CASTLE ROCK - SEIZOEN 2
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2020-12-17
SERIE
Horror mag dan wel weer volop in de lift te zitten en series de vervangers van de blockbusters zijn, maar
Castle Rock heeft daar nooit echt kunnen van profiteren. Na twee seizoen besliste de streamingdienst Hulu om de reeks stop te zetten en dat is toch wel opmerkelijk als je weet dat dit de eerste serie is die tracht om een groot deel van het Stephen King-universum in één verhaal door te trekken en daar nog behoorlijk in slaagt ook. De kijkcijfers voor het eerste seizoen waren matig en ook het feit dat Warner besloot om in de Benelux deze serie alleen maar op dvd uit te brengen zegt veel over de populariteit ervan. Bijzonder jammer, want je kan de betere horrorseries op je één hand tellen en dit tweede seizoen van
Castle Rock hoort daar absoluut bij.
Castle Rock is een plaatsje dat alleen maar in de boeken van Stephen King bestaat, en ligt ergens in de buurt van Durham, Maine waar de auteur werd geboren. Heel wat King-boeken hebben Castle Rock als setting en het werd voor het eerst gebruikt in
The Dead Zone uit 1979. Behalve Castle Rock, bestaat er in Kings fantasie ook nog Derry en Jerusalem's Lot, en ook daar speelt zich een deel van deze serie af. Van King is geweten dat hij niet zo’n gemakkelijke jongen is als het op tv-adapties van zijn boeken aankomt (vraag het maar aan wijlen Stanley Kubrick), maar voor deze serie werkte de schrijver nauw samen met J.J. Abrams want de serie kwam uit via zijn Bad Robot Productions. Dit maar om te zeggen dat Castle Rock King-approved is.
Kosten noch moeite werden gespaard en bij het
eerste seizoen werden de fans platgeslagen met ontelbaar veel personages uit
It,
Dolores Claiborne,
Needful Things,
Salem's Lot, Dreamcatcher,
Night Shift,
The Green Mile,
Misery,
Hearts in Atlantis,
The Shining,
The Mangler en nog een heleboel andere titels. Maar te veel is nu eenmaal te veel, zeker als je de boeken van King niet van achteren naar voren kent en erin verzuipt, en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het grote publiek het liet afweten. Blijkbaar heeft men uit de fouten geleerd, want het tweede seizoen is weliswaar gebaseerd op King, maar het is eerder een kapstok en een knipoog waardoor de serie veel gemakkelijker te verteren valt, en beter is. Maar het mocht niet baten, want ondertussen is het doek al lang gevallen.
De serie neemt wel een paar sprongen in de tijd, wat vooral op het einde van het seizoen verwarrend overkomt, maar eigenlijk komt het neer op één verhaal. Je ziet wel eens de knalrode Plymouth uit
Christine voorbij zoeven of de gevangenis van Shawshank komt in beeld, maar in feite is dit het verhaal van Annie Wilkes, het zotte wijf uit
Misery dat haar favoriete schrijver in haar huis opsloot. Annie Wilkes wordt hier gespeeld door een uitmuntende Lizzy Caplan die samen met haar dochter Joy (Elsie Fisher) van de ene staat naar de andere trekt, maar door een auto-ongeluk in Castle Rock gestrand raakt. De vrouw die duidelijk over haar toeren is en de ene pil na de andere slikt, heeft duidelijk iets op haar kerfstok. Dit is dan ook een prequel waarin we zien hoe het allemaal zo ver is kunnen komen met het arme wicht. Het stadje zelf heeft ook zijn rare kwieten en het is de misdaadbaas "Pops" Merrill (Tim Robbins) die door kanker wel ten dode is opgeschreven, maar er nog steeds de plak zwaait en rare dingen uitvreet met Somalische vluchtelingen. Twee daarvan zijn Nadia Howlwadaag (Yusra Warsama) en haar broer Abdi (Barkhad Abdi), die een belangrijke rol in het verhaal spelen en door Pops geadopteerd zijn.
Dit seizoen bevat tien afleveringen en het zijn er duidelijk drie te veel. Het is bijzonder jammer dat de makers alles op alles hebben gezet om een zo breed mogelijk King-universum op te bouwen waardoor de echte core (het personage rond Annie Wilkes) soms wat in de koelkast wordt gestopt en waardoor je verplicht wordt om randvertellingen te gaan volgen die aanvoelen alsof ze er al te geforceerd bij gesleurd zijn. Zo is de volledige aflevering die ons 400 jaar in de tijd terug brengt en ons vertelt wat er zich afspeelde in Jerusalem’s Lot (iets met heksen!) veel te langdradig en kon eigenlijk alles op een vijftal minuten worden verteld. Ook de voorlaatste aflevering waarin de geweren bovengehaald wordt en de helft van het stadje aan flarden wordt geschoten, lijkt net iets te veel op een slecht geregisseerde episode van
The Walking Dead, vooral omdat de makers heilig zweren bij de lelijke visuele aanpak die te '90’s aandoet. Maar los van deze twee missers is het verhaal rond Annie Wilkes er één om je vingernagels zonder genade bij af te bijten en is het een mooi bewijs dat er nog veel meer uit
Castle Rock te halen viel.
BEELD EN GELUID
België is nog altijd het kneusje van de filmmarkt. Hoewel de serie niet echt scoorde, vinden we het toch wel straf dat een reeks die is opgebouwd rond Stephen King-personages bij ons geen Blu-rayversie krijgt. Wie dus niet over de grenzen heen wil kijken, moet zich tevreden houden met een dvd-box van drie schijfjes met eentje vier en de overige met drie afleveringen. Zoals steeds zijn de releases van Warner verzorgd. Technisch bekeken kun je er dan ook niet veel slecht over zeggen, behalve (maar dat is dan wel de keuze van de regisseur) dat sommige delen (vooral het heksengedeelte) een hoge (vaak lelijke) '90’s-feel hebben.
EXTRA'S
Of je als kijker nu nood hebt aan bonusmateriaal bij series is een kwestie waarin ondergetekende nog altijd niet uit is, maar wat je op deze dvd-box aangeboden krijgt is het 15 minuten durende promofilmpje
Annie Wilkes - Mother of Sorrow waarin Lizzy Caplan en de producers het hebben over het personage Annie Wilkes en hoe fantastisch ze dat wel vinden.
CONCLUSIE
Het tweede seizoen van
Castle Rock vertaalt zich veel beter als samenhangend geheel dan het vorige. Af en toe verdwalen de makers wel eens in overbodige zijsprongetjes, maar de kern rond Annie Wilkes is af, en hoe! Wel begin je beter niet aan de reeks zonder enige voorkennis van
Misery, het boek (en film) over de zot geworden Wilkes.