FILM
Onze eindredacteur William wordt er wellicht knettergek van, maar tegenwoordig gebruiken jongeren zo hun eigen taaltje waarmee ze alle geldende regels met de voeten treden. De meeste tieners liggen niet wakker of een woord al dan niet correct is geschreven, zo lang het maar hip oogt. Zo betekent "ff" bijv. “eventjes” of duidt een "pm" op een persoonlijke boodschap. Wie al eens heeft gechat zal ongetwijfeld weten dat
LOL voor
Laughing Out Loud staat. Filmfanaten denken natuurlijk aan een heerlijke tienerkomedie. En neen, we hebben het niet over de verschrikkelijke Amerikaanse versie met Miley Cyrus, maar wel over de oorspronkelijke Franstalige versie.
Het zijn wellicht Jean-Luc Godard en Alain Resnais zijn die binnen honderd jaar zullen worden herinnerd, maar toch gingen de meeste Fransen naar
La Boum kijken. Het was dan ook vanzelfsprekend dat er jaren na datum een vervolg werd gemaakt op de romantische hit van Claude Pinoteau, maar vreemd genoeg is dat nooit gebeurd. Regisseur Lisa Azuelos had een ander idee in gedachten: laten we het kindsterretje van weleer nu gewoon de moeder vertolken die met haar kinderen in de clinch ligt. Bij ons scoorde
LOL nauwelijks, maar in Frankrijk kochten 3,5 miljoen bezoekers een bioscoopkaartje.
Natuurlijk is
LOL niet het soort cinema dat een standbeeld verdient, wel zijn de makers erin geslaagd om een zeer eigentijds portret van enkele tieners te schetsen zonder dat het afgelikt lijkt, iets wat je van de Amerikaanse remake niet kan zeggen. Anne (Sophie Marceau) kan als gescheiden moeder amper haar kroost onder controle krijgen. De meeste problemen heeft ze met haar tienerdochter Lola (Christa Theret). Als ze haar zin niet krijgt, gaat ze gewoon uithuilen bij haar vader. En dan is er nog de liefde. Lola is tot over haar oren verliefd op de knappe Maël (Jérémy Kapone) die wel meerdere meisjesharten op hol laat slaan. Zal Lola het hart van Maël kunnen veroveren of niet?
Voer voor bakvisjes? Misschien wel, maar Lisa Azuelos verpakt deze onzin wel op een onweerstaanbaar frisse manier. Niet alleen zijn er, net als in
La Boum, mooie kiekjes van Parijs, ook bevat de film een zeer knappe soundtrack die het allemaal beter doet lijken dan het in feite is. Het scenario overstijgt nauwelijks de inhoud van de hartrubriek in Joepie, maar dat is niet erg. De acteerprestaties zijn acceptabel, ofschoon het wederom Frankrijks mooiste is die de show steelt, of wat had je gedacht?
BEELD EN GELUID
Wie zich deze film wil aanschaffen koopt de Duitse of Franse release. Wij hebben voor de Franse uitgave gekozen. De film is voorzien van Franse ondertitels, ofschoon de dialogen zeer goed te begrijpen zijn. De film zit boordevol leuke Britpopdeuntjes van Keane, Blur tot Supergrass. De transfer is meer dan geslaagd. De kleuren zijn werkelijk prachtig en dat is mooi meegenomen voor een film die zich afspeelt in de straten van Parijs. De film is trouwens uitgebracht in een combopack, waarin je dus ook de dvd terugvindt.
EXTRA'S
Sophie Marceau of geen Sophie Marceau, het soort extra's bij dit soort films is zelden interessant en dat is bij LOL niet anders.
Le Making of LOL is een filmpje van zo'n dertig minuten waarin iedere medewerker ons vertelt wat voor inspanningen er geleverd zijn om deze film te realiseren. In
Les Essais Des Comédiens passeren de nieuwe gezichten de revue en als je de makers van dit promotiefilmpje mag geloven wacht hun allen een glansrijke toekomst.
CONCLUSIE
Vergeet in godsnaam de afgrijselijke Amerikaanse remake. We gaan niet beweren dat de oorspronkelijke Franse versie van
LOL buitengewone cinema is, maar wie zin heeft in een heerlijke romantische komedie met degelijke acteerprestaties en een leuk (maar o zo voorspelbaar) scenario, kan zich maar beter in de armen van Sophie Marceau nestelen. En nu hop naar de volgende review vooraleer het te gortig wordt!