WILD THINGS (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2008-06-25
FILM
Detective Ray Duquette: What is a sex crime?
Jimmy Leach: Not getting any!
Na een partijtje autowassen voor het goede doel komt rijkeluiskindje Kelly Van Ryan (Denise Richards) voor de dag met de verklaring dat decaan Sam Lombardo (Matt Dillon), volgens 99 % van de marina's van de plaatselijke snobschool het "heetste stuk aller tijden", haar heeft verkracht. Kelly's gedrag van de laatste tijd was echter op zijn minst uitdagend te noemen, en, wat belangrijker is, Lombardo - nochtans niet impopulair bij de vrouwtjes - ontkent in alle toonaarden. Detectives Ray Duquette (Kevin Bacon) en Gloria Perez (Daphne Rubin-Vega) voeren het onderzoek, en alhoewel ze Lombardo niet aan de muur kunnen nagelen, is diens reputatie wel om zeep: de ganse gemeenschap, met aan het hoofd rijke stinkerd Tom Baxter, met wiens dochter Lombardo een relatie heeft, zorgt ervoor dat Lombardo uit het sociale leven gebannen wordt, en Sandra Van Ryan (Theresa Russell), Kelly's moeder en nota bene zelf een ex-lief van Sam, laat hem door haar nieuwe dekhengst, Frankie Condo (Eduardo Yáñez) in elkaar timmeren. Wanneer de zaak lijkt uit te draaien op het woord van de leerkracht tegen dat van de leerling, daagt plots een tweede getuige op, Suzie Toller (Neve Campbell), die beweert dat ze ook verkracht is door Lombardo, en tussen de twee zaken zitten er merkwaardige parallellen. Je zou bijna gaan geloven dat de meisjes met elkaar hebben afgesproken, ware het niet dat de twee elkaar niet kunnen luchten: Kelly is de stinkend rijke barbiepop, Suzie het stuk menselijk afval dat aan de "verkeerde" kant van het dorp woont, in een vervallen trailerpark. Sam roept de hulp in van advocaat Ken Bowden (Bill Murray), in de hoop dat die zijn naam kan zuiveren.
En meer van het scenario vertellen zou zonde zijn, want regisseur John McNaughton voert ons vervolgens door een duizelingwekkende reeks drastische plotwendingen, waarbij je een keer of zes compleet op het verkeerde been wordt gezet, de zaak door de omstandigheden in een heel ander daglicht komt te staan, en pas in de eindaftiteling je de cruciale stukjes film te zien krijgt, die bewust zijn "weggelaten", waardoor alle stukken van de puzzel in elkaar vallen. Het geheel is een hele heksentoer geworden, maar zeker bij een eerste visie is de film één aaneenschakeling van verrassingen. Dat en de broeierige atmosfeer die McNaughton heeft weten op pellicule vast te leggen in de moerassen van Arizona, nog eens versterkt door de soundtrack van de hand van jazzlegende George S. Clinton, maakt dat deze film behoorlijk boven het B-filmniveau dat McNaughton hiervóór draaide, uitstijgt. De film zorgde destijds bij de release wel voor het nodige schandaal, vooral in extreem christelijke middens, doordat er zowel een stomende lesbische scène te zien is met Neve Campbell en Denise Richards in de hoofdrollen, als een intussen nog veel meer notoir geworden triootje met Matt Dillon erbij, waar de vonken vanaf vliegen. Jammer dat hierdoor de film in zekere mate werd gestigmatiseerd, want de uitwerking van het gegeven is écht wel bijzonder goed. Plus, wie kan er nu buiten een paar oerconservatieve bijbelvreters, theoretisch bezwaar hebben tegen een triootje met Neve Campbell en Denise Richards? Het lekker decadente sfeertje waar de film in baadt, en het onverholen cynisme waar de film mee doorspekt is (
"Voel je je niet goed, schat? Neem dan maar een valium!") vormen een ongewone maar vreemd genoeg tantalizerende cocktail. Ook is het acteerwerk meer dan behoorlijk voor een film van dit kaliber, en vooral Bill Murray steelt bij momenten met zijn zwartgallige humor de show. Deze film werd recentelijk door Columbia heruitgebracht, omdat er net als van
Cruel Intentions en van
Starship Troopers een
direct-to-video sequel van is gemaakt, waarbij eigenlijk het sop de kool niet waard is.
De versie die ons hier gepresenteerd wordt, is de unrated edition. Een aantal kleine verschillen en één groot verschil veranderen toch nog wat aan deze gebetonneerde verhaallijn, waarbij ik word geacht de theatrical cut van a tot z en van achter naar voor te kennen. Naast het feit dat Lombardo wel degelijk sexverslaafd is, en een beetje meer over de voorgeschiedenis van Suzy's arrestatie, zijn, hoe kan het ook anders, de fameuze lesbische scènes en triootjes flink uitgebreid. D'r is ook een scène waarin detective Duquette tracht om Kelly te bespioneren bij het autowassen.Verder zien we ook Bowden en Baxter, die proberen tijdens een etentje op een Mexicaans openluchtrestaurant het meermaals op een akkoordje te gooien. Eén langere scène toont ons hoe Suzie's grootmoeder detective Perez bij het doorzoeke van Suzies kamer laat zien dat er familiefoto's bestaan zijn waaruit blijkt dat Ruby niet de echte grootmoeder is van Suzie: Suzie is eigenlijk een bastaardkindje van de Van Ryans en één van zijn lieven, en daardoor zijn Suzie en Kelly feitelijk tante en nicht, wat ze niet weten. Ook in deze director's cut zien we bij de verklaringen op de aftiteling hoe Kelly Lombardo van coke bediende, en - het voornaamste - een stoeipartij tussen Lombardo en Kelly waar ze blijkbaar de trade-markzin van Lombardo hebben verzonnen "No little girl is gonna make me..."
BEELD EN GELUID
Verdient
Wild Things een blu-rayrelease? Absoluut; al was de minst cultureel geïnspireerde reden alleen al om Neve Campbell en Denise Richards elkaar in high definition een tong te zien draaien. De in mist gehulde Everglades zagen er nog nooit zo spookachtig en zwoel uit als nu. De sombere kleuren worden netjes afgewisseld met de bonte kleurenpracht van het rijkeluiswereldje van Blue Bay. Scherpte en detail blijven echter overal gevrijwaard, en de nachtelijke scènes tonen meer dan voldoende contrast, zonder dat er echt sprake is van colour bleeding: hoe netjes dit afgewerkt is, zie je ondermeer in het licht van de koplampen van de SUV van Kelly, waarin je zelfs de stofdeeltjes ziet neerdwarrelen; de poriën in de aangezicht van Denise Richards worden goed zichtbaar in de scène waarin er een traan tot over haar lippen rolt. Artefacts zoals in de rolluiken van Bowdens protserige advocatenbureau zijn verdwenen. Bij de scherpst afgelijnde voorwerpen is er af en toe wel een hint van edge enhancement te zien. De geluidstrack lijkt erg op diegene die we op de dvd hebben teruggevonden, met misschien een klein beetje meer detail in de spreiding, maar niet veel. Echt veel surroundeffecten zitten er niet in de film, alhoewel occasioneel er wel rare exotische vogels weerklinken in de jungle rond de Everglades, en de bassen meetrillen wanneer Kelly Van Ryan haar agressie botviert op kleiduiven. De muziek van George S. Clinton is zwoel en onderstreept de seksueel geladen atmosfeer nog eens extra. Er is ook een ongecompromeerde PCM 5.1-track aanwezig die vol en natuurlijk klinkt.
EXTRA'S
De extra's die we nog op de dvd-versie vonden zijn verdwenen. De verwijderde scènes zijn ongetwijfeld terug in de film gehermonteerd, maar de trailers en vooral de commentaartrack zijn verdenen.
CONCLUSIE
Wild Things is en blijgt een intelligente film, die niet geschikt is voor preutse dozen, want er wordt nogal hard en redelijk aberrant in gesekst. Bij elkaar genomen, zeker bij een eerste visie, is de film een aangename verrassing, door het intelligente scenario. We kunnen ons minder aangename dingen indenken om een verloren avond mee in te vullen.