ONLY GOD FORGIVES (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2013-11-11
FILM
Over Nicolas Winding Refn is er al zeer veel gezegd en geschreven. Voor de ene is hij een over het paard getilde windbuil die slechts één goede film heeft gemaakt (
Drive dus), terwijl andere cinemafans (waarvan ik er één ben) de Deen als één van de nieuwste filmgoden zien. Ook over
Only God Forgives waren de meningen sterk verdeeld. Toen Refns nieuwste prent in Cannes in première ging, wilde iedere recensent er als de kippen bij zijn om één van de eersten te kunnen oordelen over dit misdaadepos. In minder dan een uur tijd stond het internet dan ook bol van (bijna allemaal negatieve) reviews. Als je vandaag deze teksten opnieuw onder de loep neemt, merk je dat ze allemaal eigenlijk hetzelfde zeggen:
Only God Forgives is geen
Drive geworden. En tja, dat is ook zo. Refn werkte wel opnieuw samen met topacteur Ryan Gosling en maakte net zoals in zijn vorige film ook nu gretig gebruik van extreem geweld, toch stopt daarmee elke gelijkenis.
Drive was gitzwart en een ontegensprekelijke ode aan Michael Mann (
Miami Vice dus), terwijl
Only God Forgives het midden houdt tussen een eerbetoon aan de stijl van Stanley Kubrick, het geweld bij Sam Peckinpah en het lugubere van David Lynch.
Het verhaal is eigenlijk van ondergeschikt belang. Deze wraakfilm handelt over eenzaat Julian (Ryan Gosling) die zich in Bangkok bezighoudt met het organiseren van vechtsporttoernooien en het verhandelen van drugs. Op een dag maakt zijn broer Billy (Tom Burke) het evenwel te bont als hij een zestienjarig meisje verkracht en nadien brutaal vermoordt. Inspecteur Chang (Vithaya Pansringarm) heeft zo zijn eigen opvattingen over zijn politiewerk en geeft de vader van het omgebrachte meisje de toestemming om de verkrachter te doden. Julian wordt door zijn moeder (Kristin Scott Thomas) gedwongen om zijn broer te wreken.
Inderdaad, je merkt het, een scenario dat als twee druppels water lijkt op de
Death Wish-films met Charles Bronson. Refn doet echter meer dan geweld ophemelen. Tarantino creëerde een eigen stempel door schaamteloos (maar met effect) scènes uit obscure B-films te jatten, Refn doet dat door de stijl van grote filmgoden te imiteren. Als Gosling door de gang loopt met in zijn hand de mond van één zijn doelwitten (jawel, je leest dat niet fout!), dan is het zonneklaar dat het decor door
The Shining is geïnspireerd. De ingenieuze camerastandjes zijn misschien wel gepikt van Orson Welles, toch imponeren ze. Het geweld is extreem en harder dan dat uit een bloederige horrorfilm, maar Refn doet het met stijl, vakkennis en vooral met een zeer grote liefde voor de cinema.
De vertolkingen kunnen niet beter. Ryan Gosling heeft aan charisma geen gebrek, ofschoon de man niet meer dan vijf zinnen prevelt. De oneliner “Wanna fight?” kan niet simpeler zijn, maar is nu al even legendarisch als de “You’re talkin’ to me?”-woorden die Paul Schrader ooit op een bierviltje neerschreef. Gosling acteert met zijn gelaatsuitdrukkingen en is daardoor misschien wel de beste Hollywoodacteur van vandaag. Tegenspeler Vithaya Pansringarm doet dat even goed. Deze verpersoonlijking van de duivel lijkt wel uit
Kill Bill te komen. Ten slotte is er ook nog femme fatale Kristin Scott Thomas. Volgens regisseur Philippe Claudel is zij de moeilijkste vrouw die er is om mee samen te werken, tegelijkertijd is zij op dit moment ook één van ’s werelds beste actrices.
Meestal ben ik zuinig met punten. Iedere recensent die zichzelf respecteert (of nog meer de lezers) weet dat er meesterwerken bestaan, maar dat die tegelijkertijd ook zeer zeldzaam zijn.
Only God Forgives is dat en kan gerust wedijveren met
A Clockwork Orange,
The Godfather of
Scarface. Verplichte kost.
BEELD EN GELUID
Ik las onlangs in een recensie dat
Only God Forgives op Blu-ray nog mooier oogt dan op het witte doek. Dat is een stelling die ik alleen maar kan bijtreden. Maker Refn heeft een voorliefde voor het gebruik van neonlicht dat een prachtige eightiessfeer schept en op een blauw schijfje komen deze magistrale kleuren nog beter tot uiting. Over mankementen gaan we het niet hebben, want geen mens die dat op zo’n verzorgde productie verwacht. Het geluid mag dan al een gewone Dolby Digital 5.1-versie zijn, toch knalt het uit je speakers. Ook dat is van groot belang omdat Refn door het gebruik van industriële muziek (gecomponeerd door Cliff Martinez) een donkere, aparte sfeer wil scheppen. Trouwens, na het zien van deze wraakfilm zullen Aziatische crooners voor altijd een wrang nasmaak achterlaten.
EXTRA'S
Nicolas Winding Refn is eigenlijk een beetje zoals zijn films: ofwel hou je ervan, ofwel heb je er een afkeer van. De Deen is hyperzenuwachtig (net als Tarantino) en tijdens gespreken waarin hij grote voorbeelden uit andere films aanhaalt, bijt hij zijn nagels stuk. Het
interview dat zo’n twaalf minuten duurt brengt je wel niet veel bij over de film of Refns werkwijze, toch is het een boeiende conversatie. Wat was nu bijv. het eerste idee dat hij had bij het bedenken van
Only God Forgives? Gewoon, een man die naar zijn vuisten kijkt. Waarom? Dat weet hij niet. Zelf noemt Refn zijn film een western uit het Verre Oosten, een genrefilm die eigenlijk geen genrefilm is. Ten slotte is er nog
Behind The Scenes waarin we opnieuw zien wat voor een rare snuiter die Deen toch is. Ryan Gosling zelf vond het script van
Only God Forgives zowat het vreemdste wat hij ooit gelezen heeft, maar voor Refn is dat allemaal doodnormaal. Voorts kan zien je zien wat je allemaal nodig hebt als je zelf ooit een film wil draaien waarin tongen en armen worden afgehakt. Het bonusmateriaal is allemaal standaard (en zelfs oppervlakkig), maar wel zeer leuk om naar te kijken.
CONCLUSIE
Only God Forgives is misschien niet de film die sommige recensenten verwachtten, maar dat betekent evenwel niet dat dit surrealistisch misdaadepos geen meesterwerk zou zijn. Refn is een cineast die zijn eigen pad volgt, een filmkenner die de knepen van het vak kent, maar tegelijkertijd ook een filmfan die de beste elementen uit zijn lievelingsfilms neemt en die op een briljante wijze met zijn eigen fantasie vermengt. Only God Forgives is majestueuze cinema en zonder twijfel één van de beste films van de afgelopen twintig jaren. Refn zal het maar al te graag horen, maar dit is werk van een genie.
Studio:
Twin Pics
Regie:
Nicolas Winding Refn
Met:
Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas, Vithaya Pansringarm, Gordon Brown, Tom Burke, Wannisa Peungpa
Beeldformaat:
1.85:1 HD
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Interview with Nicolas Winding Refn (12 min.)
• Behind the Scenes (23 min.)
• Audiocommentaar met Nicolas Winding Refn