FILM
Nu Elsa (Idina Menzel) koningin is geworden, lijkt alles in het koninkrijk Arendelle peis en vree, behalve dan dat Kristoff (Jonathan Groff) er maar niet in slaagt om Anna (Kirsten Bell) ten huwelijk te vragen, want elke keer dat hij zijn ring uit zijn binnenzak haalt, draait zijn aanzoek uit op een ramp. Elsa hoort echter uit het noorden een etherisch gezang, en ze meent dat het afkomstig is uit een betoverd bos waar haar ouders ooit een verhaaltje over verteld hebben. Dan beginnen de vier natuurelementen op Arendelle in te beuken, en de bevolking moet geëvacueerd worden, Elsa, Anna, Kristoff, Sven en natuurlijk Olaf (Josh Gad), altijd in voor een gevatte opmerking, reizen vervolgens naar het noorden om de oorzaak van het onheil te zoeken. Ze stoten op een noords volk, de Northuldra, wiens geschiedenis flink verweven blijkt te zijn met het volk van Arendelle, in die mate zelfs dat de grootvader van Anna en Elsa het volk eertijds groot onrecht heeft aangedaan, en het nu aan de kleinkinderen is om dat weer recht te zetten.
Als u niét hebt gemerkt dat
Frozen in 2013 een hit was en mogelijk Disney nog eens twee keer zo rijk heeft gemaakt door de kolossale hoeveelheid merchandising die met de franchise verbonden is, dan hebt u waarschijnlijk de afgelopen zeven jaar onder een steen geleefd. Als u daarentegen dochters in de
target audience hebt, dan is het zeer waarschijnlijk dat er op hun slaapkamer minstens een bedsprei met Anna en Elsa te vinden is. Naast een paar kortfilmpjes zoals
Olaf's Frozen Adventure en
Frozen Fever bleef het echter akelig lang stil wat betreft een volwaardige vervolgfilm betrof, wat enigszins te begrijpen is omdat de verwachtingen na het eerste deel torenhoog waren. Dát een dergelijke film er vroeg of laat zou komen, stond echter buiten kijf, want we hebben nog nooit gehoord van Disney die het nalaat een
cash opportunity tot de laatste cent uit te melken. Alleen al het feit dat de bedsprei van uw dochters na zeven jaar versleten is, is voor Di$ney voldoende aanleiding om een film uit te brengen, zelfs al zou die bestaan uit Anna en Elsa die twee uur lang zitten te staren naar opdrogende verf.
En gelukkig doen Anna en Elsa wel wat meer in deze sequel, maar toch:
Frozen II lost niet helemaal de verwachtingen in. Het verhaal is vrij warrig, en waar andere films een beetje lijden onder het feit dat de plot té extensief wordt uitgelegd in de film zelf, is het omgekeerde hier waar. Hoe precies de vete tussen het volk van Arendelle en de Northuldra is ontstaan, en hoe het komt dat deze in de krappe speeltijd van de film wordt gladgestreken alsof het niks is, na de film weet u al evenveel als ervoor. Daarbij komt ook nog eens dat de film iets té nadrukkelijk probeert te teren op het succes van het nummer
Let It Go, want na tien minuten hebben we al twee liedjes achter de kiezen. Helaas bevat de film niet zo'n oorwurm als zijn voorganger, want
Into The Unknown blijft niet voldoende plakken. Aan de zangkracht van Idina Menzel zal het alleszins niet gelegen hebben, maar Disney is er niet in geslaagd om de bliksem twee keer op dezelfde plek te laten inslaan. Zelfs al werd speciaal voor het gezang uit het noorden de Noorweegse rijzende ster Aurora Aksnes ingehuurd (echt, geloof me, ik kan u de CD's van juffrouw Aksnes ten zeerste aanbevelen; doch dit terzijde).
Toch is Disney niet te beroerd om wat meer het donkere pad in te slaan; de sprookjeswereld van Arendelle blijkt bij nader inzien toch niet zo perfect te zijn, en vooral de voorvaderen van Anna en Elsa zijn moreel ambigue wezens. Desondanks blijft
Frozen II een film waarin familiewaarden en vriendschap centraal staan. Het is tenminste geen één-op-ééndoordrukje van zijn voorganger, maar de scenaristen hebben kennelijk lang getwijfeld om te oordelen in welke richting het verhaal zou gaan, en uiteindelijk is het een beetje een potpourri geworden. Wat nog altijd als een huis staat, is de technische afwerking. De animatie is weergaloos, de stemmencast is zeer zorgvuldig uitgekozen en de wereld van Arendelle voelt haast organisch aan. De nieuwe personages maken nochtans geen blijvende indruk, en mocht er ooit een
Frozen 3 op stapel staan, dringt een herbronning zich op.
BEELD EN GELUID
Over het beeld kunnen we feitelijk niets verkeerds zeggen: de computeranimatie is nagenoeg perfect, met zeer goede helderheid en keuze van kleuren, details in closeups van het landschap, scherpte die zelfs overeind blijft in de scènes waarin de protagonisten een mistig landschap induiken, en dit alles uiteraard zonder één artefact of beschadiging. De DTS-HD MA 7.1-geluidstrack bevat mooie ruimtelijke effecten en dynamiek, maar is een beetje licht aan de kant van de subwoofer. Met zaken zoals de tornado of de overstroming eens een welbepaalde dam in de film doorbreekt was meer aan te vangen. Desondanks mogen we niet klagen, want allicht kijken uw dochters eerder naar
Frozen voor de liedjes en de prinsessenjurken.
EXTRA'S
Geen verrassingen hier. De film is te bekijken in een
Sing Along with the Movie-versie, waarbij u de teksten op het scherm krijgt en u uw koters of uw zatte Japanse zakenpartners een karaoke-party kan laten houden. Er volgen een paar
outtakes (2:26) uit de opnamestudio, een overzichtje
Did You Know??? (4:27) met trivia over de film, een bijdrage
The Spirits of Frozen II (12:02) over de rol van de vier oerelementen, en
Scoring a Sequel (3:49), waarin componist Christophe Beck het heeft over de wisselwerking tussen de voor de film geschreven liedjes en de score. Er zijn
vijf verwijderde scènes (17:58) voorzien van een inleiding door het regisseursduo Chris Buck / Jennifer Lee, gepresenteerd in een conceptueel stadium, alsook
twee verwijderde songs (11:42), die, gezien het aantal liedjes dat er nu al in de film zitten, zeker niet gemist worden. Dan zijn er
twee Gale Tests (3:56), waarin de onzichtbare wind die een soort van personage uitmaakt, wordt vergeleken in finale en conceptuele animatie. Er is een
videoclip"Into the Unknown" (3:07) gezongen in 29 talen, alsook twee reguliere
videoclips (6:23) van Panic! At The Disco en Weezer. U kan desgewenst dankzij de
Song Selection naar elk gezongen moment in de film springen en er karaoke-lyrics op de koop toe bij krijgen, en uiteraard is een Disneyschijf niet compleet zonder
cross-promotionele trailers.
CONCLUSIE
Alhoewel er op papier niets aan te merken valt op
Frozen II, komt de sequel maar aan de hielen van het origineel, en ware het niet dat de animatie voldoet aan de hoge standaarden die het Huis van de Muis stelt, krijgen we scenariogewijs ongemakkelijke herinneringen aan de tijd dat elke Disneyclassic geheid een in een bijstudio in elkaar gebokste crapquel kreeg. Gelukkig is het nog niet zo ver dat de personages uit de eerste film
klein mannen krijgen en proberen de makers tenminste iets nieuws uit. De technische merites van deze schijf zijn onverdacht.