Regie: Roger Kumble
Met: Sarah Michelle Gellar, Ryan Phillippe, Reese Witherspoon, Selma Blair Louise Fletcher, Joshua Jackson, Eric Mabius, Sean Patrick Thomas
FILM
Stiefbroer en stiefzus Sebastian Valmont (Ryan Philippe) en Kahtryn Merteuil (Sarah Michelle Gellar) zijn twee exponenten van de generatie fuck you, obsceen rijke verpamperde kindjes die door hun ouders in het wild zijn losgelaten met héél veel centjes in hun spaarpot. Sebastian heeft de reputatie dat hij alle meisjes kan krijgen die hij wil (én terug kan dumpen), Kathryn is zó nymfomaan dat ze eigenlijk psychiatrische hulp zou nodig hebben. Wanneer er in een lokaal magazine een interview met Annette Hargrove (Reese Witherspoon), de dochter van het nieuwe schoolhoofd, verschijnt, waarin ze nogal uitdrukkelijk propaganda maakt voor het principe geen seks vor het huwelijk, is dat de ideale uitdaging voor Sebastian. Hij en zijn stiefzus sluiten een bijzondere weddenschap: Sebastian moet Annette binnendoen vóór de start van het nieuwe schooljaar. Lukt hem dat niet, dan krijgt Kathryn zijn flashy Jaguar-sportwagen. Lukt hem het echter wel, dan krijgt hij van haar het enige wat hij anders niet kan krijgen: een stomende nacht vol met tomeloze seks met haar. Wat hij echter niet in zijn plannen heeft ingecalculeerd is dat hij echt op Annette verliefd wordt, en spijt krijgt van zijn weddenschap.
Roger Kumble maakte van Les Liaisons Dangereuses een hippe en eigentijdse versie die zeker een nieuwe generatie zal aanspreken om met deze gemuteerde variant op een teen-soapopera van seksuele frustraties, normvervaging kennis te maken. De setting heeft hij verplaatst naar de meer mondaine kringen van New York, meer bepaald naar een groep laatstejaarsstudenten die baden in de financiële luxe maar zich uit verveling kapotseksen of drugs snuiven alsof het zo goedkoop als bloemsuiker is; het lijkt wel een cast die bedacht had kunnen zijn door Gen X-schrijver Bret Easton Ellis. Waarschijnlijk is deze keuze ingegeven omdat er toch een zeker parallel bestaat tussen de beau monde van de 18de eeuw en de rijkere Gen X-kids, in die zin dat ze aan niets of niemand verantwoording hebben af te leggen, en hun perverse seksspelletjes gewoon maar schijnen te spelen uit pure verveling. Hun gebrek aan motivatie is schrijnend, en al wie van die norm afwijkt, zoals Annette, moet er voor boeten. Vanaf de openingsscène, waarin we een flitsende montage van de daken van New York krijgen terwijl Every You, Every Me van Placebo door de speakers knalt, is het overduidelijk welk soort publiek de regisseur wil aanspreken.
Cruel Intentions is voor mij de St. Elmo's Fire van de jaren '90: het materialistische uit St. Elmo's Fire is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een soort van mind control spelletjes.Wat ik aan Cruel Intentions wel enorm weet te appreciëren is dat de regisseur de kijker niet voor dom houdt. Er wordt door critici deze film wel eens verweten dat de finesse van een boek als Les Liaisons Dangéreuses getrivialiseerd wordt. Na Dangerous Liaisons met Glenn Close, John Makovich en Michelle Pfeiffer en Valmont met Annette Bening, Colin Firth en Meg Tilly is het meteen de derde, en meest eigenzinnige vergilming totnogtoe. Toegegeven, het is een ietwat gewaagde aanpak, maar de hoofdmotieven die in de film overheersen zijn toch maar netjes exact dezelfde. Bovendien lijkt het verhaal meer op het lijf geschreven van een stel bekakte 20-ste eeuwse tieners dan één of andere Franse hofhouding. De geijkte formules voor hofmakerij zijn misschien veranderd naar een nieuwe variant waarin experimenteren met allerlei vormen van seks schering en inslag zijn, de gevoelens zoals jaloezie, verliefdheid en haat zijn dezelfde gebleven. Bovendien zijn de tieners uit de film geen van allen onintelligent: ze zijn duidelijk vóór op hun leeftijd, maar gebruiken hun gaven, niet om aan zelfontwikkeling te doen, maar om te proberen de anderen om de meest gerafinneerd mogelijke manier onderuit te trekken. Onder de oppervlakkige levensstijl van de acteurs zitten weliswaar wat geëxtrapoleerde, maar toch herkenbare karakters: het centraal terugkerende thema is de geperverteerde manier waarop mensen elkaar bewust pijn doen. Sarah Michelle Gellar portretteert als seksueel vrijgevochten ultieme natte droom van elke tiener één van de meest meedogenloze bitches uit de recente filmgeschiedenis, die voor de volwassen wereld zich een perfect imago heeft aan weten te meten. Ze is vertegenwoordigster in verschillende schoolorganen, helpt nieuwe studenten die wat aanpassingsproblemen hebben, en bidt elke dag tot god. Met die randbemerking dat haar schapuliertje eigenlijk dient om altijd een lijntje coke bij de hand te hebben. En als ze een studente helpt, zoals de hopeloos naïeve Cecile Caldwell (Selma Blair), dan is het om van haar een slet te maken, als "straf" omdat ze toevallig nog maar naar één van Kathryn's ex-vriendjes vriendelijk heeft gelachen. Kahtryn is de ultieme seksbom, die haar lichaam zonder de minste scrupules als wapen gebruikt, en meestal er nog voordeel weet uit te putten ook nog. De ouders van Kathryn en Sebastian zijn in deze film overigens opvallend afwezig. Maar ook Reese Witherspoon, anders iemand die je onwillekeurig associeert met op zijn best gezegd matige komedies, brengt haar rol van moreel verheven tuttebelletje met overtuiging. Ryan Philippe heeft met zijn rol van Sebastian een complexer karakter dat tot inkeer komt en daardoor gaandeweg de sympathie van de kijker wint.
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van Cruel Intentions is goed aanvaardbaar, maar een beetje aan de zachte kant, en het feit dat de film intussen weer bijna tien jaar oud is, kan niet echt weggecamoufleerd worden. De scherpte is nooit helemaal hard, er is een handjevol grain te bespeuren, maar de kleuren ogen natuurlijk, en er is genoeg detail aanwezig om bijvoorbeeld de huidtexturen en de details van de interieurs te zien. Een klein beetje edge enhancement is ook nooit helemaal weg. De audiotrack is ruwweg te vergelijken met die op de dvd-release, zij het dat hier ook nog een ongecomprimeerde PCM-variant aanwezig is. Buiten de vlotte soundtracksongs die iets beter klinken zonder de PAL-speedup (wat in Every Me, Every You van Placebo duidelijk te merken is), is dit niet echt een release met veel spectaculaire surroundsettings, en het aantal keer dat de achterkanalen wordt aangesproken is op de vingers te tellen.
EXTRA'S
Het bonusmateriaal is hier grotendeels hetzelfde als op de dvd-release. "The Making of Cruel Intentions" is een uitgerokken commercial van 8 minuten; van de randbemerking van Reese Witherspoon die hierin zichzelf en haar toenmalige partner Ryan Philippe op gelijke voet durft te zetten met Katherine Hepburn en Spencer Tracey, gehoorzaamt mijn broek plotsklaps aan de wetten van de zwaartekracht. "Creative Intentions: Finding a Visual Style" (21 minutes), een serie interviews met het personeel achter de schermen, is inhoudelijk meer waard. Liefhebbers van de soundtrack worden op hun wenken bediend met twee videoclips, van Placebo en Marcy Playground, maar de video's zijn niet echt van hoge beeldkwaliteit. Zes minuten aan verwijderde scènes vullen de volgende 20 minuten, en bevatten vooral bijkomende scènes met Ryan Philippe en Sarah Michelle Gellar, telkens ingeleid door Roger Kumble. Tot slot vinden we nog een audiocommentaartrack terug met meer deelnemers dan eigenlijk goed is: regisseur Roger Kumble, co-producenten Neal H. Moritz en Heather Zeegen, fotografie-director Theo Van De Sande, kostuumontwerpster Denise Wingate, designer Gary Steele en componist Edward Shearmur. Vooral verhelderend is de uitleg hoe de Amerikaanse filmkeuring heeft getracht deze film te censureren, maar Roger Kumble is voor een R-rating gegaan.
CONCLUSIE
Cruel Intentions is een seksueel geladen tienerdrama met veel jong acteergeweld, een niet altijd even consistent scenario, maar op zijn geheel wel onderhoudend. De blu-rayrelease is niet meteen veel beter dan de gewone dvd.