SING (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2017-05-09
FILM
Het Moon Theatre staat al enkele jaren te verkommeren, en laten we zeggen dat de glorietijd van spetterende revueshows van weleer voorbij is. De eigenaar, de onverbeterlijk enthousiaste koala Buster Moon (Matthew McConaughey), die de tent als jeugddroom heeft overgenomen van wijlen zijn vader, kan nog maar net het hoofd boven water houden, zij het dat hij daarvoor af en toe de elektriciteit van de buren moet aftappen, en de lama Judith (Rhea Perlman) van de bank dringt er met verbeten vastberadenheid op aan dat Buster nu wel eens eindelijk zijn schulden mag afbetalen, zoniet wordt het hele boeltje aangeslagen. Buster heeft al zijn kleingeld bij elkaar geschraapt, en wil het lokale showbizzmilieu omver blazen met een zangtalentenwedstrijd van het soort dat u elke week wel op een commercieel tv-station ziet (het
format goedkoop overgekocht uit de States, én een manier om geld te verdienen aan uitlachtelevisie; doch dit terzijde). Het inzetten van maar liefst duizend dollar aan prijzengeld lijkt dan ook veeleer zijn laatste stuiptrekking.
Dat is evenwel zonder zijn secretaresse, Miss Crawly (Garth Jennings) gerekend. De leguaan laat haar glazen oog een paar keer te veel op de nultoets op haar tekstverwerker vallen, en vooraleer Buster kan ingrijpen, wordt de stad overspoeld met affices waarop 100.000 dollar aan prijzengeld wordt beloofd voor de winnaar. En dat trekt een hoop geïnteresseerden aan. Allereerst is er de ondergewaardeerde huisvrouw Rosita (Reese Witherspoon), een varken dat 25 biggetjes tracht groot te brengen terwijl manlief Norman (Nick Offerman) elke avond, steevast afgepeigerd door het werk, op de bank in slaap valt. Ze wordt voor de show gekoppeld aan danser Gunter (Nick Kroll), een varken in een maillot. Of misschien gaat de hoofdprijs wel naar olifantje Meena (Tori Kelly), die door haar overenthousiaste familie gepusht wordt om haar gouden stem met de wereld te delen, maar die aan extreme plankenkoorts lijdt. Dan is er ook nog het stekelvarken Ash (Scarlett Johansson), een
rock chick die samen met haar klaplopervriendje Lance (Beck Bennett) het stevigere oeuvre brengt, maar die feitelijk de enige getalenteerde van het duo is. Of wordt de winnaar toch de
soulfulle gorilla Johnny (Taron Egerton), die volgens zijn vader (Peter Serafinowicz) alleen maar een toekomst heeft als de bestuurder van de vluchtauto wanneer pappie en zijn mottige maten een kraak gaan zetten in de haven? Muis Mike (Seth MacFarlane) windt er dan weer geen doekjes om: hem is het alleen om het prijzengeld te doen. En hij zal winnen ook!
Naarmate de competitie min of meer op de sporen staat en de kaartjes voor de show de deur uit vliegen, doemt echter hoe langer hoe meer het spook op van de 100.000 dollar die er niet is. Buster probeert daarom Nana (Jennifer Saunders), de grootmoeder van zijn vriendje annex beroepswerkloze Eddie (John C. Reilly) en ooit zélf een gevierde theaterster, zo ver te krijgen dat ze de competitie wil sponsoren. Wanneer Nana merkt dat het theater intussen met spuug en elastiek aan elkaar hangt, knelt ze de flappen van haar portemonnee zo stevig mogelijk op elkaar. En intussen slaan de zenuwen, de vermoeidheid en het betonrot toe...
Na de hele trein
Minions-films en de eerder tamme huisdiertjes in
The Secret Life Of Pets slaat animatiefilmmaatschappij Illumination terug met een film waar het zelf van beweert dat die het grootste aantal popsongs uit de filmgeschiedenis bevat. Wellicht moeten we deze
gloriol met de nodige korrels zout nemen, maar in het zog van allerlei talentenshows op tv - die, laten we eerlijk zijn, allemaal op elkaar lijken - is het nu de beurt aan de dierenwereld om de stemregisters open te trekken, en ongetwijfeld is het succes van
Zootropolis daar niet vreemd aan. Qua animatiestijl is
Sing met deze laatste vergelijkbaar, en qua inhoud is
Sing eerder een raamvertelling die de mosterd bij
Love, Actually gehaald schijnt te hebben.
Naast enkele goed gekozen popsongs met een hoog sarcasmegehalte - de slak van dienst zingt
Run Like The Wind van Christopher Cross, en de versie van Elton Johns
I'm Still Standing van finalist Johnny staat als een huis - zit er echter veel kaf tussen het koren, met als absoluut dieptepunt het feit dat het blijkbaar ook weer eens nodig was om de muziek - of wat daarvoor moet doorgaan - van de zingende sloerie Nicki Minaj boven te halen, en het is maar te hopen dat uw kroost na het bekijken van de film niet de behoefte voelt om de videoclip van
Anaconda op Youtube op te zoeken. Ook zijn sommige nummers té geforceerde
plugs voor de stemacteurs die ze vertolken, met als uitschieter de als olifant Meena gecaste Tori Kelly die gewoonweg te veel schermtijd toebedeeld krijgt. Ook de uitkomst van de finale (ik weet niet of ik deze spoiler mag schrijven, maar:
Iedereen heeft gewonnen! Het lijkt een beetje op een middagje in de kleuteropvang) is melig. De geslaagde grapjes zijn echter in de meerderheid: als Ash haar vertolking van
Call Me Maybe van Carly Rae Jepsen in tranen moet onderbreken omdat haar vriendje het net heeft uitgemaakt, merkt Buster fijntjes op dat
na deze opvoering niemand haar telefoonnummer meer zal willen. Grapjes die in de Nederlandse vertaling natuurlijk onherroepelijk verloren gaan.
Dé grootste grapjurk van dienst is in deze film echter Matthew McConaughy, die als de immer positief ingestelde koala Buster Moon - zelfs als het theater op instorten staat - een zodanig misplaatst optimisme aan de dag blijft leggen, dat het eindresultaat hilarisch wordt.
Sing breekt echter nergens potten qua originaliteit, wordt soms een beetje prekerig - Meena heeft duidelijk een complex over haar overgewicht en wordt aangemaand om haar muziek voor zich te laten spreken; en dat in een tijdperk wanneer kaarten van pakweg Adèle op een kwartier tijd zijn uitverkocht - en alhoewel het bonte animatiespektakel tot de verbeelding spreekt, is er tegenwoordig veel vergelijkbaar materiaal op de markt dat qua spektakelwaarde hier niet voor moet onderdoen, zoals recent nog
Ballerina. De combinatie van muziek en knuffelbare dieren, plus de mogelijkheden voor merchandise die schier oneindig zijn, werkt echter. Wat wil u nog? 100.000 dollar misschien?
BEELD EN GELUID
Een film waarin de muziek zodanig centraal staat, kan eenvoudigweg niet zonder goede geluidsband, en Universal haalt met een Dolby Atmos 7.1.4-track alles uit de kast. De surrounds zijn een beetje ondergeschikt - en worden onder meer gebruikt om kunstmatig echo's weer te geven van het half lege theater, en de helikopter waarmee de politie de achtervolging heeft ingezet op Johnny's vader - maar de muziek
swingt als een tiet; vooral wanneer Ash en haar vriendje hun meer
teenrock-georiënteerd oeuvre te berde brengen, begint de subwoofer bijna te roken. De hoge en lage tonen klinken zeker niet vervormd, en vooral de dialoog wordt niet verdronken in al dit geweld. Toch klinkt het geheel hier en daar iets té kunstmatig naar mijn smaak. De computeranimatie komt in HD schitterend tot haar recht, met levendige kleuren, fantastische details zoals het haar van Busters pels of de levervlekken van Opa Olifant; ook de textuur van de kledij is zeer ambachtelijk tot stand gekomen, en de zwarttonen overtuigen - de laatste voorstelling wordt bijvoorbeeld onder de sterrenhemel gegeven nadat er met het theatergebouw een klein ongelukje is gebeurd.
EXTRA'S
Vooreerst krijgen we drie
Mini-Moviesvoorgezet, tegenwoordig blijkbaar een
must op elke zichzelf respecterende animatiefilm, Minions of geen Minions. In
Gunter Babysits (3:47) begaat onze favoriete kotelet de stommiteit om op Rosita's 25 kindertjes te letten, met een vreselijk resultaat. In
Love At First Sight (4:18) probeert de spuuglelijke leguaan of internet-daten iets voor haar is. En in
Eddie's Life Coach (4:16) drinkt Eddie's moeder er op aan dat haar slampamperende zoon eindelijk eens iets van zijn leven maakt, door middel van een hoofdtelefoon waarop een life-coach Eddies leven tracht te sturen. De filmpjes worden vergezeld van een mini-documentaire
The Making of the Mini-Movies (5:56).
De rest van het bonusmateriaal bevat de gebruikelijke hoop clips.
The Making of Sing (4:40) is een digitale wandeling doorheen het filmproject van Garth Jennings, en
Finding the Rhythm: Editing Sing (2:44) toont ons op minder dan drie minuten dat - mocht u dat niet weten - er bij een film dingen worden ingehouden en andere uitgesneden.
Surprise! Vervolgens krijgen we
zes Character Profiles (12:25) van Buster Moon, Rosita, Meena, Johnny, Gunter en Miss Crawly, en daarna volgt een waterval van
videoclips, wat u met een film als deze eigenlijk kon verwachten. Eerst komt Tori Kelly aan de beurt met
Don't You Worry 'Bout a Thing (3:11) plus een
making-of (2:52), dan een video (2:46) en een karaoke-video van
Faith door Stevie Wonder en Ariana Grande, dan een karaoke-video van
Set It All Free (3:40) één van de originele nummers uit de film, door Scarlett Johansson. Wie over een goede ziekteverzekering beschikt, kan vervolgens in
Sing & Dance! - Faith (6:31) de acrobatieën van een stel dansers proberen na te apen. De vijfdelige collectie
faux reclamefilmpjes
The Sing Network bevat onder meer een
plug voor
Gunter's Dance Studio (1:22)
The Moon Theater (0:43),
Rosita's Babysitting Gizmo (1:03),
Miss Crawly's Matchmaking Service (0:55), en een clip
In the News (9:09) met enkele karakterprofielen. Al deze filmpjes zijn essentieel collages van filmfragmenten met een
voice-over er opgeplakt. Speklap Gunter mag de bonussectie afsluiten met
The Best of Gunter (1:03), een collage van momenten waarin hij schijnt als een ster. Van honderdvijftig kilo. De échte horror zit 'm echter in de
cross-promotionele trailers, waaruit we onder meer leren dat de playbackende nachtegaal Mariah Carey, het antwoord op de vraag die niemand heeft gesteld, is betrokken bij de realisatie van een animatiefilm die enkel en alleen rond haar compleet foute
All I Want For Christmas Is You is geweven. Wellicht wil u na het zien van deze clip bleekwater in uw ogen gieten.
CONCLUSIE
Veilig vertier voor alle leeftijden - maar stop voor de zekerheid uw kinderen tijdens
Anaconda maar een prei in hun oren.