:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> AMOUR BRAQUE, L'
AMOUR BRAQUE, L' (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2022-05-01
FILM
Naast de Nouvelle Vague was ook de Cinéma Du Look een belangrijke stijlbeweging in de Franse film. Een term die werd bedacht door de Franse criticus Raphaël Bassan van La Revue du Cinéma, waarmee men hypermoderne films bedoelt die haaks stonden op de traditionele Franse cinema en qua stijl sterk aanleunden bij MTV-muziekvideo’s en Miami Vice. Als belangrijkste regisseurs van deze stromingen worden vaak Jean-Jacques Beneix (Diva), Leos Carax (Les Amants Du Pont-Neuf) en Luc Besson (Subway) aangehaald. Veel minder heeft men het over L'Amour Braque van Andrzej Zulawski uit 1985, maar die is daarom niet minder belangrijker.

De Poolse Żuławski was een vriend van Roman Polanski, die hem in contact bracht met Andrzej Wajda, bij wie hij stage mocht lopen om vervolgens zelf een paar films te maken, waaronder The Devil die in Polen verboden werd, waarop hij naar Frankrijk trok en daar het grootste gedeelte van zijn carrière bleef. Zijn eerste Franse film was zijn meest succesvolle: L'Important C'est D'Aimer met Jacques Dutronc en Romy Schneider, die er een César voor Beste Actrice kreeg. In 1981 maakte hij in de schaduw van de Berlijnse muur zijn meesterwerk Possession met Isabelle Adjani, een film die nu wel cult is, maar destijds een flop, en die meermaals in het nieuws kwam door de tirannieke wijze waarop Żuławski werkte. Na La Femme Publique met Valérie Kaprisky vroeg hij aan Sophie Marceau om auditie te doen voor L'Amour Braque. Zijn muze werd zijn echtgenote, en samen maakten ze nog Mes Nuits Sont Plus Belles Que Vos Jours, La Note Bleue en La Fidélité, die zijn laatste werd.

Voor Sophie Marceau werd het zeker geen gok zonder risico. De Française was op dat moment als the girl next door uit La Boum een enorm grote superster, en Zulawski was nu niet bepaald het soort cineast die wachtrijen aan de bioscopen veroorzaakte. Maar Marceau was haar brave imago beu en niet van plan om haar hele leven La Boum te blijven herhalen en dus ging ze op het aanbod in. Af en toe viel er een positieve recensie te bespeuren als men het over L'Amour Braque had, maar het regende vooral negatieve kritieken. De fans van Marceau begrepen er doorgaans niets van, en in hun mening was regelmatig het woord "terrible" aanwezig. L'Amour Braque is zonder twijfel de moeilijkste film van Zulawski. Naar eigen zeggen is het een eigen interpretatie van de roman De Idioot van Fyodor Dostoyevsky. Volgens Zulawski is deze literaire mastodont een soort van Nieuw Testament, en was de Russische schrijver op het einde van zijn leven niet tevreden met het uiteindelijke boek. De film is dan ook (volgens Zulawski) wat het uiteindelijke boek had kunnen zijn. Wie zich te veel in de logica van het verhaal verdiept (dat er overigens niet in zit), zou zich wel eens heel blauw kunnen ergeren aan deze burleske film, waarin alles geïmproviseerd lijkt en waarin overacting koning is. Dat is het niet, maar zo voelt de film wel aan, en wie de uitdaging aanvaardt om deze film als een trip te ervaren, zal dit zich achteraf niet beklagen. Of tenminste dat denken we toch niet.

Net zoals Zulawski in Possession het grauwste van Berlijn liet zien, doet hij dat in L'Amour Braque met Parijs. De film begint met een bankoverval met vier daders die elk een Disney-masker dragen. Ze zijn gewapend, maar eens de buit binnen is, voeren ze balletachtige danspasjes uit in de straten van Parijs. Ongewoon, maar hiermee is de toon gezet van een uitgelaten, bijna hysterische sfeer die aanleunt bij Holy Motors van Carax. Dit maar om te zeggen dat L'Amour Braque ver vooruit op zijn tijd was. Misschien net iets te veel vooruit.

Eén van de overvallers is Micky (Tchéky Karyo), die hoopt dat hij met de buit het hart van Marie (Sophie Marceau) zal kunnen veroveren. Hoewel de setting van de film het Parijs van de jaren '80 is, zijn alle personages gekleed met kostuums uit de jaren '30 en '40. Het meest opvallende personage is Sophie Marceau, wier look sprekend op die van Louise Brooks lijkt, de controversiële Amerikaanse danseres met het korte kapsel die heel Hollywood op stelten zette door in Pandora’s Box uit 1928 de eerste lesbische scène op het witte doek te brengen. Maar er komt een kaper op de kust. Micky ontmoet op de trein de theatrale Léon (Francis Huster) uit Boedapest. Micky, die volop in de kracht van vriendschap gelooft, brengt Léon en Marie bij elkaar, maar raakt hierdoor verstrikt in een verstikkende driehoeksverhouding.

Pretentieus en pompeus, het zijn twee woorden die je met gemak kan gebruiken voor deze film. Dat dit niet bepaald het soort film is waar iedereen zit op te wachten is de logica zelve. Een verhaal dat nauwelijks te volgen is, maar dezelfde magische wervelwind veroorzaakt als Annette. Ook als snap je nauwelijks wat er gebeurt, blijft het ongelooflijk intrigeren. Een term als arty farty is bijna onvermijdelijk, toch is deze film zo veel meer dan de fantasie van een geniale regisseur die het noorden lijkt te verliezen, eerder is het een eerbetoon aan de zotheid van het alledaagse en de allesvernietigende liefde.

BEELD EN GELUID
Deze Franse titel verscheen op het Amerikaanse Kino Lorber, en dat is bij ons weten de enige manier om hem op Blu-ray te vinden. De Franse dvd (zonder ondertiteling) is vrij courant te krijgen. Een titel op Kino Lorber betekent natuurlijk sowieso dat het een regiogebonden schijfje is, maar ook dat er je kwaliteit te wachten staat. De geluidsband is een opgepoetste DTS-HD MA 2.0 en die in het origineel Frans is, voorzien is van Engelse ondertiteling en net zoals de film zelf nogal chaotisch is. De film zelf werd volledig gerestaureerd, en op wat filmgrain na, is er geen enkel mankement te bespeuren.

EXTRA'S
Vaak worden Kino Lorber-releases uitgebracht zonder veel exta’s, maar bij deze valt er toch behoorlijk wat te rapen. Naast een gebruikelijke trailer zijn er twee commentaarbanden. Er is er eentje met filmcriticus Kat Ellinger en een tweede is er eentje uit het archief met regisseur Andrzej Zulawski en schrijver Daniel Bird. Becoming Marie is een vrij recent interview van 25 minuten met Sophie Marceau waarin ze terugblikt op haar samenwerking met Andrzej Zulawski en hoe ze erover denkt dat de film destijds verguisd werd, maar nu aanzien wordt als een cultklassieker. Nog een interview van 25 minuten is er met DOP’er J.F. Robin. Tenslotte is er nog Archival Behind-the-Scenes Footage and Interviews, een oude featurette van 17 minuten die zeer interessant is, maar wel te lijden heeft onder slechte beeldkwaliteit.

CONCLUSIE
In L’Amour Braque brengt Zulawski zijn eigen versie van De Idioot van Fyodor Dostoyevsky en levert sprankelende, maar ook ontzettend moeilijke cinema met een fantastische Sophie Marceau die zich tot grote woede van de fans loswrikt van haar La Boum-imago.



cover



Studio: Kino Lorber

Regie: Andrzej Żuławski
Met: Sophie Marceau, Francis Huster, Tchéky Karyo, Christiane Jean, Jean-Marc Bory, Michel Albertini

Film:
8,5/10

Extra's:
6,5/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
A

Genre:
Drama

Versie:
U.S.A.

Jaar:
1985

Leeftijd:
NR

Speelduur:
105 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
738329254308


Beeldformaat:
1.85:1 HD

Geluid:
Frans DTS-HD MA 2.0

Ondertitels:
Engels
Extra's:
• Audiocommentaar van filmcriticus Kat Ellinger.
• Audiocommentaar van Andrzej Zulawski
• Interview Met Sophie Marceau
• Interview met DOP J.F. Robin
• Archival Behind-the-Scenes Footage and Interviews


Andere recente releases van deze maatschappij