BLACK WIDOW (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2021-10-30
FILM
De zusjes Natasha (Ever Anderson) en Yelena (Violet McGraw) moeten halsoverkop Ohio ontvluchten wanneer de dekmantel van hun ouders, Alexei (David Harbour in de miscasting van het jaar) en Melina (Rachel Weisz, slachtoffer van een indrukwekkend ongeval met een mascarapotlood), naar de vaantjes is, en de Russische spionnen via een omweg door Cuba moeten vluchten naar hun thuisland, de Sovjetunie. De meisjes belanden in de Red Room, een project van Sovjetkolonel Dreykov (Ray Winstone), dat dient om van de meisjes welafgetrainde superwapens te maken. De volwassen Natasha Romanoff is uiteraard diegene die we kennen als Black Widow, en de film gaat vervolgens verder in een periode na
Civil War, wanneer de fractie van Avengers die zich hebben gegroepeerd rond Captain America vogelvrij zijn verklaard. Natasha's zuster-voor-de-schijn Yelena (Florence Pugh in de tweede miscasting van het jaar) komt tijdens een achtervolging in aanraking met een stof die de chemische programmering in haar wezen als huurmoordenaar neutraliseert, en ze neemt zich voor om haar collega-"Widows" uit de klauwen van Dreykov te halen. Ze stuurt de buitgemaakte dosissen met het anti-programmeringsgas naar Noorwegen, naar de geheime schuilplaats van Natasha. Wanneer die echter achterna wordt gezeten door iets dat nog best het midden houdt tussen een Terminator en een afgewezen bandlid van Daft Punk, begint het bij onze Widow te kriebelen, en reist ze naar Boedapest, in de hoop haar zuster te kunnen bijstaan. Onderweg geraken de zussen herenigd met hun zogenaamde ouders van weleer, en is het maar de vraag aan wiens kan die intussen staan.
Black Widow is de solofilm-die-veel-te-laat-komt voor Scarlett Johanssons personage uit de Marvelstal. Zoals iedereen intussen waarschijnlijk wel weet heeft de Zwarte Weduwe in de Avengers-tijdlijn er het bijltje bij neergelegd, en hetzelfde zal waarschijnlijk gezegd kunnen worden van de carrière van de actrice na haar dispuut met Disney. Het bedrijf besloot namelijk in coronatijden de film tegelijkertijd na drie keer uitgesteld te zijn geweest uiteindelijk op zijn streamingsdienst uit te brengen, waardoor Johansson, die in het verleden in de franchise al gruwelijk gepasseerd was, haar gage zag smelten als sneeuw voor de zon. Enfin, de rechtbanken in Hollywood zijn de komende tijd ook weer van werk verzekerd. Dat Disney niet dadelijk een goede werkgever is, is al langer bekend, maar deze uitglijder zorgt er alleszins voor dat we in de nabije toekomst niet dadelijk meer moeten hopen op nóg een Black Widow-film, alhoewel haar personage al van
Iron Man 2 uit 2010 aan boord is.
Regisseuse Cate Shortland, die gewoonlijk meer in arthousemiddens terug te vinden is, alwaar ze films als
Lore inblikt, heeft kennelijk ook de opdracht gekregen om "iets met sterke vrouwen" te doen, helemaal conform de woke-ideologie waarvan Disney doordrenkt is, maar ze komt niet verder dan een hoop in leer geklede dames te laten knokken, waarmee het geheel uiteindelijk even vrouwvriendelijk wordt als de eerste de beste Miss Wet T-Shirt-contest. Er wordt in de film inderdaad behoorlijk geknokt en er vliegen wat (schaalmodellen van) coole vervoersmiddelen in de lucht, maar inhoudelijk is de film zeer pover. De tweede act is bij momenten langdradig, en de pogingen tot humor doen de scenaristen plat op hun gezicht vallen, zoals met de
running joke dat Yelena jaloers wordt telkens Natasha haar befaamde Black Widow-pose (halve kikker met één vuist in het midden op de grond) aanneemt. Nee, Natasha Romanoff had een betere standalonefilm verdiend, en met enkele basisacteurs die uit het scala verdwenen zijn, belooft dit alvast niet veel goeds voor Phase 4 van het Marvel Cinematic Universe.
Black Widow is meer een
Jason Bourne-film met een vrouwelijke
lead dan dat het een echte superheldenfilm is.
BEELD EN GELUID
Disney is een kutmaatschappij. Daar. Ik heb het gezegd. En waarom? Wel, we mogen kennelijk blij zijn dat ze voor deze
Black Widow eindelijk eens een UHD-schijf op de markt brengen met Nederlandse ondertitels, maar voor het gros van de Marvelfilms, voor
Star Wars en tegenwoordig ook al voor enkele van hun televisieseries hebben ze het schijt aan de Nederlandssprekende consument. Deze UHD van
Black Widow komt dus als
too little, too late, zij het dat het zeker wel een aardige schijf is. De kleuren zijn zeer hard en primair, en het contrast is scherp, niet alleen bij de ingewikkelde machinerie van de James Bond-achtige schurk Dreykov, maar ook gewoon in de natuur en het gebladerte. Het panoramische shot van Boedapest is er ééntje om in te kaderen. Het beeld is helder en intens, met een gezond gevoel voor kleurdiepte, en de 4K-resolutie wordt ten volle uitgespeeld in goede texturen over de hele lijn. Er zit een klein beetje grain in het beeld om het geheel wat grauwer te maken, maar niet in die mate dat het stoort. De Engelse Dolby TrueHD Atmos 7.1.4-track is van goeden huize, maar naar mijn smaak net een tikje te bombastisch, want eens er één en ander begint te ontploffen, of eens er een hoop wagens tegen elkaar opknallen, komt het geluid plots in alle geweld van alle richtingen tegelijk. Wel is de scène waarin de zussen proberen een gevangene uit een gevangenis te bevrijden door middel van een helikopter van referentiekwaliteit.
EXTRA'S
Bonusmateriaal en Disney, het zijn twee woorden die je best niet in één zin uitspreekt. De UHD bevat uiteraard (?) niets, al het materiaal staat op de bijhorende Blu-ray, maar het is niet dat het om over naar huis te schrijven is. Eerst is er een
inleiding door regisseur Cate Shortland (0:57) die vooral geprobeerd heeft Black Widow te vermenselijken, maar daar uiteindelijk niets wezenlijks toe heeft bijgedragen.
Sisters Gonna Work It Out (5:24) is een korte lofzang op het eigen werk, waarmee men wil aantonen dat deze Marvelfilm tóch anders is dan alle andere, alhoewel daar juist niets van aan is.
Go Big If You’re Going Home (8:50) is een korte, allesomvattende making-of met een hoog promotiegehalte. Dan is er nog een
gag reel (2:54) - lezers van deze kolommen weten dat ik daar een hekel aan heb - en
9 verwijderde scènes (14:11). Voor zoveel ondraaglijke lichtheid is anderhalf punt het absolute maximum.
CONCLUSIE
Black Widow is als een grote zak popcorn. Het vult, maar de voedingswaarde is bedroevend laag. De platgetreden paden zijn intussen zó plat dat ze onder de deur passen. Wel is dit een redelijk mooie UHD die alleen maar doet afvragen waarom Disney hun betere films voor Nederlandssprekende filmliefhebbers ook niet op UHD uitbrengt.