OPEN SEASON
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2007-09-21
FILM
Beer Boog (Martin Lawrence) leeft in redelijk comfortabele omstandigheden in de garage van parkranger Beth (Debra Messing), die hem vertroetelt als een kind. Zijn leventje wordt verstoord wanneer hij op een dag het hert Elliot (Ashton Kutcher) helpt ontsnappen van op de motorkap van jager Shaw (Gary Sinise). Met de komst van de nieuweling maakt Boog zich niet erg populair in het dorp: samen roven ze de lokale supermarkt leeg, en een circusvoorstelling van Boog wordt een traumatischerende ramp voor de minderjarige kijkertjes. De enige oplossing die Beth nog rest is Boog terug los te laten in het vrije reservaat, samen met zijn nieuwbakken vriend. Boog wordt wakker en is compleet over zijn toeren; hij wil hoe dan ook terug naar huis, maar heeft geen flauw idee hoe. En het reservaat verlaten is ook al geen goed idee, want daarbuiten liggen de jachtreservaten, waar binnen drie dagen het "open season" (het jachtseizoen) begint... Toch wil Boog per sé naar Timberline terug... maar een reeks ontmoetingen met lotgenoten die het niet veel beter hebben in het bos, doet hem van gedacht veranderen.
Open Season kwam en ging bijna geruisloos voorbij in onze cinema's; ook al het feit dat enkel de Vlaamse dubbing (yup, daar gaan we weer) werd vertoond, en de Engelse versie met de originele stemmen niet of nauwelijks, zal daar we wat mee te maken hebben. De film zelf schippert overigens tussen dezelfde twee doelpublieken: er zitten meer dan genoeg ranzige grappen in om een volwassen kijker te paaien, en tegelijkertijd moeten aangezoete overdoses familiewaarden die we eerder bij de concurrentie verwacht hadden, de kids van vandaag een levenslesje meegeven. De personages zijn wel charmant, maar de plot is één samenraapsel van zaken die we bij andere films al beter hebben gezien. Niet dat dat op zich onoverkomelijk is, maar de Sony Animatie-studio's staan nog in hun kinderschoenen vergeleken met Pixar, Dreamworks en Blue Sky, en de animatie is daardoor nog zeker niet van vergelijkbaar niveau. De ronddwarrelende bankbiljetten bijvoorbeeld lijken wel gelamineerd, en bij het ontwerpen van de gezichtstrekken wilde men de klus blijkbaar met zo weneig mogelijk solide vormen in elkaar puzzelen. Het moet natuurlijk niet fotorealistisch zijn, maar een zekere consistentie in ontwerp van de props kon geen kwaad.
De karakters zijn wel geinig, en ik heb dus voor de eerste keer in mijn leven dankzij deze
Open Season een film met Martin Lawrence uitgezeten. Wie echter qua animatie over iets minder verfijndere technologie beschikt, moet inhoudelijk een stuk geestiger uit de hoek komen dan gemiddeld. Bij een film als
Hoodwinked is dat min of meer gelukt, bij deze film blijft het allemaal iets te braaf en conventioneel. Zelfs het rivalen-verhaaltje tussen Elliott en zijn concurrent in de liefde, Ian (Patrick Warburton), een hert dat er een stuk minder verkreukeld uitziet dan hijzelf, kan ons niet genoeg sympathie doen opwekken voor de underdog. Maar kom,
Open Season kleurt (misschien iets te hard) binnen de lijntjes maar voor uw kids is dit zeker een veilige keuze voor een regenachtige herfstdag.
BEELD EN GELUID
De Engelse Dolby Digital 5.1-track moet helaas met enkele andere dubbings de ruimte delen. Er werd een aparte Nederlandse en Vlaamse dubbing voorzien; één detail: dat bij het keuzemenu "English" en "Nederlands" tegenover "Flamand" komen te staan, is ronduit beledigend. De film zelf pakt uit met goeie, linke uithalen van de surrounds, aangevuld met een paar stevige subwooferstoten (waterval!) maar de inspanning wordt niet over de gehele lijn volgehouden. Het klinkt allemaal soms een beetje té nadrukkelijk, want blijkbaar mochten de foley-artiesten zich met deze film onbeperkt uitleven. Dat kleine beetje kritiek verstomt natuurlijk bij het bekijken van het beeld: de beperkte speelduur zorgt voor een overschot aan ruimte waarbij het beeld haarscherp, absoluut vibratieloos en adembenemend plaatjes doorstuurt. Toch kritiek? Wel, de iets simplistischere aanpak in vergelijking met bijvoorbeeld Pixar maakt toch dat soms het gebrek in details iets te nadrukkelijk aanwezig is. Of hoe een beeldtransfer de onvolkomenheden uitvergroot. Aan de gebruikte techniek is echter niets op te merken. Er is ook een audio-descriptieve track voorzien.
EXTRA'S
Zoals gewoonlijk bij dit soort films een behoorlijke lading bonusmateriaal, ingekleed in mooie thematische geanimeerde menu's.
Een toch niet te versmaden
audiocommentaar door vier leden van het productieteam: regisseurs Jill Culton en Roger Allers, co-regisseur Anthony Stacchi, en producente Michelle Murdocca. De track is luchtig maar beluisterbaar en vervalt gelukkig niet te veel in technisch jargon.
Boog And Elliot's Midnight Bun Run is het al bijna even traditioneel aan het worden stukje extra film, dat achteraf werd bijgemaakt. In dit fragmentje gaat het tweetal 's nachts proberen een kampeerwagen leeg te roven, maar worden uiteraard op heterdaad betrapt. (5 min.) Amusant maar niets meer.
Behind The Trees (15 min.) is een overzichtelijke making of-featurette met klassiekers zoals filmfragmenten, stukjes interview en een kleine glimp op de productie. De korte doortocht van de oorsprong van het project over de creatie van de karakters tot en met de muziekscore worden echter zodanig snel afgehaspeld dat het happen naar adem is, en alweer is er bij deze film als bij magisch wonder geen één scheef woord gevallen tijdens de productie, want het was allemaal "fantaasties" en "gewaaldig".
In
The Voices Behind The Stars kijken we even acht minuten lang achter de micro, en vinden daar onder meer Ashton Kutcher, Martin Lawrence, Debra Messing, Billy Connolly en Gary Sinise terug. Wat ik elke keer wel van zo'n featurette onthou is de moeite die men steekt om de cartoonkarakters zo goed mogelijk te modelleren naar de acteurs die ze vertolken, en dan is een featurette als deze een goede graadmeter om te oordelen of dat gelukt is.
Voor een twee minuten bent U dan zoet met
2 verwijderde scenes afgewerkt tot in de story reel-fase. Als zelfs muziekartiesten het niet meer zien zitten om geld te spenderen aan een
videoclip, dan worden ze benaderd door filmbobo's die dan het lucratief voorstel doen om een clip ineen te boksen met filmfragmenten: lekker goedkoop en win-win. De twijfelachtige eer gaat ditmaal naar Deathray voor hun nummer (nu ja...)
I Wanna Lose Control (Uh Oh). De enige clip die ik totnogtoe heb gezien die werkelijk iets bijdraagt is de Fallout Boy-clip op beelden van een
Happy Tree Friends-cartoon, waarin de bandleden uiteindelijk het lot moeten delen met dat van de meeste Tree Friends
if you know what I mean.
Een hele zwik is gewijd aan de volgende film van Sony Pictures Animation,
Surf's Up, die rond deze tijd in de zalen passeert. We krijgen een
Exclusive Sneak Peek van 2 minuten, de
teaser trailer van 2 minuten en acht fiches met personages uit de film, en een
weblink. De twee trailers overlappen inhoudelijk nogal wat, en eigenlijk is dit gewoon een verkapte promotiespot.
Surf's Up ziet er wel uitnodigend uit.
De
Activities-sectie bevat enkele interactieve opties, zoals een
Voice-A-Rama waarmee je elk van de figuren in een plejade van talen kan laten spreken. De
Wheel Of Fortune: Forest Edition is een spelletje waarbij je filmfragmenten moet thuisbrengen en je uiteindelijk beloond (?) wordt met een alternatieve versie van de
I Wanna Lose Control-clip. Aan het spelletje is niet eens een verificatie verbonden of je wel juist hebt geantwoord, dus dit is echt wel iets bijzonder lams.
Scene Deconstruction For "Swept Away" daarentegen is een leuke multi-angle optie waarbij je de scène waarin de dam barst kan zien in vier verschillende stadia van afwerking.
In
Ringtales vinden we drie korte traditioneel geanimeerde cartoons met de figuurtjes uit
Open Season. Ze zijn redelijk amusant, maar duren samen hooguit 1 minuut.
Galleries bevat een redelijk goede collectie conceptuele tekeningen. De serie sluit af met drie
cross-promotionele trailers. Voorts zitten er nog drie
easter eggs in het menu verstopt, die telkens wat computertests van de animatie laten zien. Je kan ze ook op onze
easter egg-pagina vinden.
CONCLUSIE
Open Season is best te pruimen, in het Engels uiteraard nog meer dan in het Nederlands of het Vlaams, maar stellen dat deze film kan tippen aan de "groten" van o.a. Dreamworks, Aardman of Pixar, is een brug te ver. De extra's zijn gevarieerd maar wat kort qua duur.
Studio:
Sony Pictures HE
Regie:
Roger Allers, Jill Culton, Anthony Stacchi
Met:
Martin Lawrence, Ashton Kutcher, Gary Sinise, Debra Messing, Billy Connolly, Georgia Engel, Jon Favreau, Jane Krakowski, Gordon Tootoosis, Patrick Warburton, Cody Cameron, Nika Futterman, Danny Mann, Jack McGee, Michelle Murdocca, Fergal Reilly, Matthew W. Taylor
Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Vlaams Dolby Digital 5.1
Nederlands Dolby Digital 5.1
Engels audio-descriptief Dolby Surround 2.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Hindoestaans
Extra's:
• Geanimeerde menu's,
• Audiocommentaartrack,
• Bonusfilmpje "Boog And Elliot's Midnight Bun Run",
• Making of-documentaire "Behind The Trees",
• Making of-documentaire "The Voices Behind The Stars",
• 2 verwijderde scènes,
• Videoclip,
• Cross-promotionele trailers,
• Audioclip in meerdere talen,
• Spelletje,
• Multi angle-clip,
• 3 cartoons,
• Galerij,
• Cross-promotionele trailers,
• Easter eggs