AMERICANS, THE - SEIZOEN 1
Bespreking door: Stephan - Geplaatst op: 2014-09-18
SERIE
Hoe was het om ten tijde van de Koude Oorlog als spion te leven? En dan hebben we het niet over spionnen à la James Bond, maar de meer realistische versie die dagelijks opstond om met gevaar voor eigen leven opdrachten vanuit het moederland uit te voeren? Wel, op die vraag krijgen we in
The Americans een antwoord.
Elizabeth en Phillip Jennings lijken met hun dochter Paige en zoon Henry het prototype van het ideale Amerikaanse gezin ten tijde van de regeerperiode van Reagan. Wonend in een buitenwijk van Washington DC leven ze volgens een doodnormaal patroon waarbij overdag de kinderen naar school gaan en zij zich bezighouden met het draaiend houden van een reisbureau. Wat mensen echter niet weten is dat ze in werkelijkheid twee KGB agenten zijn die al jaren in de gemeenschap geïnfiltreerd zijn en er naast hun normale werkzaamheden allerlei nevenactiviteiten opna houden ten voordele van de Sovjetunie.
Ondanks het feit dat hun huwelijk gearrangeerd is, heeft het samenwonen en kinderen krijgen in Amerika er ondertussen voor gezorgd dat er tussen Elizabeth en Phillip een nauwe band ontstaan is die je bijna als liefde zou kunnen omschrijven. Of dat een positief of een negatief gegeven, daar zijn we het nog niet over uit want het heeft wel zijn consequenties op hun functioneren. Zo vraagt Phillip zich bij momenten af of het nog wel de moeite is om voort te doen en het niet handiger zou zijn om van kant te wisselen in ruil voor een wat leuker en makkelijker leven, terwijl Elizabeth de keuze tussen haar liefde voor het moederland en Phillip allesbehalve makkelijk vindt.
Bovenstaande doet misschien vermoeden dat
The Americans een nogal dramatische inkijk is op het leven van enkele spionnen met dan vooral een focus op het relationele, maar vergis je niet, dat is slechts een achterliggend gegeven dat een verklaring geeft voor sommige van de acties die de twee ondernemen. De serie zit bomvol met allerlei intriges op verscheidene niveaus en van in het begin wordt het je duidelijk dat dit geen serie is voor huilebalken die graag liggen te snotteren, maar eerder een doorgewinterde thriller die verscheidene topfilms in het genre zonder probleem het vuur aan de schenen kan leggen.
Een FBI-secretaresse die gecharmeerd wordt, een gokker die zijn schulden plots afbetaald ziet, een huishoudster wier zoon vergiftigd wordt, ... het doel heiligt de middelen en er is werkelijk niets waar de twee voor terugdeinzen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze gewetenloze criminelen zijn die met plezier de opdrachten uitvoeren die hen opgedragen worden. Het wordt maar al te duidelijk dat ze zich bij momenten vragen stellen bij de acties die ze ondernemen, en ook hun tegenstanders zijn niet van de poes. Een FBI-agent die een Russische ambassademedewerkster chanteert om voor hem te werken en daarna met haar in bed kruipt is immers ook niet al te zuiver op de graat.
De acteerprestaties van de cast zijn zonder twijfel top te noemen en maker Joseph Weisberg zorgt voor een schitterend eerste seizoen dat je bij zowat elke episode op de tip van je stoel laat zitten. We kijken al uit naar seizoen 2!
BEELD EN GELUID
Waar we van de Blu-ray zeer positieve geluiden horen omtrent de beeldkwaliteit, moeten we zeggen dat die op dvd toch wel een beetje tegenvalt. Vooral in de eerste episodes valt het op dat er nogal wat grain in de achtergrond aanwezig is en dat sommige beelden aan de softe kant zijn. Echt storende compressiefouten zoals macro-blokken hebben we niet gezien, maar mooi zouden we het beeld toch niet noemen. Het kleurenpalet past zeer goed bij de tijdsgeest die opgeroepen wordt met nogal wat bruinachtige aardetinten en veel donkergrijs, maar waar nodig krijgen we wel felle rood- en blauwtinten geserveerd. Het contrast is zeer goed met inktzwarte nachtscènes en een goed niveau van detail als dat niet door de aanwezige grain verpest wordt. Het geluid is gelukkig wél goed met kristalheldere dialogen en een schitterend gebruik van de muziek voor extra dramatiek. Zo herinneren we ons nog hoe een nachtscène begeleid door Phil Collins’
In the Air Tonight ervoor zorgt dat de haren op onze armen rechtop gingen staan. De surroundeffecten en de subwoofer zijn discreet en misschien wat te weinig aanwezig, maar al bij al is de track wel degelijk.
EXTRA'S
Joseph Weisberg en Noah Emmerich leveren een
audiocommentaar bij de aflevering
The Colonel, waarna we het 13 minuten durend stuk
Executive Order 2579: Exposing The Americans kunnen bekijken waarin we onder andere meer uitleg krijgen over “Executive Order 2579″ dat de overheid zowat vrij spel gaf om te doen wat ze vond dat nodig was om Russische spionnen op te sporen en te neutraliseren. Daarnaast wordt ook een wat algemeen beeld geschetst over hoe de serie tot stand is gekomen. In
Perfecting the Art of Espionage komen gedurende zes minuten allerlei mensen aan het woord die het hebben over de research om de serie zo echt mogelijk te maken. De derde feature is
Ingenuity over technology en daarin wordt gedurende vijf minuten dieper ingegaan op hoe de jaren 80 veel meer afhankelijk waren van menselijk contact en face-to-facegesprekken in tegenstelling tot ons huidig tijdperk dat gedomineerd wordt door internet en mobiele telefoons. De extra’s worden afgesloten met een
gag reel en een elftal
verwijderde scènes.
CONCLUSIE
Met goede series als
Damages en
Dexter die op hun einde lopen, hebben we natuurlijk nood aan nieuwe series die het gat kunnen opvullen en
The Americans slaagt daar verve in. Voor een keer is het eens geen moordenaar, advocaat of detective die we volgen, maar een paar KGB-spionnen ten tijde van de Koude Oorlog, een gegeven dat veel origineler is dan wat we meestal voorgezet krijgen en dat nog zeer goed uitgewerkt wordt ook.