ROBIN HOOD, PRINCE OF THIEVES [DIRECTOR'S CUT]
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2003-12-09
FILM
Robin of Locksley (Kevin Costner) keert terug van de kruistochten naar Engeland na een jarenlange gevangenschap in het heilige land. Hij wordt vergezeld door de Moor Azeem (Morgan Freeman), van wie hij het leven heeft gered en die een ereschuld bij hem heeft uitstaan. Bij zijn ontsnapping komt één van zijn vrienden om, die Robin vraagt om zijn zuster Marian (Mary Elizabeth Mastrantonio) te beschermen. Wanneer Robin terug thuis arriveert, lijkt Engeland die jaren wel erg veranderd: koning Richard voert oorlog in Frankrijk, en de ambitieuze Sheriff van Nottingham (Alan Rickman) melkt de lokale bevolking tot de laatste stuiver uit om genoeg edelen te kunnen omkopen om zijn ambities voor de troon te steunen. Hij krijgt hierbij de steun van een geschifte heks Mortianna (Geraldine McEwan) en de gewelddadige bruut Guy of Gisborne (Michael Wincott). Robin geraakt al snel in conflict met de soldaten van de Sheriff, en die zet een niet onaardige prijs op zijn hoofd. Diezelfde Sheriff heeft tevens Robins vader (Brian Blessed) om het hoekje laten brengen op beschuldiging van hekserij, omdat die de ambities van de Sheriff niet echt steunde. Robin en Azeem vluchten Sherwood Forest in, en ontmoeten daar een bende volgenvrijen onder leiding van John Little (Nick Brimble). Robin raadt hen aan om het verzet tegen de Sheriff beter te coördineren, leert hen wapens gebruiken, en al gauw worden de vogelvrijen van Sherwood een gereputeerde bende, die systematisch de rijken besteelt en de buit onder de armen verdeelt. De wraak van de Sheriff zal niet lang op zich laten wachten, en ook onder zijn zogenaamde vrienden zitten er die Robin geen warm hart toedragen.
Reeds lang geleden bespraken wij op deze pagina de bioscoopversie van
Robin Hood, Prince Of Thieves. Ongetwijfeld door het succes van zogenaamde "director's cuts", met als meest in het oog springende van de afgelopen tijd uiteraard de beide
Lord Of The Rings-4-discversies en de
Alien Quadrilogy, dook plots ook een director's cut van deze Robin Hood-verfilming uit 1991 op, van regisseur Kevin Reynolds met in de hoofdrol Kevin Costner, en vooral bekend omdat de song
Everything I Do (I Do It For You) van de Canadese zanger Bryan Adams weken niet van de nummer één-positie in de hitparade was weg te branden.
Robin Hood, Prince Of Thieves is een niet echt vernieuwende, maar toch wel erg frisse mix van avontuur, romantiek en spektakel, kortom, het soort avonturenfilm waar we allemaal een beetje heimelijk verliefd op zijn. De film zal voorts de geschiedenis ingaan als die met de duurste cameo aller tijden - Sean Connery ving een kwart miljoen harde Amerikaanse dollars voor één (1!) dag op de set te verschijnen, die hij prompt weer wegschonk aan een Schots goed doel, én die met de meest flamboyante rol voor Alan Rickman, die in zijn even potsierlijke als ongecontroleerde woedeaanvallen op gegeven moment zelfs zijn agressie afreageert door te stellen dat - op zijn commando - kerstmis is afgelast. Verder is de film een must voor elke zichzelf respecterende Morgan Freeman-fan, want de man heeft in deze film het meeste (goedaardige) charisma én de leukste one-liners. Nu, in welk opzicht verschilt deze versie nu met de bioscoopversie? Aan verschillen zoals pakweg die tussen de cinemaversie en de regisseursversie van
The Two Towers moet je je hier niet verwachten, maar afgezien van een paar kleine bijgevijlde details zijn er een tweetal langere stukken toegevoegd, die vooral de vreemde relatie tussen de Sheriff van Nottingham en zijn inwonende huis-heks Mortianna in een heel ander perspectief stellen. Wordt de film hier beter door? Ja en nee. De plot is wat beter, maar de film klokt af op net geen tweeënhalf uur, wat nog net te doen is, maar toch op het randje af is. We houden het op een status quo en geven de film inhoudelijk dezelfde score als de bioscooprelease.
BEELD EN GELUID
Ter herinnering: één reeds oudere release van Warner zijnde kregen we op de oude release een redelijk zoutloze Engelse Dolby Surround 2.0-track mee; grootste verschrikking was het ronduit slechte en niet-anamorfe 1.66:1-beeld met zeer slechte kleurcontrasten en enorm wat ruis. Is de beeld-en geluidskwaliteit erop vooruit gegaan?
Reken maar van wel. Deze director's cut is helemaal digitaal geremasterd, en vooral het beeld trekt daar enorm profijt uit. De nieuwe versie is wél anamorf, met beeldverhouding 1.85:1, en is een flinke stap in de goede richting ten opzichte van de oude release. De kleuren zijn veel beter afgelijnd, de scherpte is enorm toegenomen, maar helaas zijn nog niet alle krassen en vlekjes op de beeldband verdwenen, en ook de grain is nog niet volledig weg. Kortom, de beeldkwaliteit is van nog net bekijkbaar gestegen tot een betere middelmaat, alhoewel de kleine schoonheidsfoutjes de topstatus voor beeld weerhouden.
En dan het geluid. Eerst en vooral even een verwarring uit de wereld helpen. Het eerste waar ons oog op viel bij inspectie van de hoes was de vermelding "soundtrack geremasterd voor home theaters in zowel Dolby Digital 5.1 als DTS 5.1 surround". Een DTS-track op een Warner-release? Dat zou dan ook de eerste keer zijn. Het ontbreken van het welbekende rode symbooltje deed ons echter vrezen dat dit een slag in het water zou zijn, en inderdaad, geen DTS te bespeuren. Het goede nieuws daarentegen is dat de 5.1-track superieur is ten opzichte van de slechte 2.0-track van de oude release. In de scènes waarin Robin samen met Azeem voor het eerst sinds jaren terug door Engeland trekt, hoor je de echo weerkaatsen in de surroundkanalen, wanneer Robin iets hardop roept. Achter de actiescènes, zoals de spectaculaire slag bij het kamp, en de finale, waarin Robin probeert zijn gevangen vrienden te bevrijden, zit verhoudingsgewijs een stuk meer dynamiek dan bij de oude versie. Ook de score van de pas overleden componist Michael Kamen komt een stuk beter uit de verf. Kortom, we kunnen dus niets anders dan besluiten dat zowel beeld-als geluidskwaliteit de oude release doen verbleken, ondanks het afwezig blijven van de DTS-track.
EXTRA'S
Ook qua extra's is deze 2-discversie veel beter bedeeld dan de vanilla-versie die je nu in de Best Price-bakken terugvindt. Maar ook hier krijgen we uiteindelijk veel minder dan de hoestekst belooft. De eerste disc bevat twee audiocommentaartracks, ééntje door castleden Morgan Freeman, Christian Slater en producenten Pen Desham en John Watson, de tweede door regisseur Kevin Reynolds en hoofdacteur Kevin Costner. De commentaren zijn spijtig genoeg niet van ondertiteling voorzien. Wél ondertiteling op de tweede disc, uitgezonderd de trailer en de videoclip, waar we het leeuwendeel van de extra's terugvinden. In de sectie
Behind The Scenes krijgen we eerst en vooral een redelijk interessante documentaire
Robin Hood, The Man, The Myth, The Legend op ons bord (32 min.), die naast wat onbeschaamde promotie voor de film toch ook wat dieper ingaat op de academische achtergrond van de legendarische Robin Hood-figuur, en gepresenteerd wordt door Pierce Brosnan. Als tweede sub-optie zien we een optreden van Bryan Adams in het Slane Castle in Ierland, waar hij een live-versie speelt van
Everything I Do, I Do It For You - 't is eens iets anders dan de eeuwige clip. In
One On One krijgen we in totaal 19 minuten aan interviews met Kevin Costner, Morgan Freeman, Mary Elisabeth Mastrantonio, Christian Slater en Alan Rickman. De interviews zijn van een play all-functie voorzien. De tweede sectie,
Publicity Gallery, herbergt de trailer en een fotogallerij. Bij het onderdeel
Cast en Crew hadden we wel wat meer verwacht dan deze éne pagina met de rolverdeling, en van echte biografieën, zoals beloofd op de hoes, vinden we niets terug.
Samengevat, geen slechte selectie aan extra's, maar de hoestekst beloofde ons meer. Véél meer. Zo staat er bij de beschrijving van de tweede disc "Michael Kamen's muzikale score geremasterd in 5.1". Dat deze soundtrack op de
eerste disc inderdaad, net als de rest van de geluidsband, opgewaardeerd is naar 5.1, hebben we ook wel gemerkt, maar bij een dergelijke vermelding zou je op disc 2 minstens een featurette over de muziek hebben verwacht. Er werd bovendien ook nog eens een tweede fotogallerij aangekondigd met wapens uit de middeleeuwen, maar die hebben we ook neit kunnen vinden. Hetzelfde kan gelden over de "informatieve menu essays": in de documentaire Robin Hood, The Man, The Myth, The Legend wordt er misschien wel wat ingegaan op "het herscheppen van het 12e eeuwse Engeland", "De legende van Robin Hood" en "Robin Hood in de films en waarom het verhaal opnieuw vertellen", maar in essayvorm is er niets te vinden. Zoals eerde vermeld zijn de "biografieën" van cast en crew die naam niet waardig, en de slotvermelding "Bioscooptrailers en TV-spots" blijkt in de praktijk één enkele trailer te zijn. Het is een beetje jammer dat men de extra's in de tekst zodanig heeft aangedikt dat je denkt een propvolle tweede disc te vinden. De extra's zijn kwalitiatief zeker niet slecht, maar er wordt volgens ons toch bewust een poging gedaan om het meer te laten lijken dan er is. Jammer.
CONCLUSIE
Moet je alweer in je portemonnee graaien om je oude versie van
Robin Hood: Prince Of Thieves te vervangen? Als er één goede reden voor is, dan is het wel de drastisch verbeterde beeld- en geluidskwaliteit. En alhoewel er op deze release minder extra's staan dan de hoes ons wil doen geloven, zijn deze zeker niet slecht.