Regie: George A. Romero
Met: Joshua Close, Michelle Morgan, Scott Wentworth, Megan Park
FILM
Diary Of The Dead vertelt het verhaal over enkele omhooggevallen Amerikaanse filmstudenten, waaronder Jason Creed (Joshua Close) en zijn vriendin Debra Moynihan (Michelle Morgan), die in de bossen van Pittsburgh een goedkope horrorfilm draaien over een wraakzuchtige mummie. Wanneer er echter via diverse betrouwbare nieuwsbronnen plots verontrustende berichten binnenlopen dat de doden terug tot leven lijken te komen, breekt de hel helemaal los. Vanaf dan besluit Jason een documentaire te maken over de verschrikkelijke gebeurtenissen. Hij, enkele medestudenten en een dronken leraar reizen door het land en stuiten overal op een complete ravage en ellende. Intussen hebben de zombies zich bijna overal verspreid, waardoor het leven zoals wij het kennen voorgoed voorbij lijkt. Bovendien ontdekt Jason dat de media geen juist beeld schetsen van de bloedige situatie. Hij is dan ook vastbesloten om de absolute waarheid aan het licht te brengen…
"Where will you be when the end begins?"
George A. Romero’s Diary Of The Dead is vooral een pijnlijk voorbeeld over hoe de legendarische cineast van weleer in de tijd is blijven steken en met dezelfde makkelijke kunstjes van toen nog maar eens probeert te scoren. De speciale make-upeffecten van BAFTA- en Emmy-winnaar Gregory Nicotero zijn zonder twijfel dik in orde. Maar hoewel Nicotero enorm zijn best doet om de levende doden op creatieve en gore manieren het hoekje om te helpen, kan je je toch nergens van de indruk ontdoen dat je het allemaal al eens eerder - én vooral beter - hebt gezien. Het speelt uiteraard niet in het voordeel van Romero om net na het gelijksoortige Cloverfield met een nieuwe film in de zalen te komen, want de hele authentieke en realistische sfeer komt ondertussen achterhaald over. Bovendien wordt elk greintje realisme uit de film gezogen door de bedenkelijke dialogen en het op zijn zachtst gezegd povere acteerwerk. Het helpt uiteraard ook helemaal niet dat de personages saai, antipathiek en volledig inspiratieloos zijn. Sommige weggerotte zombies hebben meer fut dan de ‘levende’ karakters uit de film.
Alsof onze waslijst met negatieve punten nog niet lang genoeg is, moeten we er helaas aan toevoegen dat de typische sociale commentaar van de regisseur deze keer bijna écht door de strot van de kijker wordt geramd! Akkoord, de media manipuleren en mensen zetten tegenwoordig liever alles op My Space of YouTube in plaats van effectief buiten te gaan om met hun medemens te praten, maar moet het er dan werkelijk zo dubbel en dik opliggen, mijnheer Romero? Waar is de subtiele cineast van het briljante Night Of The Living Dead en de superieure eerste sequel Dawn Of The Dead? Een keer of twee toont de krasse filmmaker zich van zijn meest meesterlijke zijde, maar dat weinige krediet smelt jammer genoeg al even snel wanneer weer één van de bordkartonnen personages opgeofferd wordt omdat het irritante hoofdpersonage ‘moet’ blijven filmen. Kortom, platte kost waartegen het voorgaande deel Land Of The Dead bijna prijswaardig materiaal was.
BEELD EN GELUID
Het anamorfische 1.85:1-beeld heeft de look van een amateurfilm, geschoten met digitale camera en dat is natuurlijk wat cineast George A. Romero wilde bereiken. Toch is er een goed scherpteniveau, diepte en detail en hebben de kleuren een natuurlijke aanblik. De Engelse Dolby digital 5.1-track en het eveneens aanwezige DTS-spoor stellen niet teleur, met goed verstaanbare dialogen en een mooie weergave van de muziek en de omgevingsgeluiden. Er is voldoende spreiding en de horrorscènes hebben een goede dynamiek, mede dankzij de bijdrage van de subwoofer. De DTS-track klinkt wat warmer en biedt een tikkeltje meer detail.
EXTRA'S
De standaardversie is enkel voorzien van de originele bioscooptrailer en een verzameling promotionele trailers. De echte fans kunnen hun hartje ophalen met de uit twee schijfjes bestaande speciale editie die compleet vol gepropt is met bonusmateriaal.
CONCLUSIE
Na het teleurstellende Land Of The Dead is ook de opvolger helaas een scheet in een fles. Beeld en geluid zijn dik in orde en de extra's zijn op deze gewone versie beperkt tot een verzameling trailers.