:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DESPAIR, EINE REISE INS LICHT
DESPAIR, EINE REISE INS LICHT
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-05-05
FILM
Voor z’n 31ste film kon de Duitse regisseur Rainer Werner Fassbinder op een ruim budget met Hollywood-allures rekenen, want met Despair zou hij naar verluidt z’n internationale doorbraak forceren. Hij kon bijgevolg rekenen op de logistieke ondersteuning van de prestigieuze Bavaria-studio’s in München en op een internationale cast, aangevoerd door Dirk Bogarde, bekend van The Damned (1969), Death In Venice (1971) en A Bridge Too Far (1977). De film ging in 1978 op het Festival van Cannes in première, maar ondanks de grote bijval bij pers en toeschouwers sleepte de productie geen bekroning uit de brand, wat achteraf wel het geval was op de Biënnale in Berlijn, maar nergens was het publiek echt enthousiast. Fassinder zou een jaar later z’n internationale doorbraak forceren met Die Ehe Der Maria Braun (1979), een productie die hij weer helemaal zelf in de hand had en die hij met z’n eigen vertrouwde troep draaide.

 

Despair, Eine Reise Ins Licht is gebaseerd op de novelle Otchayanie van de Russische auteur Vladimir Nabokov (Lolita, 1962), die in 1934 als feuilleton in een literair magazine verscheen en vervolgens in boekvorm (1936) op de markt kwam. Het is het verhaal over de Russische zakenman en eigenaar van een chocoladefabriek Hermann Karlovich, die ten einde raad is als hij merkt dat z’n vrouw Lydia hem bedriegt, z’n bedrijf op de rand van het faillissement staat en er als gevolg van de politieke situatie (in Duitsland zijn de nazi’s aan de macht) geen uitzicht is op enige redding. Als hij in Praag de arme sloeber Felix tegen het lijf loopt die als twee druppels water op hem gelijkt - althans dat is de mening van Hermann – groeit het vermetele plan om te verdwijnen, het geld van de levensverzekering op te strijken en met Lydia een nieuw leven te beginnen in Zwitserland. Maar daartoe zal hij uiteraard de als Hermann vermomde Felix uit de weg moeten ruimen en dat veronderstelt een perfecte moord.

 

Dirk Bogarde beweerde achteraf dat Despair niet alleen een belangrijke stap in z’n carrière was, maar dat hij in die film ook z’n beste acteerprestatie ooit leverde. Dat is groot compliment van een Amerikaanse steracteur aan het adres van een jonge, 31-jarige Duitse filmregisseur met een cultstatus in het eigen milieu, maar nauwelijks internationale bekendheid. En het moet gezegd, Bogarde levert een dijk van een prestatie, zij het dat z’n personage altijd op een zekere afstand van de toeschouwer blijft waardoor er van vereenzelviging of medeleven nauwelijks sprake is. Dat is een vreemde aanpak vanwege de regisseur, want Fassbinder staat bekend om z’n bezorgdheid omtrent de inlevingsmogelijkheden van z’n publiek. Maar wellicht was Despair niet echt zijn film en was hij er niet helemaal met z’n hart bij, want het scenario was van de hand van de hem onbekende Tom Stoppard – op dat moment een succesvol scenarioschrijver van tv-films in Engeland – en Dirk Bogarde stelde uiteraard ook z’n eisen, zo weigerde die bijv. een pikante leerscène met Andréa Ferréol te spelen omdat hij meende dat ze te veel overeenkomsten vertoonde met een gelijksoortige scène uit The Night Porter (1974). Het is trouwens een teken aan de wand dat Fassbinder niet verscheen op de première van Despair in Cannes en dat hij ook de daaropvolgende persconferentie vermeed als de pest. Het speelt uiteraard mee dat hij ondertussen Die Ehe der Maria Braun had ingeblikt, waarvan hij wellicht met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid besefte dat Hanna Schygulla de wereld met verbazing zou slaan in de rol van een cynische en berekende intrigante mét Hollywood-kapsones.

 

Andréa Ferréol was al een grote naam in Frankrijk toen ze aangezocht werd voor een rol in Fassbinders film. In 1973 trok ze even de internationale aandacht met haar rol in La Grande Bouffe van regisseur Marco Ferreri en drie jaar later werd ze genomineerd voor een César voor haar rol in Les Galettes de Pont-Aven (1976) van regisseur Joël Séria, maar echt grote namen verschenen pas op haar palmares (Die Blechtrommel, Volker Schlöndorff, 1979; Le Chef D’Orchestre, Andrzej Wajda, 1980; Le Dernier Metro, François Truffaut; A Zed And Two Noughts, Peter Greenaway, 1985) na haar rol in Despair als het wulpse kindvrouwtje Lydia, dat haar man bedriegt met een neefje, nl. de wat verwijfde roodharige pulpschilder Ardalion. In de rol van de dubbelganger Felix ziet u Klaus Löwitsch aan het werk, een acteur met een sterke fysieke uitstraling, die van onderkoelde nonchalance z’n handelsmerk heeft gemaakt. Samen met Hanna Schygulla brak hij internationaal door in Die Ehe der Maria Braun, maar eerder trok hij ook al de aandacht in de sterke Fassbinder-sciencefictioncrimi Welt Am Draht (1973).

 

Als Despair, Eine Reise ins Licht niet echt werkt, dan komt dat omdat de toon veel te intellectualistisch is en Tom Stoppard zich dus niet voldoende los heeft gemaakt van de tekst van de auteur. Maar ook Fassbinder gaat niet vrijuit, want hij doet geen enkele poging om Hermann of Lydia tot menselijke proporties terug te brengen. De dialogen zijn gezwollen en vaak nietszeggend en het is maar de vraag of de kijker de zgn. dubbelgangers die in de film verstopt zijn (niet alleen Felix, maar bijv. ook de toespelingen op het slechte huwelijk van Hermann en Lydia) herkent, want dat is essentieel om de groeiende waanzin van Hermann te begrijpen. Uiteraard speelt het production design een zeer belangrijke rol, want dat is altijd al één van herkenningspunten geweest in een Fassbinder-film en gezien er voor deze productie geld genoeg voorhanden was, mocht Rolf Zehetbauer (Cabaret, 1972; The Odessa File, 1974) zich erover ontfermen en die had goed naar eerder Fassbinder-werk gekeken, want hij leverde niet alleen een onwaarschijnlijk indrukwekkend decor af, hij maakte een dusdanig sterke indruk op de regisseur dat hij in al diens latere films die opdracht voor z’n rekening mocht nemen: felle kleurcontrasten, spiegels, doorkijkwandjes, bizarre locaties en asymmetrisch patronen die een verrassende belichting toelaten, ze volgen elkaar in sneltempo op. Maar dat betekent dus niet dat Despair, Eine Reise ins Licht uiteindelijk ook een perfecte film is geworden, want daarvoor ontbreekt het de productie aan bezieling en begeestering.

 
BEELD EN GELUID
Juliane Lorenz van de Fassbinder-stichting heeft zich tot doel gesteld om de films van de Duitse regisseur onder de beste voorwaarden opnieuw uit te brengen en de kwaliteit van Despair, Eine Reise ins Licht op deze dvd is dan ook zo goed als maar enigszins mogelijk, wat betekent dat alle ongerechtigheden zijn weggewerkt op een paar kleine beschadigingen na. De kleuren zijn opnieuw fel en het zwartniveau is in orde. Een lichte korrelvorming, het gevolg van de restauratie, is niet te vermijden, maar stoort ook nooit. Geluid was nooit Rainer Werner Fassbinders grote bekommernis en dus draaide hij de film in 1977 gewoon in mono. Die versie is tijdens het restauratieproces behouden en dat is maar goed ook. De technologie mag dan grote sprongen voorwaarts maken, dit soort films willen we zien zoals ze geconcipieerd zijn. De muziek is van de hand van Peer Raben, de huiscomponist, maar ze klinkt zoals gewoonlijk in een Fassbinder-film een beetje ouderwets en in elk geval gedateerd.

 
EXTRA’S
Niet meer dan 1 extra op deze disk, maar eentje die van begin tot einde boeiend en interessant is, want in Das Kino & Sein Double: Erinnerungen an R.W. Fassbinder’s Despair (70 min.) komt hoofdzakelijk Juliane Lorenz aan het woord die sinds 1977 de meeste Fassbinder-films heeft gemonteerd en die dus als directe medewerker over de film kan vertellen. En dat doet ze niet alleen met veel plezier, maar ook met een zeldzame gedrevenheid, waardoor deze documentaire essentieel is om Despair, Eine Reise Ins Licht in z’n tijdskader en z’n context te plaatsen. Naast materiaal uit de film ziet u stukken uit een interview met Fassbinder voor de Deense tv en werkopnamen met de regisseur en de acteurs tijdens de effectieve draaidagen.

 
CONCLUSIE
Om de internationale doorbraak van Rainer Werner Fassbinder te forceren, werd een grote film op het getouw gezet met bekende acteurs en een ruim budget. Maar ondanks de prachtige decors, de perfecte acteerprestaties en een niet onverdienstelijke scenarist, is Despair, Eine Reise Ins Licht geen Fassbinder-meesterwerk geworden, want de meester is er niet in geslaagd om er z’n ziel in de leggen, want niet hoeft te verbazen, want Fassbinder was als filmmaker bijna uitsluitend geboeid door de relatie tussen z’n onderwerpen en de Duitse samenleving. Daarom is hij bijv. nooit richting Hollywood getrokken, ook al lagen de kansen er voor het grijpen, maar hij besefte meer dan wie ook dat hij de vaderlandse humus nodig had om het beste van zichzelf te kunnen geven, wat hij met Die Ehe Der Maria Braun (1979), Berlin Alexanderplatz (1980), Lili Marleen (1981), Lola (1981) en Die Sehnsucht Der Veronika Voss (1982) ten overvloede zou bewijzen.



cover




Studio: EuroVideo

Regie: Rainer Werner Fassbinder
Met: Dirk Bogarde, Andréa Ferréol, Klaus Löwitsch, Volker Spengler, Armin Meier, Peter Kern, Adrian Hoven, Alexander Allerson, Hark Bohm, Roger Fritz, Gottfried John, Y Sa Lo, Lilo Pempeit, Ingrid Caven, Voli Geiler

Film:
7/10

Extra's:
8/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1977

Leeftijd:
12

Speelduur:
117 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
4009750202319


Beeldformaat:
1.66:1 anamorf PAL

Geluid:
Duits Dolby Digital Mono 1.0
Engels Dolby Digital Mono 1.0


Ondertitels:
Geen
Extra's:
Das Kino & Sein Double: Erinnerungen an R.W. Fassbinder’s Despair (70 min.)

Andere recente releases van deze maatschappij