AT FIRST SIGHT
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2002-07-11
FILM
De overstresste Newyorkse architecte Amy Benic (Mira Sorvino) is dringend aan een kuur toe om tot rust te kunnen komen, en in het luxueuze, afgelegen kuuroord Bear Mountains in the middle of nowhere maakt ze kennis met kinesitherapeut Virgil Adamson (Val Kilmer). Virgil is van zijn derde jaar zo blind als een mol, maar weet zich in de kleine besloten gemeenschap zeer goed te behelpen, ook al omdat zijn zuster Jennie (Kelly McGillis) voor hem heeft gezorgd sinds moeder is overleden en vader (Ken Howard) de wijk heeft genomen. Wanneer ze op hem verliefd wordt, verklaren Amy's collega's haar gek, en vooral haar ex Duncan (Steven Weber) is niet echt een steun voor haar. Ondanks alle vooroordelen keert ze terug naar het kuuroord om Virgil terug te kunnen zien. Op Internet heeft ze intussen een artikel gevonden waarin de befaamde chirurg Dr. Charles Aaron (Bruce Davison) zijn onderzoek naar de nieuwste behandelingen voor aandoeningen zoals die van Virgil beschrijft. Ze kan Virgil overtuigen om zich te laten onderzoeken, ondanks het feit dat die daar niet zo happig op is, zeker niet na de talloze onderzoeken die zijn vader hem eertijds heeft laten ondergaan. Ook Jennie wil haar broer ontzien, maar uit liefde voor Amy kiest hij toch voor de operatie. Virgils zicht keert terug, maar omdat hij nooit heeft "leren" zien, is hij functioneel blind: hij springt van schrik weg van zijn eigen schaduw, loopt overal tegen, heeft zichzelf nog nooit in de spiegel bekeken, en is uiteraard compleet analfabeet. De daaruit voortvloeiende therapie legt bovendien nog een zware hypotheek op zijn relatie met Amy, en bovendien blijkt de ingreep minder geslaagd dan eerst gedacht.
Regisseur Irwin Winkler is niet van zijn eerste kleffe drama doodgevallen, en ook de opzet van At First Sight - naar waar gebeurd verhaal - doet denken aan een doorsnee mediocre weekendfilm, waardoor waarschijnlijk de prent aan de box office niet het verhoopte resultaat opleverde. Toch is het een redelijk geslaagde prent, met goede karakteropbouw en zeer menselijke karakterschetsen, zoals Jenny die moeite heeft met haar broer zijn zelfstandigheid te gunnen, nadat ze haar leven noodgedwongen heeft opgeofferd om hem groot te brengen. Gelukkig is de film niet in de eerste plaats een eindeloos gejammer geworden over hoe erg het toch is om blind te zijn, maar focust de plot zich eerder rond de relatie tussen Amy en Virgil, en de vraag hoe ver je in een relatie moet gaan om je partner gelukkig te maken. Hier en daar vervalt het verhaal weliswaar in stukgekauwde clichés, en wordt er al eens een zedenles uitgedeeld - wanneer Virgil bijvoorbeeld een dakloze ziet, en Amy zegt dat we sommige dingen niet willen zien - maar de perceptie van de niet zo alledaagse problemen van een blinde die weer kan zien, waar je zelf nooit zou blijven bij stilstaan, maar die wel steek houden, blijft je als kijker toch twee uur boeien. Voor het visualiseren van Virgils blindheid heeft de regisseur bovendien enkele aardige fotografische trucjes gebruikt, die het zoete verhaaltje toch een realistische touch geven. Uiteindelijk werkt het geheel aardig, niet zonder een eervolle vermelding voor Val Kilmer, die voor zijn rol zelfs in de leer is gegaan bij een blinde masseur, en de massage-scènes op Mira Sorvino ook nog eens zelf heeft gedaan - maar wie zou dat nu niet doen? Eerlijk! Mira Sorvino acteert overigens ook aardig, maar bereikt nergens de diepgang die Val Kilmer en zelfs Kelly McGillis wél bereiken. Enige echt storende minpunt is de overdreven product placement van een welbekend frisdrankenmerk.
BEELD EN GELUID
Het beeld van deze transfer is zeer scherp, en de kleuren zijn sterk en lopen nergens over. Vooral contrasteren de mooie sneeuwlandschappen prachtig met de gure onderbuik van New York. Ruis is niet aanwezig op het beeld, artefacts slechts zeer af en toe bij metalen voorwerpen. Alleen bij de openingscredits lijkt het alsof het beeld horizontaal in elkaar is gedrukt, want de personages zien er redelijk anorexisch uit, hetgeen ons doet vermoeden dat de oorspronkelijke verhouding 2.35:1 is teruggebracht naar 1.85:1. Voor een film met weinig tot geen actiescènes - enige scène met enige commotie is er één waarin Virgil door een glazen deur loopt - is de Dolby Digital 5.1-track bijzonder goed geslaagd, want de visuele effecten die Virgils terugkeer naar de wereld van de ziende medemens moeten uitbeelden zijn zeer goed ondersteund met mooie gedetailleerde geluidseffecten. Ook andere scènes zijn realistisch om van te rillen, bijvoorbeeld wanneer Virgil en Amy voor de regen moeten schuilen in een verlaten pakhuis, en de blinde Virgil door het vallen van de regen in detail het pakhuis aan Amy kan beschrijven. Dit is een zeer mooie geluidsmix zonder meer, een perfecte balans tussen dialogen, achtergrondgeluid en een aardige muziekscore.
EXTRA'S
De enige aanwezige extra is een bioscooptrailer, ondanks het feit dat de film over twee lagen van de disc is uitgesmeerd.
CONCLUSIE
At First Sight is een aardige romantische prent zonder veel franjes, net niet te melig, op een technisch meer dan aanvaardbare disc, die spijtig genoeg niet voorzien is van enig bonusmateriaal van betekenis.
Studio:
MGM
Regie:
Irwin Winkler
Met:
Val Kilmer, Mira Sorvino, Kelly McGillis, Steven Weber, Bruce Davison, Nathan Lane
Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Deens Fins, Noors, Zweeds, Pools, Engels CC, Duits CC
Extra's:
• Trailer