EYE FOR AN EYE, AN
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2021-05-20
FILM
"I'm a people's actor, not a critics' actor, and I always have been." (Chuck Norris)
Niet dat we de fans willen schofferen, maar Chuck Norris was nooit echt een eersteklasspeler. Hij is en blijft één van de grote actiehelden uit de jaren '80, maar toch bleef hij altijd in de schaduw staan van Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone. Daar zijn verschillende redenen voor. Als je de Bruce Lee-film
Way Of The Dragon uit 1972 niet meerekent, dan heeft Norris eigenlijk nooit in een iconische film gespeeld. Geen
Rambo of
Terminator. Zijn grootste succes
Missing In Action is weliswaar leuk, maar uiteindelijk niet meer dan een genietbaar
Rambo-aftreksel dat de Cannon-kassa goed deed rollen. Norris is als acteur ook nooit buiten zijn comfortzone getreden. Niet dat hij zoals Sylvester Stallone dat deed met Dolly Parton in
Rhinestone nu per se countrymuziek moest gaan zingen of dat hij net als Arnie in
Junior zwanger diende te worden, maar toch was Chuck Norris enkel en alleen als gevechtsmachine gecast en dan nog één die al bij al maar matig kan acteren. Dat laatste is goed merkbaar in
An Eye For An Eye uit 1981, ook al was deze film zijn opstapje naar een veel grotere carrière.
An
Eye For An Eye was vooral een succes op de videomarkt die werkelijk snakte naar dit soort actietitels en voor Norris werd het zijn eerste samenwerking met Steve Carver met wie hij een jaar later ook nog
Lone Wolf McQuade zou maken, dat nog een grotere hit werd, en daarna kwamen Menahem Golan en Yoram Globus op het toneel. De actieprent had een aardige cast, ook al waren Christopher Lee en Richard Roundtree niet meer dan twee oude knarren die al lang op hun terugweg waren en die louter dienst deden als sjiek meubilair.
Sean Kane (Chuck Norris) en Dave Pierce (Terry Kiser) zijn twee undercoveragenten van de narcoticabrigade die dankzij een informant Tony Montoya (Mel Novak) een Oosterse drugskoerier proberen te vatten, maar het is een valstrik en Pierce wordt neergeschoten. Kane laat zich echter niet doen en gooit één van de moordenaars door het raam, en dit tot grote woede van zijn baas kapitein Stevens (Richard Roundtree) die hem in alle woede dreigt te ontslaan. De koppige Kane heeft maar twee woorden nodig en verlaat het korps en zoekt wraak.
Door dezelfde setting en de funky score denk je sowieso aan
Dirty Harry, maar
An Eye For An Eye is toch een paar trappen lager. De regie is vrij stuntelig en de gevechten missen alle spanning en komen zelfs wat karikaturaal over. Zoals altijd in de jaren '80 is ook in hier een mensenleven niets waard, hoewel dit geweld is dat uit een stripalbum komt en geen tikkeltje geloofwaardig overkomt, waardoor het eigenlijk een sinecure wordt om anderhalf uur bij de les te blijven. Zeker met deze afgrijselijke transfer die je misschien wel het gevoel heeft dat je een oude VHS-band ziet, maar soms heb je door de slechte beeldkwaliteit niet eens door wat er gebeurt, ook al moet je niet een bolleboos zijn om dit aktievehikel te kunnen volgen.
An Eye For An Eye heeft wel zijn waarde voor mensen die per se alles uit de jaren '80 willen zien, maar voor de rest stelt deze prent niets voor.
BEELD EN GELUID
Deze film werd ook op dvd uitgebracht via MGM en in de VS is er via Kino Lorber zelfs een Blu-ray, maar wij hebben een exemplaar opgevist van het ondertussen (gelukkig) al lang ter ziele gegane Video Film Express dat best wel goede titels had, maar wel met transfers die lijken alsof men er gewoon de VHS-band heeft opgegooid. Een en al slordigheid dat al begint met een foute titel want deze film heet wel degelijk
An Eye For An Eye, maar degene die verantwoordelijk was voor het maken de dvd-hoesjes bij Video Film Express maakte er maar
Eye For An Eye van. Je herkent de meester aan zijn respect voor details. Een lidwoord minder maakte het hem "creatief" bekeken waarschijnlijk gemakkelijker. Van kleuren kun je nauwelijks spreken en eens de avond valt in San Francisco wordt het zo donker dat je op je televisiescherm nauwelijks ziet wat er gebeurt. Er is een geluidsband met Dolby Surround 2.0 en het zal niemand verbazen dat het ook hier huilen met de pet op is. Een afgrijselijke transfer dus die we je alleen maar aanraden mocht je hem vinden voor de gebruikelijke 50 cent op een rommelmarkt. Het zal trouwens ook de enige plaats zijn waar je hem nog zal vinden.
EXTRA'S
Er is geen enkele extra te vinden en van dit soort snertfirma's hebben we daar ook geen behoefte aan.
CONCLUSIE
An Eye For An Eye is één van de films van Chuck Norris voor zijn grote Cannon-doorbraak en waarin de regisseur zich tevreden houdt met een paar meppen die uitgedeeld worden. Een zeer matige Chuck Norris-film en met een transfer die bijna niet te bekijken valt.