:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SKY CAPTAIN AND THE WORLD OF TOMORROW
SKY CAPTAIN AND THE WORLD OF TOMORROW
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-11-02
FILM
Tegen de achtergrond van een post-modern New York, ergens een 30-tal jaar na de Eerste Wereldoorlog, is de wereld onherkenbaar geëvolueerd tegenover onze wereld, en nemen zeppelins de plaats in van vliegtuigen. Op één van die zeppelins arriveert een zekere doctor Jennings (Trevor Baxter), die op de vlucht is voor een zekere Totenkopf, en heel waarschijnlijk de volgende gaat worden in een reeks onrustwekkende verdwijningen van topgeleerden. Vooraleer Totenkopf de aanval inzet op New York met een squadron allesvernietigende robotten en vliegende machines, weet Jennings nog vitale informatie over Totenkopf door te geven aan de nieuwsgierige journaliste Polly Perkins (Gwyneth Paltrow). Waneer het tumult uitbreekt, doet de regering beroep op de enige man die ons van de ondergang kan redden: Joe Sullivan (Jude Law), bijgenaamd Sky Captain, een waaghalspiloot die met zijn ogenschijnlijk oude vliegende roestbak opneemt tegen de futuristische machines, en er nog in slaagt een behoorlijk aantal in de grond te boren ook. De robots hebben tegelijkertijd in alle grootsteden ter wereld toegeslagen, en er de energie-voorraden geplunderd. Joe's technische assistent, Dex (Giovanni Ribisi) heeft uitgeplozen dat de signalen die de robots aansturen ergens uit Tibet afkomstig zijn, uit een gebied dat bovendien niet op de kaart terug te vinden is. Joe en Polly, die een stormachtige romance ver, ver achter de rug hebben, sluiten een pact en vliegen naar het andere einde van de wereld om Totenkopf voor eens en voor altijd te elimineren. Dat ze hierbij de hulp krijgen van Joe's amoureuze verovering, commandant Franceska "Franky" Cook (Angelina Jolie), moet Polly er dan maar bij nemen als ze de exclusieve reportage wil.

Sky Captain And The World Of Tomorrow is misschien wel één van de meest bevreemende projecten van de afgelopen jaren. Onze collega Hans boog zich eerder reeds over de regio 1-versie, maar we willen U de bespreking van de regio 2 niet onthouden. Regisseur Kerry Conran heeft ervoor gekozen om de prent van de eerste tot de laatste seconde tegen een blue-screen te filmen. Ondanks de spetterende decors zijn de gevarieerde cast aan acteurs dus voor hun rijkelijke gage nog niet eens de deur moeten uitgaan. Verder is de film helemaal ingekleurd in een vals technicolor-kleedje, waardoor die vormelijk het midden schijnt te houden tussen een later ingekleurde pulpdetectivefilm uit de jaren '40 en een H.G. Wells-achtige War Of The Worlds-apocalyptische set, die ook heel erg geïnspireerd is door Fritz Lang's Metropolis, zoals het Wagneriaanse standbeeld dat op het einde van de film in stukken en brokken uit elkaar valt.

De sfeer die hierdoor wordt opgeroepen is op zijn minst apart te noemen, en lijkt nog het meest op een uit de hand gelopen comicverfilming die baadt in een Derde Rijk-sfeertje, waarbij het gebruik van Gotische letters niet zo politiek incorrect is als in onze eigen wereld na 1945. Niet toevallig luistert de schurk van dienst in deze prent naar een vol-arisch klinkende naam als Totenkopf, maar alhoewel Duitsland blijkbaar een flink aandeel in de luchtvaartindustrie heeft - wie vliegt er anders met een zeppelin rond die door de één of andere gek Hindenburg III is gedoopt - is de hele wereld blijkbaar de sigaar als Totenkopf zijn plannen ten uitvoer kan brengen. Ook de cast is een zeer merkwaardige mix: Jude Law, die anders ervoor bekend staat zijn neus op te halen voor commerciële pulp, mag ruim anderhalfuur de stereotiepe machopiloot uithangen terwijl de vrouwen (Angelina Jolie én Gwyneth Paltrow) niet van zijn lijf kunnen blijven. Verder zorgt Bai Ling voor een dosis martial arts, en als kers op de taart is voor de rol van doctor Totenkopf - op verzoek van Jude Law overigens - niemand minder dan Sir Laurence Oliver gekozen, wat niet zo een vreemde keuze zou zijn, ware het niet dat de man tijdens het maken van de film zelf al vijftien jaar zo dood als een pier was. Zijn - overigens korte - optreden is volledig samengesteld uit digitaal gemanipulerde archiefbeelden, maar zelfs de foto's die in de film van hem voorkomen zijn geretoucheerde kiekjes van Oliver.

Maar al die digitale hoogstandjes mogen ons niet blind maken voor de tekortkomingen aan de film, en dat zijn er ook nogal wat. De dialogen zijn één kazige bedoening vol uitgedroogde clichés - we vragen ons af hoeveel CGI er aan te pas is gekomen om de grijns uit de gezichten van de acteurs digitaal te retoucheren tot een ernstige smoel - en ook de plot zit vol gaten, zoals een onbemand (!) ruimteschip vol ladders en deuren, waarvoor de aftelling luidop wordt omgeroepen in een hall waar geen menselijke aanwezigen horen te zijn. Toch kan de film zeker op visueel vlak honderd minuten blijven boeien, alhoewel de CGI-achtergronden soms iets té duidelijk te onderscheiden zijn. Vooral de aanval van de mechanische robotvogels op New York, die in het begin van de film en ook in de trailer prominent aanwezig zijn, is met veel brio uitgewerkt. Sky Captain laat zich nog het best omschrijven als een cinematografisch experiment, dat overigens navolging vond in films als het quasi onbekijkbare Immortel van Enki Bilal en Sin City van Robert Rodriguez, waarin ook uitsluitend voor een blauw scherm geacteerd wordt, en de beelden digitaal heringekleurd zijn. Conran steekt zijn bewondering voor de groten der cinema die hem zijn voorgeweest ook niet onder stoelen of banken. De meer doorwinterde science fiction- of pulpliefhebber (of liefhebber van beide, natuurlijk), zal tal van referenties ontdekken naar films als King Kong (de versie uit 1933, niet die van Peter Jackson), THX-1138 van George Lucas, Doctor Strangelove van Stanley Kubrick en War Of The Worlds (de jaren '50-versie van Byron Haskin, niet het Spielberg-Cruise crapfest), alsook een resem aan campy uitziende science-fictionfilms uit de jaren '50.

BEELD EN GELUID
In tegenstelling tot de regio 1-versie, die uitgebracht werd door Paramount en door ons als topper geklassificeerd werd, wordt deze film in Vlaanderen en Nederland gereleased door RCV. Ondanks een feitelijk kleine aanpassing van het originele 1.85:1-formaat tot 1.78:1 krijgen we echter een mooie transfer voorgeschoteld, die het toch wel eigenzinnige kleurgebruik van de film in zijn waarde laat. Het beeld biedt voldoende scherpte en diepte, maar in de donkerdere scènes laat het contrast het soms een beetje afweten. Ruis is dan weer nergens te bespeuren. Wat het geluid betreft mogen we ons op de lokale release verheugen op een DTS-track die niet aanwezig is op de regio 1-versie. Naast het feit dat de twee geluidstracks, Dolby Digital 5.1 en DTS, beide een dikke voldoende verdienen, en beide uitpakken met een breed geluidsspectrum, een diepe bas die al het wapengeratel en de talrijke explosies in de verf zet - en dan hebben we het nog niet gehad over het dreundende, beeldschuddende geluid dat aan de intrede van de gigantische robots voorafgaat, hoor je in de DTS-track nog een klein beetje betere spreiding in de achterkanalen, bijvoorbeeld in de scène waarin de Captain een dogfight aangaat met de vliegende machines van Totenkopf. In vergelijking met de regio 1-release dus een klein beetje slechtere score voor beeld, en een topscore voor geluid - we kunnen namelijk niet hoger gaan.

EXTRA'S
Aangezien het pakketje extra's precies gelijk is aan wat we op de regio 1-release terugvinden, gaan we het ons hier gemakkelijk maken en de tekst van Hans overnemen, met drie randbemerkingen: (1) de cross-promotionele trailers zijn voor andere films, maar who cares? (2) op de audiocommentaren na zijn de extra's voorzien van Nederlandse ondertitels, en wat ons nog meest stoort (3) de verpakking ziet er weer niet uit: met een gele, lelijke band kunnen we leven, maar dat we weer zo'n ultra-goedkoop doosje krijgen opgelepeld waarbij de twee discs over één spindle moeten geschoven worden, is onvergefelijk. Een ander doosje kopen is een optie, maar we vinden dat we dit moeten sanctioneren met één punt aftrek voor de extra's.

Dus: tegen alle verwachtingen in vinden we op de dvd ook nog een mooie hoeveelheid extra's terug. Ook hier valt weinig of niks op aan te merken, elk aspect van de film komt aan bod, van begin tot einde. Hieronder een overzicht van de aanwezige extra's:

Disc 1:
Commentary by Jon Avnet
Commentary by Kerry Conran and the VFX Crew

Twee audiocommentaren waarvan de eerste zonder twijfel de meest aangename is om te beluisteren. In de 2e zitten namelijk hier en daar wat stille stukken, de 2e commentaar focust ook meer op de technische kant van de zaak. Persoonlijk vonden we dit wel interessant, maar we kunnen best begrijpen dat de meeste mensen dit misschien liever laten links liggen. Deze mensen kunnen we eerder de commentaar van Avnet aanraden, die zijn hele betrekking bij het project bespreekt gedurende de film, elk aspect komt aan bod, zodat de luisteraar niet met een hoop vragen achterblijft.

Cross-promotionele trailers
... voor Cellular, Paparazzi en Blade: Trinity.

Disc 2:
Brave New World (Chapters 1 & 2)
Brave New World is een documentaire van een goede 50 minuten die het hele productieproces beschrijft, gaande van Kerry Conran die werkt aan zijn originele kortfilmpje tot de première van de film. Er zowel naar de technische kant van de zaak als het design-aspect gekeken. Bij afloop van deze documentaire bleven we niet achter met het gevoel dat er toch nog wat meer te vertellen viel, een mooi afgerond geheel dus dat zeker het bekijken waard is. Verwacht je aan veel behind-the-scenes beelden, afgewisseld met interviews, storyboards, productietekeningen en dergelijke meer.

The Art Of The World Of Tomorrow
Deze featurette concentreert zich vooral op het design van de film. Kerry Conran bespreekt de visuele stijl van de film en verklaart de keuzes die gemaakt werden. Bovendien zien we de evoluties die de verschillende settings, technologieën en personages ondergingen. Daarbij werd, volgens Conran, zoveel mogelijk rekening gehouden met een vloeiend maar toch functioneel design.

Original Six-Minute Short
Met dit filmpje begon het allemaal. Jarenlang zwoegde Conran achter zijn desktop-pc aan een eigen kortfimpje dat met behulp van 3D-animaties, enkele acteurs voor bluescreens en heel veel tijd later zou leiden tot de film die we hier bespreken. Het filmpje werd nog nooit eerder vertoond en is dus voor de eerste keer te bekijken op de dvd. Zelfs dit filmpje straalt al perfect de sfeer uit die we in de hele film ook terugvinden en meteen zo typerend is.

Tot slot zijn er ook nog 2 Deleted Scenes en een Gag Reel voorhanden. Uiteindelijk voegen beiden niet al te veel toe aan het geheel, al zijn ze natuurlijk best leuk om te bekijken. Of deze aanwezig is op de R1-versie weten we niet, maar de R2-versie bevat alvast ook nog een easter egg.

CONCLUSIE
RCV levert met deze Sky Captain And The World Of Tomorrow een behoorlijk nette release af, die de vergelijking met zijn regio 1-evenknie kan doorstaan, maar die in een waardeloos goedkope verpakking wordt uitgeleverd. Alleen de (overigens minieme, maar toch) aanpassing van het beeld weerhoudt deze dvd van een topstatus.


cover




Studio: RCV

Regie: Kerry Conran
Met: Jude Law, Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Giovanni Ribisi, Bai Ling, Laurence Oliver

Film:
7/10

Extra's:
8/10

Geluid:
10/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004

Leeftijd:
12

Speelduur:
102 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8713045209285


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Cross-promotionele trailers
• Commentaartrack door Jon Avnet
• Commentaartrack door Kerry Conran, Kevin Conran, Steve Yamamoto en Darin Hollings
• Documentaire "Brave New World – Chapter 1"
• Documentaire "Brave New World – Chapter 2"
• Documentaire "The Art Of The World Of Tomorrow"
• Original Six-Minute Short
• Verwijderde scènes
• Gagreel
• Easter Egg

Andere recente releases van deze maatschappij