71 - INTO THE FIRE (BLU-RAY)
Bespreking door: Olivier - Geplaatst op: 2011-09-01
FILM
Op 25 juni 1950 begint het communistische Noord-Korea een verrassingsaanval tegen het Zuiden. Met uitzondering van een klein gebied ten zuiden van de Nakdong-rivier wordt Zuid-Korea binnen korte tijd helemaal onder de voet gelopen. Deze film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de studentensoldaten van Pohang. 71 piepjonge vrijwilligers zonder enige militaire opleiding en ervaring worden door de reguliere troepen achtergelaten om de op het eerste gezicht onbeduidende buitenpost te bewaken. Men gaat ervan uit dat de hoofdaanval van de Noord-Koreanen veel zuidelijker uitgevoerd zal worden. Maar dan keert de vijand zich echter onverwacht tegen Pohang. Het zal in totaal elf lange uren duren vooraleer er versterking komt. Tot dan moeten de onervaren tieners alleen zien stand te houden.
Deze oorlogsfilm is gebaseerd op waargebeurde feiten uit 1950 toen de 71 studenten in kwestie een heroïsche doodstrijd leverden tegen de veel grotere Noord-Koreaanse invasietroepen. We krijgen een duidelijk beeld te zien van hun onervarenheid, hun angsten, hun speelsheid en hun moed. Gedurende de hele duur van de film blijft de focus op de 71 soldaten gevestigd en dat is zeker één van de sterkste troeven van de film. Als kijker ga je al tamelijk snel meevoelen met het kleine groepje soldaten dat aanvankelijk geen idee heeft van het naderende gevaar. De piepjonge soldaat Oh Jung-Bum wordt geheel tot zijn eigen verrassing aangeduid als leider van het studentenlegertje. Zijn taak wordt extra bemoeilijkt wanneer men enkele veroordeelde jonge criminelen aan het groepje toegevoegt.
Steven Spielberg's
Saving Private Ryan uit 1998 zette aanvankelijk de toon wat betreft het tonen van realistisch oorlogsgeweld en het gebruik van een strak kleurenpalet. De Koreanen deden in 2004 ook al eens een zeer verdienstelijke poging met
The Brotherhood Of War en de Chinezen brachten ons
Assembly in 2007. Zoals we min of meer gewend zijn van de Zuid-Koreaanse cinema krijgen we een flinke scheut melodrama gepresenteerd met heel wat emotionele flashbacks in de loop van de film. In het geval van
71: Into the Fire wordt het soms net iets te klef en zijn sommige scènes iets te veel geromantiseerd. Daartegenover staan wel minstens evenveel brute actiescènes die hun impact absoluut niet missen. Regisseur John H. Lee tovert bij momenten prachtige cinematografische beelden uit zijn hoed, maar maakt ook net iets te veel gebruik van een groot scherptedieptecontrast. We kunnen begrijpen dat hij hiermee de aandacht wil vestigen op de studenten, maar bijna elke scène heeft een blurry achtergrond en af en toe werkt dat eerder storend. Hij bezondigt zich van tijd tot tijd ook aan een schokkerige cameravoering, wat vooral afleidt tijdens de statische scènes (tijdens de vechtscènes draagt het bij aan het gevoel van algemene chaos).
De acteerprestaties zijn ook niet geweldig over de hele lijn. Sommige personages krijgen veel te weinig diepgang of worden nauwelijks uitgewerkt. Een goed voorbeeld daarvan is het verpleegstertje in het veldhospitaal die slechts enkele minuten screentijd krijgt en daarna niet meer opnieuw ten tonele wordt gevoerd. Daardoor wordt een eventuele romantische subplot meteen in de kiem gesmoord. Het Zuid-Koreaanse tieneridool Choi Seung Hyun - die in eigen land ook wel bekend is onder de naam T.O.P. en deel uitmaakt van de rapgroep Big Bang - acteert voortreffelijk en slaagt er met glans in om emotionele diepgang te geven aan zijn personage. Cha Seung-Won krijgt dan weer te weinig speelruimte om meer uit zijn vertolking als de meedogenloze commandant van het Noord-Koreaanse leger te kunnen puren. Zijn personage blijft jammer genoeg redelijk eendimensionaal.
BEELD EN GELUID
De beeldtransfer met een aspect ratio van 2.35:1 is één van de allermooiste die we al mochten aanschouwen. Het is dan ook zonde dat deze film niet in onze bioscopen heeft gedraaid, want op het grote scherm moet het er fantastisch hebben uitgezien. De verschillende gevechtsscènes en de plattelandslandschappen zien er simpelweg verbluffend uit in Full HD. De tinten van geel, blauw, bruin, grijs en zwart worden op zeer geslaagde manier gereproduceerd en het gebruik van polarisatiefilters in sommige scènes zorgt tevens voor mooie, rijke contrasten. De close-ups van de gezichten zijn ook adembenemend aangezien je zelfs de poriën in de huid van de personages kan waarnemen. Twee kleine minpuntjes zijn de iets te grote ondertitels en de overbelichting in sommige buitenscènes. We kunnen echter concluderen dat we hier een buitengewoon mooie beeldtransfer gepresenteerd krijgen die een maximumscore verdient.
We kunnen ook de loftrompet steken over de meegeleverde Koreaanse DTS-HD Master Audio 5.1-track die onze verwachtingen helemaal weet waar te maken. We krijgen een zeer dynamisch geluid te horen uit de verschillende speakers dat zeer goed uitgebalanceerd is. De dialogen zijn uiterst goed verstaanbaar uit de frontspeakers en tijdens de gevechtsscènes worden de surroundspeakers optimaal benut, ondersteund door een bas die behoorlijk wat punch ten gehore brengt.
EXTRA'S
We worden rijkelijk bedeeld in de bonussectie en dat is een zeer aangename verrassing als je deze U.K.-uitgave vergelijkt met de bijna helemaal kaalgeplukte uitgave in de Benelux:
-
Men Of Valour: Personal Reflections On The Korean War (29 min.): prachtig en ontroerend eretribuut aan de helden uit de Koreaanse oorlog. Vier oorlogsveteranen delen hun ervaringen met ons en dat wordt afgewisseld met zwart-witfoto's van toen en beelden uit de film. Deze mini-documentaire is vergelijkbaar met de proloogstukjes in de serie
Band of Brothers. Zeer geslaagde extra in Full HD die grotendeels Engels gesproken is en Engels ondertiteld indien er Koreaans wordt gesproken.
-
Making Of Documentary (21 min.) : in deze standaard featurette krijgen we ruwe beelden van tijdens het productieproces te zien met commentaar van de regisseur en de voornaamste acteurs. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Behind The Scenes (8 min.) : nog meer ruw beeldmateriaal uit de film. Dit had eigenlijk geen afzonderijke featurette moeten zijn, want de inhoud voegt niks nieuws toe aan de voorgaande Making-of. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Production Design (10 min.) : een informatief video-interview dat zich toespitst op de make-up, de kostuums en het bouwen van de sets voor de film. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Pre-production (9 min.) : regisseur John H. Lee vertelt hoe de film tot stand kwam. Ook de casting voor de vier hoofdrollen wordt hier kort besproken. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Student Soldier Trainees From The Korean War (9 min.) : twee ex-studentensoldaten brengen een bezoek aan de meisjesschool in Pohang waar de feiten zich afspeelden. Ze bezoeken ook een museum met foto's uit 1950. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Pos ter - Making Of (7 min.) : we zijn getuige van enkele fotosessies die de beelden opleverden voor de affiches van de film. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Premiere and Press Interview (6 min.) : sfeerbeelden van voor, tijdens en na de première van de film en een korte Q&A-sessie met de regisseur en de hoofdpersonages. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Showcase (6 min.) : nog meer sfeerbeelden van een evenement in een groot cinemacomplex, inclusief het oorverdovende gegil van tientallen Zuid-Koreaanse tienermeisjes. Koreaans gesproken met Engelse ondertitels. Het beeld is eerder van matige kwaliteit (4:3-letterbox).
-
Audio Commentary by Bey Logan & Mike Leeder : Hong Kong Cinema expert Bey Logan en Korean Cinema Expert Mike Leeder geven extra duiding bij de film.
-
Trailers : We kunnen maar liefst 12 trailers van andere recente Aziatische films bekijken in de bonussectie.
CONCLUSIE
71: Into The Fire is een verdienstelijke oorlogsprent die een klein maar bijzonder heldhaftig stukje uit de Koreaanse oorlog belicht. De film haalt niet het niveau van het meesterwerk
The Brotherhood Of War dat zich in dezelfde oorlog afspeelt. Daarvoor zijn sommige personages te oppervlakkig en sommige passages in de film net iets te melodramatisch. De vechtscènes maken echter wel weer erg veel goed, mede dankzij een allesverpletterende DTS-HD-audiotrack. Het buitengewoon mooie kleurenpalet van deze uitgave zal ook geen enkele kijker onberoerd laten. Wie aanvullend op de film ook nog graag een karrevracht interessante extra's verslindt laat de erbarmelijke Benelux-release beter links liggen en gaat resoluut voor deze superieure U.K.-uitgave.