeer duidelijk aanwezig - zo heet één van de schurken die de krachtbron van de Atlantiërs aan een 'bevriende natie' wil slijten Helga - kan het nog duidelijker? De karakters zijn erg kleurrlijk, en de door de ziekte van Parkinson getroffen acteur Michael J. Fox is hoorbaar dolenthousiast over zijn rol.
BEELD EN GELUID
Deze film is intussen ook verschenen in de Benelux, maar ik opteerde destijds voor de Duitse versie omdat die ruim een half jaar vroeger op de markt is verschenen en voor de rest in niets verschilt van de release hier. Dit is de allereerste release van deze film in de Benelux die de juiste aspect ratio (2.35:1) én de aanwezigheid van een Nederlands ondertitelingsspoor combineert. In 2002 beging Disney de kapitale fout om de film alleen in een vreselijk gecropte 1.33:1-versie uit te brengen, onder druk van een welbepaald segment kopers dat dacht dat zwarte balken boven-en onderaan het scherm stellig betekende dat hun (4:3-) televisie kaduuk was. Disney heeft bovendien altijd gedaan of hun neus bloedde, wat me uiteindelijk overstag liet gaan en ik me de
Australische versie aanschafte en het gebrek aan Nederlandse ondertiteling voor lief nam. Met het verschijnen op Blu-ray is de cirkel rond en kunnen alle 1.33:1-versies regelrecht de PMD-zak in, want als u die op een tweedehandsforum tracht te slijten moet u er waarschijnlijk nog geld bij stoppen om er vanaf te geraken. Voor deze release werd een HD-remaster gemaakt die de dvd-presentatie op alle mogelijke gebieden overtroeft. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten krijgen we de film hier gepresenteerd op een schijf zónder de
crappy sequel - naar alle maatstaven het slechtste wat ooit uit de DisneyToon-studio's is gekomen - en wordt de volledige ruimte van de disk benomen voor één enkele film - overigens de enige die u wil zien. De Amerikaanse versie heeft nogal wat te lijden onder diverse artefacts zoals aliasing en macroblocking. Hier is misschien af en toe bij scènes waarin veel CGI gebruikt werd een klein beetje schokvorming te zien, maar we mogen niet vergeten dat het gebruik van CGI in tekenfilms in 2001 nog in zijn kinderschoenen stond en de beperkingen die we hier te zien krijgen eerder aan het bronmateriaal liggen dan aan de transfer. En helaas, voor het oppoetsen van
Atlantis: The Lost Empire is niet hetzelfde budget voorhanden als voor pakweg
Sleeping Beauty. Met deze disk kan u echter genieten van hetgeen het dichtst bij de originele bioscooppresentatie komt. Het ietwat aparte kleurpalet - de film speelt zich grotendeels onder het aardoppervlak af - is vooral blauw- en zwartgekleurd en gecombineerd met het hoge contrast geeft dit de film een zeer aparte
look. De DTS-HD 5.1-geluidstrack is nogal rauw en stevig met soms íets te veel dynamiek waarbij er al eens met de groffe borstel doorgegaan wordt en het geheel een kakofonie dreigt te worden; één van de nevenpersonages flost zijn tanden met staven dynamiet, dan weet u ongeveer al wat u qua ontploffingen kan verwachten. Gelukkig kan ik ook nog goede punten uitdelen voor het voortreffelijk gebruik van de surrounds die een mooi gevoel van richting aangeven.
EXTRA'S
Hebt u de Australische of Engelse
2-diskversie nog liggen? Mooi! Gooi 'm vooral niet weg, want de extra's op deze presentatie zijn werkelijk om te huilen. Er werd een zéér beperkte selectie gemaakt uit het bonusmateriaal dat op vorige releases aanwezig was. Weliswaar is er een mooie selectie met
7 verwijderde scènes (24:38) aan boord, 4 zonder en 3 met commentaar van Gary Trousdale en Kirk Wise, een filmpje
How to Speak Atlantean (2:12) en nog een extra
Stone giant outtake (0:35).
CONCLUSIE
Eindelijk is
Atlantis: The Lost Empire recht aangedaan met een Nederlands ondertitelde release in het correcte aspect ratio. Beeld en geluid van deze prent zijn fascinerend en tonen een Disneyfilm van een heel ander pluimage, maar het bonusmateriaal is een niet zo heel grappig geintje.