EVER AFTER (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-11-13
FILM
19de eeuw. Een oude dame (Jeanne Moreau) ontbiedt de gebroeders Grimm in haar herenhuis, en vertelt hen het verhaal van haar over-over-overgrootmoeder die waarschijnlijk model heeft gestaan voor hun Assepoester, zij het zónder fairy godmother en betoverde pompoenen. Auguste de Barbarac (Jeroen Krabbé) is weduwnaar geworden en moet zijn dochter Danielle (Drew Barrymore) op zijn eentje opvpoeden. Daarom hertrouwt hij met de barones Rodmilla de Ghent (Anjelica Huston), die uit haar eerste huwelijk twee dochters meebrengt, Marguerite (Megan Dodds) en Jacqueline (Melanie Lynskey). Het huwelijk is nog maar pas ingezegend als Auguste morsdood van zijn paard valt. De komende jaren worden voor Danielle een hel: de barones én haar zuster behandelen haar als een slaafje, terwijl ze intussen de bezittingen van haar vader verbrassen. Haar geluk keert als ze op een dag kroonprins Henry (Dougray Scott) ontmoet, die zich weer eens in een nukkige bui bevindt omdat zijn vader Francis (Timothy West) er op staat dat hij trouwt met een Spaanse prinses. Eén blik op Danielle is echter voldoende voor Henry om zijn gearrangeerd huwelijk op de lange baan te schuiven: Danielle heet zichzelf de naam van Comtesse Nicole de Lancret - haar moeder - aangemeten. Henry is tot achter zjin oren verliefd op haar: ze is niet op haar mondje gevallen, verstandig, erudiet, meelevend... maar niet van adel. En dat zint in het bijzonder stiefmoeder Rodmilla niet, die in de prins een opstapje ziet om eindelijk één van haar eigen dochters aan een koninklijke titel te helpen. Samen met het personeel van wijlen haar vader en de ietwat geschifte uitvinder Leonardo da Vinci (Patrick Godfrey) maakt Danielle zich klaar voor het grote gekostumeerde bal, de deadline die Henry onder druk van zijn vader heeft gesteld als uiterste datum waarop hij een bruid kiest. Uiteraard wordt dit bal de moeder van alle rampen...
Járen vooraleer Disney besloot dat het tijd werd om de kleine kindertjes de stuipen op het lijf te jagen met griezelige live-actionverfilmingen van sprookjes zoals Alice In Wonderland (de versie met Johnny Depp) en Maleficient (de versie met Angelina Jolie), waarna andere studio's op dezelfde kar sprongen met onder meer Snow White And The Huntsman en Hansel & Gretel: Witch Hunter kwam Andy Tennant, regisseur van onder meer Jodie Fosters remake van Anna And The King op de proppen met deze simpele maar uiterst effectieve bewerking van Cinderella. Het verhaal heeft niet bijzonder veel om het lijf, maar Tennant heeft het ontdaan van alle magische fantasy-elementen, waardoor het eindresultaat eerder vergelijkbaar is met films als A Knight's Tale, zeker omdat de film een lans breekt voor het feit dat liefde zich niet in kastes laat opdelen, en we er uit dienen te leren dat adellijke titels geen barst zeggen over welgemanierdheid en eruditie. De karakters zijn ietwat genuanceerder dan in een zwart-wit sprookjesboek: zo is de éne stiefzus van Danielle een kreng maar valt met de andere nog te praten. Anjelica Huston beoefent geen zwarte kunst of zo, maar is gewoon verblind door hebzucht én hunkert nog erger dan Hyacinth Bucket naar een adellijke titel. Zij steelt in elke scène waarin ze present geeft de show zonder daarbij noodzakelijk méér te moeten doen dan haar indrukwekkende wenkbrauwen te fronsen. In plaats van een onnozel wicht voor wie de hoogste betrachting is om zich voor de voeten van de prins te werpen is Drew Barrymores personage een goed rolmodel: een stevige, onafhankelijke jonge vrouw die niet bij de pakken blijft zitten en het heft in eigen handen neemt. Tennant houdt zich bovendien in en lardeert de film niet met al te veel flauwe grappen of siroperige dialogen, maar concentreert zich vooral op het in beeld brengen van de natuurpracht van het Franse platteland - de film is volledig op locatie geschoten in de Dordogne.
BEELD EN GELUID
Deze film is de zoveelste in de rij films die in de Benelux niet wordt uitgebracht, maar zonder problemen in het buitenland, in casu in Duitsland, te vinden is mét Nederlandse ondertitels; voor Fox is dit de tweede maal op korte tijd dat ze ditzelfde geintje uithaalden na The Princess Bride. De high definition-transfer overstijgt het niveau van de dvd eertijds, maar is toch niet dadelijk de geweldigste remastering aller tijden. In de Verenigde Staten komen ze er bekaaid af met een single layer-disk; de Europese disk is tenminste tweelagig, maar het grootste deel van de ruimte dient daarbij voor de hopen geluidstracks. Toch biedt het beeld méér textuur, meer ravissante kleuren die soms een beetje te veel naar saturatie neigen en een vrij natuurlijk grainbeeld. De Engelse DTS-HD MA 5.1-track voldoet ruimschoots voor deze film die niet dadelijk grossiert in geluidseffecten of harde knallen. Er zit een goed gevoel voor richting in de surrounds, de dialogen zijn deftig verstaanbaar, de muziek klinkt uitgebalanceerd, en meer moet dat niet zijn.
EXTRA'S
De enige aanwezige extra is een trailer (1:46) met muziek van Loreena McKennitt.
CONCLUSIE
Ever After is alweer het zoveelste bewijs dat de Beneluxmarkt op gebied van Blu-ray enorm wordt tekortgedaan door de grote filmlabels. De film zelf is een aardig verzetje voor wie in een romantische bui verkeert, waarbij de technische kwaliteit aanvaardbaar genoeg is.
Studio:
Fox
Regie:
Andy Tennant
Met:
Drew Barrymore, Anjelica Huston, Dougray Scott, Jeroen Krabbé, Megan Dodds, Melanie Lynskey, Patrick Godfrey
Beeldformaat:
2.35:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Duits DTS 5.1
Frans DTS 5.1
Italiaans DTS 5.1
Spaans DTS 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Portugees Dolby Digital 5.1
Tsjechisch Dolby Digital 5.1
Hongaars Dolby Digital 5.1
Pools Dolby Digital 5.1
Russisch DTS 5.1
Thais Dolby Digital 5.1
Turks Dolby Digital Mono 1.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Frans, Italiaans, Spaans, Latijns-Amerikaans Spaans, Portugees, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands, Grieks, Tsjechisch, Hongaars, Pools, Roemeens, Russisch, Oekraïens, Hebreeuws, Chinees, Chinees, Chinees, Thais, Turks
Extra's:
• Trailer